Gå til innhold

DLS Iridium 3 - 3" Mellomtone

Ranger emnet

GalantV6

Anbefalte innlegg

Har planer om å felle ned mellomtone i dasjbordet, men har i dag 4" og det blir vanskelig å felle ned. Har ikke lyst til å modefisere så veldigt mye. Derfor tenkte jeg kansje å bytte fra 4" til 3", har sett lit på DLS Iridium 3.

Jeg kommer også til å bytte Diskanter, fra 3/4" til Macrom EXT32T

Er det noen som har noen erfaring med DLS, og hvem selger disse i norge.

http://www.dls.se/images/highres/Iridium3.jpg

Högtalartyp : 75 mm (3") doped fabric med resonanskammare

Effekttålighet : 100 W RMS / 160 W max

Impedans : 4 ohm

Fs, resonansfrekvens : 280 Hz

Talspole : 75 mm / 3" Aluminium flat wire, höjd 5 mm

X-max : +- 0,5 mm

Frekvensområde : 250 - 8000 Hz

Känslighet : 91 dB (1W/1m)

Magnetstorlek : 80 mm (3,15")

Yttre diameter : 120 mm (4,72")

Inbyggnadsdjup : 35 mm ( 1,38")

Monteringshål : 95 mm (3,74")

Kom gjerne med komentarer til dette.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ikke "komplet sett" fra et merke? som Morel 2 eller 3 veis? :)

Det hadde vært greit med et merke, det er det jeg har i dag (Hertz).Men morel er dyrt, uansett så må jeg kjøpe litt etter litt. Jeg behøver ikke noe delefilter da jeg kjører aktiv, så det hjelper vel litt.

Ellers så må ikke mellomtonen bygge så mye i dybden, jeg har heller ikke muligheter for å lage kasse under dasjbordet.

I utgangspunktet så er Hertz (ESK163S)sette bra til den prisen, men de er lit skarpe i lyden synes jeg. Kunne tenkt meg noe mykere/dypere sånn som Morel sine.

Det er jo dette problemet som ville komme etter en stund når man først starter med bilstereo, man vil gjerne ha noe annet/bedre etterhvert som man lærer.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AD-elementene er sikkert gode de, men det er nok av elementer jeg ville sjekket ut før jeg bladde opp over 2K for et sett 3-tommere med stålchassis..

Dette sier vel litt om kunnskapsnivået... Tror du virkelig det er en hørbar forskjell på et så lite element med plate chassis, kontra ett med støpt alu? En så liten membran er overhode ikke istand til å lage svingninger i et så kompakt chassis i stål. SNakker vi basselementer så er jeg enig med deg.

AD er dyrt, ingen skal vel nekte for det, men dette er håndlagde produkter som ligger helt i toppskiktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro, jeg er fullt klar over at et stålchassis hverken er alfa eller omega på et så lite element. Herr Forvrengning og Herr kompresjon hilser nok på en stund før Fru Chassisresonans kommer på besøk. Jeg mener bare at i denne prisklassen bør det være lov å forlange noe mer. Et sett M35NEO koster 2.599,- per par, og stiller derfor på omtrent samme linje som andre "berømtheter" som f.eks. Seas E0043 og Scan-Speak 12M/4631. Sammenlikner man med disse ser man fort at et stålchassis ser billig ut.

Slik M35NEO fremstår for meg i dag, ser den ut som en helt vanlig Audi A4 som er påklistret prislappen til en RS4. Til samme prisen kan man bl.a. kjøpe en Aston Martin Vantage V8... :shake

M35_NEO.JPG

m15ch003.jpg

12M_4631G.jpg

Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at M35NEO er et dårlig element, men uansett hvor mye håndlaget det er må man som kjøper se på hva man får for pengene. En Audiotechnology Flexunits 4G52 er OGSÅ utviklet in-house og attpåtil håndlaget av dansker, som ikke akkurat er den billigste arbeidskraften man finner. Også der ser man endel andre løsninger som gjør at man føler man får valuta for pengene...

4inch.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er DLS iridium kontra AD m35neo.

Begge ligger vel i sammen prisklasse.

Helt personlig så faller mitt valg på en membran-høytaler i stedet for en dome-melomtone. I ditt tilfelle så er nok problemet at den 4" du har, ikke har stort nok kammer, men jeg hadde heller montert en membran-høytaler "open-air" istedet for en dome.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit med et merke, det er det jeg har i dag (Hertz).Men morel er dyrt, uansett så må jeg kjøpe litt etter litt. Jeg behøver ikke noe delefilter da jeg kjører aktiv, så det hjelper vel litt.

Ellers så må ikke mellomtonen bygge så mye i dybden, jeg har heller ikke muligheter for å lage kasse under dasjbordet.

I utgangspunktet så er Hertz (ESK163S)sette bra til den prisen, men de er lit skarpe i lyden synes jeg. Kunne tenkt meg noe mykere/dypere sånn som Morel sine.

Det er jo dette problemet som ville komme etter en stund når man først starter med bilstereo, man vil gjerne ha noe annet/bedre etterhvert som man lærer.

Tore

ESK settene kan være noe harde i diskanten. Til prisen har disse settene egenskaper som er ganske unike, men jeg er enig i at det kan by på trøbbel, særlig med musikk som er dårlig innspilt, eller med annet utstyr som er litt lystklingende. Går du litt opp i pris til HSK 163, er du i en annen divisjon, og der er diskanten noe mer avrundet, uten å miste definisjon.

Når det gjelder ESK settet kan du forsøke å tone ned diskanten en liten smule til. Det kan gjøre ganske mye.

Personlig er jeg i likhet med Ketil her en større fan av kon mellomtoner, enn domer (om man ser bort i fra ATC sin grisedyre dome til hjemmebruk). Domer kan funkere fint som en filler i øvre mellomtone, men har ikke på langt nær den dynamikk som en god kon-mellomtone har i mine ører. En større dome, som en form for nedre diskant, kan fungere fint, men da blir det fort komplisert.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ESK163 så må jeg si at du får mye for pengene.

Årsaken til at jeg spørr om mellomtone og diskant er at jeg må gjøre noe med den installasjonen jeg har. Er klar over at koppen som mellomtonen sitter i er for liten, og når jeg da samtidig synes at lyden er lit skarp så er det like greit å bytte element.

Har fått tak i noen macrom EXT32T diskanter, så det gjenstår bare å få valgt noen mellomtoner. Kommer ikke til å bytte midbassen for øyeblikket.

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider