Gå til innhold

Min første lakkering

Ranger emnet

farlig

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå har klarlakken fått tørket over natten, og jeg er ganske fornøyd. Jeg legger merke til at lakken er litt ru, eller kornete. Hva kommer dette av?

Har også et sprsmål; skal man pusse ned fyller/primer før man påfører baselakk? I såfall med hvor fint papir?

Bilder kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prosjekt er å lakke litt på poloen til tanta mi.

Bilen er på forhånd grunnet med rustbullet, som forøvrig ser ut til å holde veldig bra på rusten.

Alle bildene er desverre ikke like gode.

Da jeg fikk bilen:

P9010185.JPG

P9010186.JPG

Rustbulleten ble mattet ned, og sparklet. Jeg lærte noe av gårsdagen angående sparkling, så det ble lagt på et betydelig tynnere lag med sparkel i dag :)

Sparklet:

P9010188.JPG

P9010189.JPG

Sparkelet ble pusset ned:

P9010192.JPG

P9010193.JPG

Nå er det dags for en matbit og litt kaffe. Etterpå venter videre maskering, fyller og lakk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker polyestersparkel. Husker ikke navn, men skal finne det ut.

Jeg fikk også i dag en litt appelsinhudoverflate, selv om jeg pusset ned fylleren.

Kan det komme av at jeg legger mange tynne strøk, i stedet for et par tykkere? Jeg er så redd for at det skal begynne å renne...

Hvor lenge må man vente før man rubber? Er rubbing det samme som polering, eller sånn lakkoppfrisker?

Bilder kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lånt meg Haynes boka på lakkering, men jeg tror trikset er å lakke et eller kanskje to lag med vanliglakk, før du finpusser det med 1200 våtsliping. Så slenger du på enda et lag med vanlig lakk, før du peiser på med klarlakk. Jeg bruker en vanlig hårføner for å "herde" lakken litt også, ser ut til å hjelpe en del.

Rubbing kan du f.eks kjøpe på temaen, det er et veldig lett slipemiddel som sliper ned ujevnheter i lakken. Nå skal ikke jeg si noe, lakkinga mi pleier ikke bli noe særlig bra. Men jeg skal øve meg litt frem så blir sikkert resultatet bra etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er mange ting som kan spille inn på at du får appelsin hud...

viss du ikke hadde klarlakk på bilen så bør du ha flyt i alle strøkene...

viss du har klarlakk på så skal det en del til for å få renninger i fargen (går jo viss du prøver men sant) da tar du 2 gode strøk med farge og et siste driit tynt... også venter til det er helt tørt før du peiser på med klarlakk :P og klarlakken MÅ flyte ut hvert strøk... viss ikke ser det ut som et helvete :)

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da får jeg vel jobbe litt med å få det til å flyte ut. Jeg har stilt inn sprøyta sånn som det står i manualen. 2 bar inn ( justert på kompressor ) lakkmengden til første gjengen synes og sprøytebildet på maks.

Skal jeg prøve å justere opp lakkmengden, eller er det noe annet jeg bør prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider