Gå til innhold

Knekt hjulbolt

Ranger emnet

Jumpern

Anbefalte innlegg

Snakker vi om en pinneskrue som sitter fast i "skiva" og som stikker ut, skal det bare være å demontere skiva, å slå denne ut med en slags dor og en stor hammer.. De er som regel banka inni fra baksiden..

Snakker vi om en bolt som har knekkt inne i gjengene i skiva, kan det være nok å prøve å borre et hull og bruke grispikk.. Grispikk er egentlig ikke bra på bolter som sitter veldig hardt fast, for om du knekker den, gjør du problemet 10 ganger verre.. Er du heldig kan det hende du skrur den ut da du prøver og borre, om den ikke sitter veldig hardt fast..

Men spørsmålet var hvor i Oslo du kunne få hjelp, og det bør vel være på alle bilverksteder.. Vær obs på at timeprisen og ventetiden kan variere noe grusomt fra plass til plass..

Det rimeligste er vel et "ikke-merkeverksted" vil jeg gå ut i fra..

Men du kan jo alltids søke etter noen som kan gjøre dette for deg her..??

Tilby noen hundrelapper, så får du nok napp.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar...

Det var snakk om en hjulbolt som knakk omtrent midt på. Delen ble sittende inne i "skiva". Dette var framme på min Megane.

MEN problemet er nå løst....men ikke uten problemer...!!

Fant noen som kunne hjelpe meg med å få ut bolten. Var bare å ta av hjulet, bremsekalippern og bremseskiva. Da var det bare å bruke fingrene til å skru ut boltbiten som var der.....MEN hvem sier at lynet ikke slår ned på samme plass to ganger....?? Da vi skulle sette på hjulet igjen....så knakk fa.. meg en annen bolt..!!!! på samme plass. Kan ikke si at det var like enkelt å få ut denne biten...men etter litt sveising og banning så fikk vi ut delen.

Jeg var vel den lykkeligste mannen i Oslo i går...var litt redd for at jeg måtte kjøpe nytt hjulnav til en del lapper....

Jeh jeh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo GAL mann... Jeg skjønner ikke hvordan du har klart å rive av TO Hjulbolter !?! Det sies at man lærer av sine feil, men det gjelder kanskje ikke deg ? man setter et hjul fast med ca. 100-120 Nm !! Det er ikke i næreheten nok til å rive av en hjulbolt !!!

- 85" Ford Sierra 2,0L arbeidsbil

- 06" Skoda Octavia 1,9 TDI 4X4

X 97" BMW 320IT

X 92" Peugeot 605 sldt

X 82" Ford Granada 2.8GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG mange som tror det at hjul skal strammes til verktøyet nesten knekker, rett og slett fordi de ikke har lært hvordann det skal gjøres..

Det gjør de sikkert fordi de tenker som så at jo hardere jeg strammer, jo tryggere blir det..

Klart, for oss som vet bedre virker jo dette helt idiotisk, men lær han hvordan han skal gjøre det, istedet for å kjefte på han.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting.. Hvem i svarte bruker momentnøkkel når de skifter hjul..??

Jeg og VET at det skal brukes moment, sånn egentlig, men jeg bruker da muttertrekker eller latmannsarm fordi..

Jeg tror nok ikke jeg er ganske så alene om akkurat det.. :p

Det er så godt som ingen som bruker det, men mange som burde :D

Litt kobberpasta på gjengene, under bolthode og hjulnav kan også gjøre at du slipper å ringe til falken når du står der med et punktert hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting.. Hvem i svarte bruker momentnøkkel når de skifter hjul..??

Jeg og VET at det skal brukes moment, sånn egentlig, men jeg bruker da muttertrekker eller latmannsarm fordi..

Jeg tror nok ikke jeg er ganske så alene om akkurat det.. :p

Bruker forlenger med moment på luftpistolen jeg...

Chevy Suburban (97)

Porsche 944 (84)

Lenke til kommentar
Del på andre sider