eirik med volvo Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 har etpar ideer jeg tenkte å lufte for dere. skal på sikt igang med et gate/bane 242 prosjekt, er det helligbrøde å sette på bmw m3 bakaksling? der er det jo både kjøreegenskaper og diff som tåler mye effekt. og hvordan ser bt på saken? er jo mange som setter inn bayersk girkasse på 240'n, så bakakslingen er bare å ta det hakket lenger. er det å ødelegge en 242 å lage seg carbontak? panser og bakluke er jo bare å skru av, men carbontak er jo litt større inngripen. og hva synes bt? ser for meg en lett bredda 242, hvit med carbon tak/panser/bakluke og 17-18" felger i mellomgrått, med bur, 5er og hele pakka. 242 er jo mye finere enn 244, mener jeg! Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Bygge om til bmw-bakstilling høres ut som mye jobb, det er en del vinkler som skal stemme... Angående godkjenning tror jeg det bare er http://www.holdkjeftgodkjenning.as som er økonomisk gjenomførbart... :D Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet August 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 hehe! ja, tror du de har så lite peiling på bt at de ikke skjønner hva som er blitt gjort? hvis det er sankk om eu-godkjenning, har jeg kompiser med bilverksted som kan se gjennom fingrene med sånt, så lenge det er skikkelig gjort, men bilen må jo godkjennes først... er jo litt stri, men får man tegna opp alle punktene med rett mål og sånt, må det vel gå å få det på plass? ev.t vente med de verste ombyggingene til det er skilt på bilen, bare det vesentlige som bur, motor bremser o.l. man må jo ha noen vinterprosjekter også! Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Volvo 1031 aksel med dana truetrac holder leeeenge nok... Eller spør poffs hva døm ikke tåler.. Tror du blir sett på som kriminell hvis du spør etter en sånn ombygging.. Da må det vel brått gjennom TÜV og helvete... Type http://www.det-de-ikke-vet-har-de-ikke-vondt-av.org er også ganske fint... carbon tak ser jeg på som å ødelegge ja, det er en bofors, den er lagd i stål og skal forbli stål... Er den for tung for du heller kompansere det med mere effekt. 1280kg som det står i papirene er vel ikke mye med full innredning og alt? Pent lite som er alu på denne gode gamle bilen. Når dette vidunder av en kjøremaskin ble laget skulle det være stål, husk at volvoen er en gammel bil, det lages ikke så gamle biler lengre Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Hva er ille med carbon tak... det ville jo bare bli gromt da, hadde jo vært drit gromt med 242 som veier 1000kg og 500hk... carbon kan jo lakkes det oxo.. Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 29, 2006 Rapporter Share Skrevet August 29, 2006 Du kan gjøre MYYE med en 240 før du bytter taket... det er dyrt og ikke SÅ mange kilo å spare på det... Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet August 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 jo, det skal gjøres myye med den. tenkte da at carbontak ble prikken over i'en! ev.t gå det jo an å lime carbonmatta på taket, for utseendet sin skyld. skal jages vekt, starter med total ribbing, syrebading, sveise hele karosseriet, skikkelig bur, minimalt el.anlegg (10-12 kilo spart), annet bakhjulsoppheng (skiller vel 12 kilo fra 1031 til 1031 alu), kjøler baki(dessverre noen kilo i kjølevann), bakoverflytta motor, førerposisjon, luftjekker.... på sikt er det nok glassfiber/carbon dører, panser, skjermer, bakluke+++ blir et vinterprosjekt i noen år, få ferdig en bra grunn, kjøre med den en sommer, ha noen ting som skal gjøres hver vinter fremover. har jo mest lyst på rørbærearmer foran, ditto bakaksling, øhlins rundt om, ditto bremser... men, langtidsprosjekt. Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Alu-bur vil vøre en bedre investering enn carbon-tak, det å lime carbonmatte på taket er jo bare for show, det vil jo øke vekten... Du kan jo også prøve å få tak i magnesiumsfelger... :) Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xwewit Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Neinei Siter Perfekt som en veltrimmet Volvo. BMW, også kalt nybegynnerfeil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aremme Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 hørest ut som du har store planer med dette:D Siter 1981 240TIC Prosjekt 1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David_G Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 jeg mener at du ødelegger en volvo totalt hvis du hiver på carbontak. so sagt over så er en volvo lagd av stål og skall forbli i stål. spesielt en 242 som du ikke akkurat får kasta etter deg om dagen... men ellers høres dette ut som et fint prosjekt! Siter It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torak Skrevet September 16, 2006 Rapporter Share Skrevet September 16, 2006 Hiv på carbontak!! Det hadde vært helt rått! Gå dine egne veier:D Siter Sommerbil: E30 M-Tech 2 Bruksbil: S4 2.7 Biturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirik med volvo Skrevet September 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2006 ja, det er jo delte meninger om dette, og det er jo egentlig som forventet! blir nok ikke carbontak med det første, men klarer jeg å få den på veien om etpar sommre, så er det vel mer en godt nok! alubur, har pedersens det? eller hvor? sverige? magnesiumsfelger er jo tøft, men ikke helt gratis, så det blir nok ikke det med en gang, men lettningsprosjektet er s.k vinterarbeid etter at bilen er på veien, ser for meg t5 motor på ca 350 hk, gertrag kasse og truetrac, i første omgang. så få man jobbe med vekt, kjøreegenskaper/balanse og finish før man drar på med mer motor. får man 242'n ned i 1100 kg i første omgang, og nevnte effekt, så bør jo det gå helt greit. et grovt regnestykke utført av meg og min medsammensvorne bror på biltur i helga, viser at det skal gå å spare borti 100kg på annet drivverk/motor. når man vet at rover v8'eren veier 30 kg mindre en rødmotor'n, så er nok ikke det langt unna sannheten at t5-motoren veier nærmere 50 kg mindre. gertrag vs m45 bør bli 8-10 kg (?), alu 1031 12 kg, og få lagd en ny mellomaksling i limt alu så er det nok 15 kg det også? ikke billig, men bra! med lettere svinghjul får man jo brått en herlig respons når det ikke er så mye gamle steikepanner man skal snurre rundt! (og innredningen veier vel 100kg den også.) og da er jo 1000 kgs streken er jo adskillig nærmere.... har også lekt litt med tanken å sett inn en m5 /b12 bakaksling på sikt (selv om det er å banne i kjerka), men med bærearmer og noen kg lettere en go40 akslinga, er det jo interessant. med bærearmer forran også, og bilstein dempere og asfalt vocfjører bør det jo sitte på litt. kom med innspill! Siter biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88) biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olemannz Skrevet September 25, 2006 Rapporter Share Skrevet September 25, 2006 Hehe...Bare å eta mindre, gutta! Helt klart den greieste måten å lette doningen på. I tillegg sparer man jo penger i matbudsjettet, som man kan bruke til tuning av bilen. Kutter man ut smør og majones på brødskiva og roer ned burger og babb, kan man droppe både karbontaket og rørbærearmene, som koster skjorte på skjorte. Dessuten blir vektfordelingen bedre, og tyngdepunktet lavere. Det er jo selvsagt å brøle i kjerka, dette; jeg veier jo mer enn både deg og bror din, men så har jeg ikke karbon og magnesium i bila mine heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 26, 2006 Rapporter Share Skrevet September 26, 2006 ser for meg t5 motor på ca 350 hk, gertrag kasse og truetrac, i første omgang. så få man jobbe med vekt, kjøreegenskaper/balanse og finish før man drar på med mer motor. Ja, det høres ikke ut som en "u-ting". Får man 242'n ned i 1100 kg i første omgang, og nevnte effekt, så bør jo det gå helt greit. 1100kg / 350hk gir bedre forhold enn mange sportslige biler 3.14kg/hk, eller evnt motsatt 0.31hk per kg. Et grovt regnestykke utført av meg og min medsammensvorne bror på biltur i helga, viser at det skal gå å spare borti 100kg på annet drivverk/motor. når man vet at rover v8'eren veier 30 kg mindre en rødmotor'n Rover motoren er hel alu og er en ganske liten motor. Er du sikker på den veier 30kg mindre enn rødblokken? Så er nok ikke det langt unna sannheten at t5-motoren veier nærmere 50 kg mindre. Sorry, dette er nok langt unna sannheten. En R6 motor (b6304fs) veier 20kg mer enn b230. Vi snakker da N/A b230 og N/A R6. En T5 har en sylinder mindre, men jeg tror nok turbo, intercooler, intercooler rør, +++ mer enn gjør opp for den sparte vekten ved den ekstra sylinderen. Jeg tror nok at du her vil havne på ca. 20-30kg i "overvekt" i forhold til en N/A b230. ca. samme som en turbo b230, tror jeg. gertrag vs m45 bør bli 8-10 kg (?) Sparer man vekt på å hive getrag i 240? M45 veier jo ikke mye mer enn 45kg vel? alu 1031 12 kg, og få lagd en ny mellomaksling i limt alu så er det nok 15 kg det også? Planen din her er grom, men du må tenke på at 1031 i alu, tror jeg bare er gr.a. akslingen. 1030 i Alu er lettere å få tak i. Videre, tror jeg ikke du har så mye igjen for å få laget den mellomakselen, tenker da på kostnad/ytelse. Du kan nok heller investere de pengene i mer motor. ikke billig, men bra! med lettere svinghjul får man jo brått en herlig respons når det ikke er så mye gamle steikepanner man skal snurre rundt! (og innredningen veier vel 100kg den også.) Jeg tror hver førerstol veier 15-17kg, så der sparer du mye. Det er også mye vekt i lyddemping, originale dashboardet, m.m Derimot, et av stedene du kan spare mye vekt, er feks. panseret ditt, bagasjeluken, skjermer, m.m. Et flatnose panser, er det letteset panseret man får på 240, men selv det veier 27(!) kg! Personlig ville jeg ikke gått for glassfiber dører, men skjermer, panser, bagasjeluke vil nok spare en god del effekt. Vær også obs på at feks. 3" eksos gir mye mer vekt på bilen din. og da er jo 1000 kgs streken er jo adskillig nærmere.... har også lekt litt med tanken å sett inn en m5 /b12 bakaksling på sikt (selv om det er å banne i kjerka), men med bærearmer og noen kg lettere en go40 akslinga, er det jo interessant. med bærearmer forran også, og bilstein dempere og asfalt vocfjører bør det jo sitte på litt. kom med innspill! Jeg kommenterte jo nå fortløpende. Noen av forslagene dine er ikke økonomisk forsvarlig, i og med at jeg regner med du skal bruke egen lomme i dette prosjektet. 350hk med 1000kg, går nok dårligere enn 500hk og 1100kg. Det er heller ikke bra å lette en bil for mye og jeg tror noen av planene dine blir rett og slett sinnsykt dyre! Men, det er jo for all del fint å ha drømmer :-) Om du vil spare vekt og samtidig tjene ytelse, så selger triangulars unlimited en del komponenter som er stivere enn org. Da får du nye bærearmer, nye bærearm-innfestninger, m.m. og kan da justere caster(!), noe som vanligvis ikke går på 240 (utenom da bærekulebytte). De vil da veie mindre, men samtidig være 3 x stivere. 1100-1150kg er fint mulig med en bil som fremdeles ser ut som en bil. 1000kg 240, da skal du ha lettet en del. Jeg tror bmw bakaksel hadde jeg ikke giddet å sett på en gang, da jeg egentlig ikke ser hensikten. Videre, er det vanskelig å få slikt godkjent, samt mye jobb å tilpasse stag, m.m. ps. en lett kasse er feks. tremec tko600 lette hjul er også mer ytelseøkning enn feks. lett motor. "volvo performance bible" hevder at om du får feks. 2kg lettere hjul (hvert hjul), så kan du ta: 2 + 2 + 2 + 2 * 10 = 80kg 80kg vil da være karrosserivekten du måtte spart, for å fått tilsvarende effekt i akselerasjon/deakselerasjon. Magnesiumfelger, lette dekk, m.m. kan nok spare deg en del. Billige alufelger veier gjerne 11kg stk, mot feks. dyrere felger på 6kg. 11 - 6 * 4 * 10, you do the math. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.