Gå til innhold

Familiebrakke 3,2 24v

Ranger emnet


Sehen

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kaldstarter er vel som regel et problem med etanol, og det blir verre hvis man ikke har konvertert. Det går visst an å løse/minimere problemet ved å koble en variabel motstand i serie med lufttempmålerern, slik at man får en slags choke. Etanol er uansett kjølende, så du kan nok regne med at bilen ikke går så bra kald.

 

For de som er ute etter høyere oktantall, les her:

http://www.deh.gov.au/atmosphere/fuelquality/publications/review-vehicle-fleet/chapter4.html#4-1-2

 

Ren E85 har RON104, men lavinnblanding gir ikke lineær økning i oktantallet. Allerede med 15-30% er man oppe i 102. Billig racefuel:-)

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldstarter er vel som regel et problem med etanol, og det blir verre hvis man ikke har konvertert. Det går visst an å løse/minimere problemet ved å koble en variabel motstand i serie med lufttempmålerern, slik at man får en slags choke. Etanol er uansett kjølende, så du kan nok regne med at bilen ikke går så bra kald.

 

For de som er ute etter høyere oktantall, les her:

http://www.deh.gov.au/atmosphere/fuelquality/publications/review-vehicle-fleet/chapter4.html#4-1-2

 

Ren E85 har RON104, men lavinnblanding gir ikke lineær økning i oktantallet. Allerede med 15-30% er man oppe i 102. Billig racefuel:-)

 

-Magnus-

 

Må lese litt om denne typen insprøytning som er på bilen.

Ved kaldstart går bilen på den forprogramerte tennings og bensinkurven. Oxygen sensoren vil ikke komme med i beregningen før motoren har nådd en viss temperatur.

Derfor vil den ikke gi de nødvendige 30% mere drivstoff den må ha for å gå pent og starte lett når kald. Når motoren blir varm, og Oxygen sensoren igjen kommer inn i kretsløpet, vil den gi de nødvendige 30% mere drivstoff. Hvis man får tak i, eller får laget en chip med omprogramert kaldstartmapping skal det gå bra å kjøre med E85. For den fungerer jo veldig bra når den er varm.

Bare noen tanker om evnet, kanskje det er noe å lage for de som kan??????

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i garagen i dag og kappet opp de gamle fjerbeina. Glemte selvfølgelig å ta med kamera. Skal levere dem inn på sandblåsing i morgen. Skal males i gult.

Bilder kommer på hele mod. og montering av Gule Koni.:hello:

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lese litt om denne typen insprøytning som er på bilen.

Tro det eller ei; jeg har lest:-)

 

Jeg antar at det ligger flere kurver inne for ulike temperaturer. Hvis man får lurt hjernen til å tro at det er kaldt de første minuttene, vil jeg tro man får inn mer bens... ehh sprit? Det er i hvert fall et helt underforum om kaldstarter på etanol.nu, så jeg regner med at du finner ut av det der.

 

Ellers kan du jo investere i flextek/tune, men hvis bilen går bra på 100%E85 uten konvertering, er det jo sure penger bare for kaldstartens skyld.

 

Har du hatt tid til å kjøre nok til å se hvordan forbruket har endret seg?

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro det eller ei; jeg har lest:-)

 

 

Har du hatt tid til å kjøre nok til å se hvordan forbruket har endret seg?

 

-Magnus-

Har bare kjørt en halv tank til nå, og jeg kjører bare med ca.70% E85. Har ike fått noe bilde på forbruket ennå.

Men man får vel bare lese litt mere om dette.

Når det gjelder tempmåleren til innsugningsluften, bruker styringen den sammen med luftmassemåleren til å regne ut hvor mye luft som kommer inn i motoren. Får finne ut hvilken type sensor det er, og prøve seg fram med et pot meter og se hva som skjer. Dette kan jeg gjøre på jobben, da vi driver med blant annet temperatur. Har alle typer sensorer der, så man kan gjøre dette på verkstedet før man begyner å plukke på bilen :)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. Har nå prøvd å lese meg til hvilken av de to tempsensorene som bestemmer kaldstarten. Om det er den som ligger på innsugningsslangen, eller om det er den som ligger helt i bakkant av motoren. Finner ikke ut en dritt, Noen forslag herrer?????

 

Koni:

Sandblåst

Omega1010.jpg

 

Montert koni

 

Omega1011.jpg

Omega1012.jpg

 

NYMALT

Omega1014.jpg

 

Skal se om man ikke får montert dem i dag. Kanskje den blir oppgradert til Sportsbrakke!!:)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var Koni og apex montert. Bilen ble helt fenomenal og kjøre. Ble fastere, men ikke mer støtete.

Omega1017.jpg

 

Og her er før. ser vel ikke så mye forskjell, det er jo bare 40mm.

Omega007.jpg

.........men det merkes. Har bare en halv omdreining fra 0 på demperene.

Må bare få byttet ut sykkeldekkene...... 8 og 9x18 ønskes...

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp fjører 2 runder foran og 1 runde bak. ( komforten ligger i de første ringene) Så du velger selv. Bilen blir mye stivere og finere og bruke hvis du kapper. Tror det skal gå bra bak. Tror ikke du trenger fjørskål løsning bak hvis du kapper bak.

 

Så veldigt bra ut. Hva betalte du for koni? Bytta foran og bak? Pris?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm. Har nå prøvd å lese meg til hvilken av de to tempsensorene som bestemmer kaldstarten. Om det er den som ligger på innsugningsslangen, eller om det er den som ligger helt i bakkant av motoren. Finner ikke ut en dritt, Noen forslag herrer?????

 

Er rimelig sikker på at det er den som ligger rett før LMMen. Ser i denne tråden:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=552&highlight=

at det er noen som har satt den på den som måler i vannet også, men jeg har mer tro på at det er lufttempmåleren som styrer kaldstarten.

Tror du bør finne det du trenger å vite i ovennevnte tråd.

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp fjører 2 runder foran og 1 runde bak. ( komforten ligger i de første ringene) Så du velger selv. Bilen blir mye stivere og finere og bruke hvis du kapper. Tror det skal gå bra bak. Tror ikke du trenger fjørskål løsning bak hvis du kapper bak.

 

Så veldigt bra ut. Hva betalte du for koni? Bytta foran og bak? Pris?

Har byttet både forran og bak ja, men på stasjonsvognen får du ikke gule koni bak, bare røde, men tro meg, de er harde nokk. Ulempen er at man må demontere nedre festet for å justere de, mens de gule justerer man fra motorrom/bagasjerom. Har justert de bak en hel omdreining, men det ble for mye. Skal justere de like mye som framme, men skal ta de når jeg demonterer bakvognen for skifte av hjullager og foringer.

Når det gjelder pris...ligger vel rundt 5-6000,- for et sett.

Har ikke betalt noenting for de. fikk de for en jobb jeg gjorde på en bil. Hør på Thorsov eller Mekonomen...

Og fjerene skal ikke kappes...he he, det er Apex 40mm senkesett med papirer fra Tÿv. Med Koni ble komforten faktisk bedre en originalt, da tenker jeg på grus og asfaltskjøter mm.:respect

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at det er den som ligger rett før LMMen. Ser i denne tråden:

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=552&highlight=

at det er noen som har satt den på den som måler i vannet også, men jeg har mer tro på at det er lufttempmåleren som styrer kaldstarten.

Tror du bør finne det du trenger å vite i ovennevnte tråd.

 

-Magnus-

Hmmm... ser at det er litt forskjellig angående hvor man kobbler den inn. Men jeg har tenkt ut en krets som jeg kobler inn ved motorstyringen. Dette er en liten printplate med et hallveder relè og noen komponenter til som fungerer som filter og beskyttelse mot overspenning inn på hjernen. Ekstra temp måler dras til utsiden av rele/styringsboks. det er jo samme hvor den måler tempen. De eneste ledninger man trenger bort til motor er til et bimetallrele som bryter ved 30 eller 40 grader. Det monteres samtidig en bryter inne i sikringsboks for å slå av kretsen, eller forklart bedre: Bensin/Etanol Byter.

Kretsen er bygd opp slik at hvis det blir feil på den, er allt som skjer at den går tilbake til original. Skal bestille 4bar bensintrykkregulator fra england som er helt lik den originale.(30 % mere fuel)

Så det eneste som vil synes av ombyggingen er en ledning til bimetallreleet. Man må da vel får det godkjent???

Skal til Køben i dag, så jeg får ikke bestillt delene før i neste uke. Bygger to jeg, så har man en i reserve.

Kommer tilbake med tegninger og slikt.:???:

PS: Denne vil fungere på alle med Bosch Motornic 2.8.x.

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt for high-tec for meg;-)

Tror du skal gi f i å prøve å få det godkjent. Siden biltilsynet ikke har noen retningslinjer som omhandler E85 direkte, prøver de å bruke all verdens rare paragrafer for å skjule sin uvitenhet. Hvis du ikke har papirer fra importøren (og det får du ikke) på at ombyggingen er OK, krever biltilsynet at hele sulamitten er godkjent av TÜV eller lignende. Det holder ikke at komponentene (f.eks. BTR'en) er TÜV-godkjent, hele bilen må godkjennes. Da tipper jeg at 10000-lappene flyr raskt.

 

Gjør du ombyggingen pen, kan jeg aldri tenke meg at biltilsynet oppdager noe hvis du skulle havne i en teknisk kontroll en gang.

 

Har du link til BTR'en? Passer den i X20XEV?

 

-Magnus- Misunnelig på dere på østlandet som får tanke sprit:-/

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt for high-tec for meg;-)

 

 

Har du link til BTR'en? Passer den i X20XEV?

 

-Magnus- Misunnelig på dere på østlandet som får tanke sprit:-/

 

Vet ikke om den passer, men sjekk ut denne:http://www.courtenaysport.co.uk/default.htm?page=18

Du får søke litt rundt, men de har det meste av trim til din motor også. BTR'n fant jeg på V6 tuning sidene.

Skal ikke prøve å få den godkjent, men skal gjøre det så originalt som mulig, slik at de ikke finner det ut før dem lukter i tanklokket...he he he....

BTR'n bør man jo ha for å få samme respons ved gasspådrag, samt at man er sikker at den får fuel ved WOT.

Ellers går motoren bedre, med mere drag fra bunnen. Har også litt høyere og metallisk lyd fra eksosen:thumb

OG, den spinner som en katt helt opp til 6000rpm. Dette etter bare 40 liter etanol.....

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår