ovlov86 Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Bengalack har holdt i to år uten å falme da men.... Siter [x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX [x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 hva med å bruke calipper lakk? : P Kalipperlakken fra Duplicolor (fåes på thorshov) har drit rå farge og ska vist være bra.. Jeg brukt stårbørste å drill og det funka konge.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 hva med å bruke calipper lakk? : P Kalipperlakken fra Duplicolor (fåes på thorshov) har drit rå farge og ska vist være bra.. Jeg brukt stårbørste å drill og det funka konge.. ;) Du tok av calipperen? Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 yes, gjorde det og delte den på midten.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 hvis caliperene aldri blir varmere enn 100 grader.... hvorfor får man fading av bremsene da? Bremseveska ligger jo i caliperen..greit nok på stempelet da, men fremdeles... en type bremse-svikt er jo pga kokende bremsevæske, og det skal LITT mer enn 100 gader for å få den til å koke vel? ;) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 hvis caliperene aldri blir varmere enn 100 grader.... hvorfor får man fading av bremsene da?Bremseveska ligger jo i caliperen..greit nok på stempelet da, men fremdeles... bremse-svikt er jo pga kokende bremsevæske, og det skal LITT mer enn 100 gader for å få den til å koke vel? ;) Du vet jo ikke hva fading er en gang! Fading er når bremsebelegget bli så varmt at det dannes en gass mellom bremsebelegg (klossene) og bremseskiven, slik at friksjon blir lik 0. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Radial Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Du vet jo ikke hva fading er en gang! Fading er når bremsebelegget bli så varmt at det dannes en gass mellom bremsebelegg (klossene) og bremseskiven, slik at friksjon blir lik 0. Jaha? Finnes faktisk 3 typer fading.... The knowledge: brake fadeAll you wanted to know about cars but were afraid to ask Brake fade is a term used to describe the deterioration in the ability of brakes to slow the car. You will know that your car is suffering because you have to press the brake pedal progressively harder to get the car to slow down. There are three types of fade. The most common happens with new brake pads, an effect called green fade. Brake pads are a complex mix of fillers, lubricants, fibres and a binder resin that holds the whole lot together. Because some of the contents are organic they will, under intense heat, turn to gas. If the brakes are used too hard before they are fully cured enough gas can be produced to act as a cushion between the pad and the disc, reducing friction substantially. Most modern pads come pre-baked in order to try to remove the potential for this gas build-up, but gentle use of new pads in the first 100 miles or so is the best way to ensure the pads are fully cured. Overheating of the pads through hard use also produces the second type of fade. When too hot, the resin can melt and act like a lubricant between pads and disc. As with green fade, the pedal action doesn’t become any spongier — it feels as firm as always, but the braking effect is considerably reduced. The third form of brake fade is fluid fade. When this happens the brake pedal does become spongy, and sometimes you can push the pedal to the floor with little effect. It is caused by boiling brake fluid. Brake fluid is hydroscopic, meaning it absorbs water from the air very easily. The more it absorbs, the further its boiling point drops, until it falls low enough to be boiled by heat from the brake. This creates gas bubbles in the brake lines and pressing the pedal simply compresses the gas without applying the brakes. The cure is to change the brake fluid, using a replacement only from a sealed tin. Even an hour’s exposure to humid air is too much. Hentet fra http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,22750-1560640,00.html god natt :) Siter - 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn - 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil x-1992 Volvo 940 GL - Solgt X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Folk som har mer enn 100 grader på kalipperne sine burde sjekke heng i bremsene, med en gang. :jerkoff: De har aldri lært hvor varmen fra bremser skal ta veien i hvert fall. Ventilerte skivebremser? Åja, varmen går jo til kalipperen, og videre i bremseslanger/rør. Sikkert.... Motorlakk holder som faen det, det kan sikkert 100 andre skrive under på også. :tannløs: som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv! *hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det.. *hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv! *hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det.. *hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..? Dette er vi alle enige i: Probably the best thing you can do to maximize the performance of your brake fluid (any type) is to change it regularly (at least once a year) to minimize the amount of water in the system. According to the Car Care Council and SAE field tests, brake fluid can become contaminated by water (2% on average) within 1 to 2 years, and in substantially less time in humid climates. Brake fluid (other than DOT 5) readily absorbs water from the air in the master cylinder. This cannot be prevented and changing (flushing) the brake fluid is the only solution. 140 grader, så koker en bremseveske som ikke er så gammel.. Jeg har ALDRI hatt mine calipere oppe i den temp'en, som sagt.. Og da har jeg kjørt bane, streetlegal, kjørt over fjell, etc.. Men, ja, jeg bremser på gir ned fra fjell, etc. men bremser også hardt og kort.. Det er jo ingen problem å få bremsevesken til å koke, men hva er vitsen med å prøve???? motorlakk fungerer fint, som var hele poenget mitt.. Nå sporer dette litt vel av her. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
go-by Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Dette er vi alle enige i: 140 grader, så koker en bremseveske som ikke er så gammel.. Jeg har ALDRI hatt mine calipere oppe i den temp'en, som sagt.. Og da har jeg kjørt bane, streetlegal, kjørt over fjell, etc.. Men, ja, jeg bremser på gir ned fra fjell, etc. men bremser også hardt og kort.. Det er jo ingen problem å få bremsevesken til å koke, men hva er vitsen med å prøve???? motorlakk fungerer fint, som var hele poenget mitt.. Nå sporer dette litt vel av her. Kansje eg missforstod deg, men ei br.veske som koker på 140 grader bør skiftes. Ny veske koker på ca 250grader Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Bremsevæsken på min bil, er kanskje et halv år gammel.. Den har kokt 2 ganger nå.. Eneste som skjer er at pedalen blir lav en liten stund, så blir alt bra igjen.. Kanskje på tide å skifte snart.:hmmmmmmmmm: Og det er bare med litt kjøring på sotraveier...(sund) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv! *hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det.. *hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..? Var det jeg skrev feil da? :iconsm Som Olav sier, hvis du trenger hotpaint på kalipperne, så har du et problem med bilen eller deg selv! :P Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 ikke noe problem å få lakkrester på bremseskivene.. det forsvinner etter noen få meter alikavel... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Så motorlakk fungerer helt fint, kan også kjøpe kalipperlakk hvis man vil bruke litt mer penger! Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 det er ikke mer enn 120 kr/boksen for varmebestandig lakk heller, da.... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.