Gå til innhold

batteri? dynamo?.. hva?

Ranger emnet

infested

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg vet ikke med kabelkvadrat, men du får noe som heter batteri-isolator, skilletrafo/rele eller galvanisk skille. Kjært barn har mange navn osv.. Da gir begge batteriene strøm til startern, men bare det ene bak gir strøm til anlegget. Disse får du for f.eks 1.000-1.500kr i lydsjapper, eller du kan lete litt hos ASEA eller en elektriker og få til de 300kr.

Kasse-offtopic igjen. Å peke elementene for/bakover og port i hylla er tabu. Da får du mest av de frekvensene portene slipper igjennom. Er det fire 12" du bruker? Prøv med en fjerdeordens båndpasskasse omtrent såher:

bpass3cham.gifisobpass3cham.gif

Slik, bare med 4x12" og en 6-8"+ port i hattehylla.

Isobaric - sparer plass, men gir mindre effekt.

Kilde: the12volt.com/Car Audio: Subwoofer Enclosures/Fourth Order

Dette er vel 6./7.orden?

dualbpass3cham.gifisodualbpass3cham.gif

Her er jeg på tynt vann ang. portdiameter. Isobaric igjen..

Kilde: Isobaric Three Chamber Dual Reflex Bandpass

Jeg vet at Geir Simen på Hamar (Frekvenz) bygde ei 110L totalt(?) over tre kamre med en 6,5" aeroport. Det spilte rått i en Vectra. Med 2stk Polk db 10"

En venn av meg bygde 4stk Kenwood 10" i en 240. Men han fikk først kassemål til 2x10", og ble bedt om å doble, og ev. trekke fra opptil 30% (!). På toppen av det hele ble han anbefalt 1stk 4" port. Den ba jeg han bytte til minst 6,5", men selv da ble det ræva lyd i forhold til forventningene.

Du trenger nok minst en 8", men det får du vel knapt plass til i hattehylla di?Lengden vil også bli jævlig lang. Få noen til å regne på en trekammers kasse med tre porter davel? Det må bli rått! :thumb

PS! Du har ikke en egen tråd om anlegget/basskassa di vel? Jeg flytter gjerne innlegget mitt dit. :) Mvh Mr. Off-tåfis.

PPS! Hvis noen ser jeg gir dårlige råd, vennligst korrigér meg!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp skillerele. Skal du ha et batteri foran og et bak? Isåfall legger du 50mm2 imellom de og kobler alt av kabler til forsterkere og batteri sammen i bagasjerommet. Husk sikring på + kabelen ved begge batterier!

ok.. ja har gjort det på det gamle anlegget.. men da brukte jeg 21mm sjø :P.. men men.. takker og bukker :)

Mvh

Thomas Holmedal

Team Lydtrykk.no

thomas.eargasm@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider