GalantV6 Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Har planer om å felle ned mellomtone i dasjbordet, men har i dag 4" og det blir vanskelig å felle ned. Har ikke lyst til å modefisere så veldigt mye. Derfor tenkte jeg kansje å bytte fra 4" til 3", har sett lit på DLS Iridium 3. Jeg kommer også til å bytte Diskanter, fra 3/4" til Macrom EXT32T Er det noen som har noen erfaring med DLS, og hvem selger disse i norge. http://www.dls.se/images/highres/Iridium3.jpg Högtalartyp : 75 mm (3") doped fabric med resonanskammare Effekttålighet : 100 W RMS / 160 W max Impedans : 4 ohm Fs, resonansfrekvens : 280 Hz Talspole : 75 mm / 3" Aluminium flat wire, höjd 5 mm X-max : +- 0,5 mm Frekvensområde : 250 - 8000 Hz Känslighet : 91 dB (1W/1m) Magnetstorlek : 80 mm (3,15") Yttre diameter : 120 mm (4,72") Inbyggnadsdjup : 35 mm ( 1,38") Monteringshål : 95 mm (3,74") Kom gjerne med komentarer til dette. Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Fra en tidligere tråd :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Hvis du er ute etter en mellomtone som spiller sinnsykt pent og bygger veldig lite så bør du se på AD M35NEO, den bygger kun 36mm dypt. Alternativt AD M35 som bygger 40mm dypt:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 hvorfor ikke "komplet sett" fra et merke? som Morel 2 eller 3 veis? :) Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 AD-elementene er sikkert gode de, men det er nok av elementer jeg ville sjekket ut før jeg bladde opp over 2K for et sett 3-tommere med stålchassis.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 hvorfor ikke "komplet sett" fra et merke? som Morel 2 eller 3 veis? :) Det hadde vært greit med et merke, det er det jeg har i dag (Hertz).Men morel er dyrt, uansett så må jeg kjøpe litt etter litt. Jeg behøver ikke noe delefilter da jeg kjører aktiv, så det hjelper vel litt. Ellers så må ikke mellomtonen bygge så mye i dybden, jeg har heller ikke muligheter for å lage kasse under dasjbordet. I utgangspunktet så er Hertz (ESK163S)sette bra til den prisen, men de er lit skarpe i lyden synes jeg. Kunne tenkt meg noe mykere/dypere sånn som Morel sine. Det er jo dette problemet som ville komme etter en stund når man først starter med bilstereo, man vil gjerne ha noe annet/bedre etterhvert som man lærer. Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 AD-elementene er sikkert gode de, men det er nok av elementer jeg ville sjekket ut før jeg bladde opp over 2K for et sett 3-tommere med stålchassis.. Dette sier vel litt om kunnskapsnivået... Tror du virkelig det er en hørbar forskjell på et så lite element med plate chassis, kontra ett med støpt alu? En så liten membran er overhode ikke istand til å lage svingninger i et så kompakt chassis i stål. SNakker vi basselementer så er jeg enig med deg. AD er dyrt, ingen skal vel nekte for det, men dette er håndlagde produkter som ligger helt i toppskiktet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Hvordan er DLS iridium kontra AD m35neo. Begge ligger vel i sammen prisklasse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Det har jeg ingen forutsettning for å si da jeg ikke har hørt den DLS modellen. AD M35 spiller hvertfall utrolig pent og med veldig fin klangbalanse. Denne sammen med T100 ® diskant vil hvertfall bli et skikkelig kremsett:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Ta det helt med ro, jeg er fullt klar over at et stålchassis hverken er alfa eller omega på et så lite element. Herr Forvrengning og Herr kompresjon hilser nok på en stund før Fru Chassisresonans kommer på besøk. Jeg mener bare at i denne prisklassen bør det være lov å forlange noe mer. Et sett M35NEO koster 2.599,- per par, og stiller derfor på omtrent samme linje som andre "berømtheter" som f.eks. Seas E0043 og Scan-Speak 12M/4631. Sammenlikner man med disse ser man fort at et stålchassis ser billig ut. Slik M35NEO fremstår for meg i dag, ser den ut som en helt vanlig Audi A4 som er påklistret prislappen til en RS4. Til samme prisen kan man bl.a. kjøpe en Aston Martin Vantage V8... :shake Misforstå meg rett, jeg påstår ikke at M35NEO er et dårlig element, men uansett hvor mye håndlaget det er må man som kjøper se på hva man får for pengene. En Audiotechnology Flexunits 4G52 er OGSÅ utviklet in-house og attpåtil håndlaget av dansker, som ikke akkurat er den billigste arbeidskraften man finner. Også der ser man endel andre løsninger som gjør at man føler man får valuta for pengene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audio-art Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Hvordan er DLS iridium kontra AD m35neo.Begge ligger vel i sammen prisklasse. Helt personlig så faller mitt valg på en membran-høytaler i stedet for en dome-melomtone. I ditt tilfelle så er nok problemet at den 4" du har, ikke har stort nok kammer, men jeg hadde heller montert en membran-høytaler "open-air" istedet for en dome. Siter Signaturregler: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Det hadde vært greit med et merke, det er det jeg har i dag (Hertz).Men morel er dyrt, uansett så må jeg kjøpe litt etter litt. Jeg behøver ikke noe delefilter da jeg kjører aktiv, så det hjelper vel litt. Ellers så må ikke mellomtonen bygge så mye i dybden, jeg har heller ikke muligheter for å lage kasse under dasjbordet. I utgangspunktet så er Hertz (ESK163S)sette bra til den prisen, men de er lit skarpe i lyden synes jeg. Kunne tenkt meg noe mykere/dypere sånn som Morel sine. Det er jo dette problemet som ville komme etter en stund når man først starter med bilstereo, man vil gjerne ha noe annet/bedre etterhvert som man lærer. Tore ESK settene kan være noe harde i diskanten. Til prisen har disse settene egenskaper som er ganske unike, men jeg er enig i at det kan by på trøbbel, særlig med musikk som er dårlig innspilt, eller med annet utstyr som er litt lystklingende. Går du litt opp i pris til HSK 163, er du i en annen divisjon, og der er diskanten noe mer avrundet, uten å miste definisjon. Når det gjelder ESK settet kan du forsøke å tone ned diskanten en liten smule til. Det kan gjøre ganske mye. Personlig er jeg i likhet med Ketil her en større fan av kon mellomtoner, enn domer (om man ser bort i fra ATC sin grisedyre dome til hjemmebruk). Domer kan funkere fint som en filler i øvre mellomtone, men har ikke på langt nær den dynamikk som en god kon-mellomtone har i mine ører. En større dome, som en form for nedre diskant, kan fungere fint, men da blir det fort komplisert. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Enig med deg epifant, elementer med støpt shassis gir litt mer " vil ha" følelse og ser grommere ut. Dessverre ser elementet til AD litt kjipt ut, men du skulle hørt det spille:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Ja, det skulle jeg gjerne ;) ble mye snakk om kon/domer her nå synes jeg.. :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GalantV6 Skrevet August 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Når det gjelder ESK163 så må jeg si at du får mye for pengene. Årsaken til at jeg spørr om mellomtone og diskant er at jeg må gjøre noe med den installasjonen jeg har. Er klar over at koppen som mellomtonen sitter i er for liten, og når jeg da samtidig synes at lyden er lit skarp så er det like greit å bytte element. Har fått tak i noen macrom EXT32T diskanter, så det gjenstår bare å få valgt noen mellomtoner. Kommer ikke til å bytte midbassen for øyeblikket. Tore Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg