Gå til innhold

Jeg skal lakkere bremsekalipterne

Ranger emnet


haoarox

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hvis caliperene aldri blir varmere enn 100 grader.... hvorfor får man fading av bremsene da?

Bremseveska ligger jo i caliperen..greit nok på stempelet da, men fremdeles... en type bremse-svikt er jo pga kokende bremsevæske, og det skal LITT mer enn 100 gader for å få den til å koke vel? ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis caliperene aldri blir varmere enn 100 grader.... hvorfor får man fading av bremsene da?

Bremseveska ligger jo i caliperen..greit nok på stempelet da, men fremdeles... bremse-svikt er jo pga kokende bremsevæske, og det skal LITT mer enn 100 gader for å få den til å koke vel? ;)

 

Du vet jo ikke hva fading er en gang! Fading er når bremsebelegget bli så varmt at det dannes en gass mellom bremsebelegg (klossene) og bremseskiven, slik at friksjon blir lik 0.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo ikke hva fading er en gang! Fading er når bremsebelegget bli så varmt at det dannes en gass mellom bremsebelegg (klossene) og bremseskiven, slik at friksjon blir lik 0.

 

 

Jaha? Finnes faktisk 3 typer fading....

 

The knowledge: brake fade

All you wanted to know about cars but were afraid to ask

 

 

Brake fade is a term used to describe the deterioration in the ability of brakes to slow the car. You will know that your car is suffering because you have to press the brake pedal progressively harder to get the car to slow down.

There are three types of fade. The most common happens with new brake pads, an effect called green fade. Brake pads are a complex mix of fillers, lubricants, fibres and a binder resin that holds the whole lot together. Because some of the contents are organic they will, under intense heat, turn to gas. If the brakes are used too hard before they are fully cured enough gas can be produced to act as a cushion between the pad and the disc, reducing friction substantially.

 

 

 

Most modern pads come pre-baked in order to try to remove the potential for this gas build-up, but gentle use of new pads in the first 100 miles or so is the best way to ensure the pads are fully cured.

 

Overheating of the pads through hard use also produces the second type of fade. When too hot, the resin can melt and act like a lubricant between pads and disc. As with green fade, the pedal action doesn’t become any spongier — it feels as firm as always, but the braking effect is considerably reduced.

 

The third form of brake fade is fluid fade. When this happens the brake pedal does become spongy, and sometimes you can push the pedal to the floor with little effect. It is caused by boiling brake fluid.

 

Brake fluid is hydroscopic, meaning it absorbs water from the air very easily. The more it absorbs, the further its boiling point drops, until it falls low enough to be boiled by heat from the brake. This creates gas bubbles in the brake lines and pressing the pedal simply compresses the gas without applying the brakes.

 

The cure is to change the brake fluid, using a replacement only from a sealed tin. Even an hour’s exposure to humid air is too much.

 

 

 

Hentet fra

http://driving.timesonline.co.uk/article/0,,22750-1560640,00.html

 

god natt :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som har mer enn 100 grader på kalipperne sine burde sjekke heng i bremsene, med en gang. :jerkoff: De har aldri lært hvor varmen fra bremser skal ta veien i hvert fall. Ventilerte skivebremser? Åja, varmen går jo til kalipperen, og videre i bremseslanger/rør. Sikkert....

 

Motorlakk holder som faen det, det kan sikkert 100 andre skrive under på også. :tannløs:

 

som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv!

 

*hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det..

 

*hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv!

 

*hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det..

 

*hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..?

 

Dette er vi alle enige i:

Probably the best thing you can do to maximize the performance of your brake fluid (any type) is to change it regularly (at least once a year) to minimize the amount of water in the system. According to the Car Care Council and SAE field tests, brake fluid can become contaminated by water (2% on average) within 1 to 2 years, and in substantially less time in humid climates. Brake fluid (other than DOT 5) readily absorbs water from the air in the master cylinder. This cannot be prevented and changing (flushing) the brake fluid is the only solution.

 

 

140 grader, så koker en bremseveske som ikke er så gammel..

Jeg har ALDRI hatt mine calipere oppe i den temp'en, som sagt.. Og da har jeg kjørt bane, streetlegal, kjørt over fjell, etc..

 

Men, ja, jeg bremser på gir ned fra fjell, etc. men bremser også hardt og kort..

Det er jo ingen problem å få bremsevesken til å koke, men hva er vitsen med å prøve????

 

motorlakk fungerer fint, som var hele poenget mitt.. Nå sporer dette litt vel av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vi alle enige i:

 

 

 

140 grader, så koker en bremseveske som ikke er så gammel..

Jeg har ALDRI hatt mine calipere oppe i den temp'en, som sagt.. Og da har jeg kjørt bane, streetlegal, kjørt over fjell, etc..

 

Men, ja, jeg bremser på gir ned fra fjell, etc. men bremser også hardt og kort..

Det er jo ingen problem å få bremsevesken til å koke, men hva er vitsen med å prøve????

 

motorlakk fungerer fint, som var hele poenget mitt.. Nå sporer dette litt vel av her.

 

 

Kansje eg missforstod deg, men ei br.veske som koker på 140 grader bør skiftes. Ny veske koker på ca 250grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som radial og sier, hvor varm blir bremseveska før den koker? 100grader, eller en smule mer? og ja, ikke snakk om fading, og HVERTFALL ikke sleng med leppa om at ANDRE ikke vet hva fading er, før du faktsikt vet det selv!

 

*hvis du ikke greier få kaliprene dine 100grader har du ikke verdens friskeste kjørestil, fo du har ikke SÅÅ gromme bremser/felger, at det er det som jgør det..

 

*hva er forresten poenget med vannkjølte kalipere? det må jo være tull ifølge det du sier, da vannet bare vil varme bremsene, istedefor å kjøle..?

 

Var det jeg skrev feil da? :iconsm Som Olav sier, hvis du trenger hotpaint på kalipperne, så har du et problem med bilen eller deg selv! :P

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår