Gå til innhold

Ta bort dump..Alt går til filter..Meining?

Ranger emnet


Bmw e46

Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt uten noen som helst dump i nesten 3 år. De 2 siste har den bitt kjørt på mellom 0.8 og 1 bar (Garret T25).

Jeg plukket av turboen for 1 mnd. siden pga. sprukket manifold og den har ingen slark foruten det som er vanlig for turboer uten kulelager.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kjørt uten dump på min m20b23 med kkk27 sot vifte, dette gir jo en tøff lyd i det du slipper gassen, men det er på ingen måte bra for turboen, dump ventil har en misjon,annen en å lage tøff lyd hehe. når turboen spinner med sine x antall tusen o\min, du slipper gassen, gass spjellet lukkes, all lufta slår tilbake i skovlene på turboen...

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

 

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om faktiske tilfeller hvor mangel på avlastningsventil har vært årsak til turbohavari ?

Jeg har hørt om turboer som ryker av feil oljetilførsel, dårlig klokking, dårlig eller nada filter og ladetrykk langt utover det turboen er laget for.

 

Spoolup er like bra om ikke bedre.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk alltid skal diskutere dette, sier seg vel egentlig selv at det er bedre med dv, men visst det hadde vært så veldig farlig ut så hadde noe ikke feks 7 serie bmw på midten av 80 tallet kommet uten dv...

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tull, lufta som slår tilbake på skovlene bremser/stopper turbinen.

dette skjer ikke om man har dump.

 

wrc biler bruker respons som tvinger turbinen rundt selv om lufta slår tilbake.

 

Jeg har testet forskjell på en 323 GT-R med RFL dump. Jeg shimset gradvis dumpen med 1-kroner til den var helt stuck og testet litt frem og tilbake uten å merke noen forskjell på annet enn lyd. Sikkert ikke testing på rakettforsker nivå men det er ikke synsingen i denne tråden heller.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte i nærmere 3-4 mnd før jeg solgte bilen, ikke noe tegn til at den gikk dårligere.. turboen til wrc gutta holder ikke akkurat mange løp heller da, her blir alt bytta av slitedeler temmelig ofte da.

Noen sier det er farlig for turbo, andre sier det er trygt. dette må du nesten finne ut av selv.. jeg hadde ingen prob, som sagt så lenge du lader orginalt0,6-0,7bar så skal turboen ikke rase etter ei uke, er den sliten så kan den jo rase uansett, prøv det du vil.. lyden er herlig ivertfall:)

Rollin on dubs;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har testet forskjell på en 323 GT-R med RFL dump. Jeg shimset gradvis dumpen med 1-kroner til den var helt stuck og testet litt frem og tilbake uten å merke noen forskjell på annet enn lyd. Sikkert ikke testing på rakettforsker nivå men det er ikke synsingen i denne tråden heller.

 

har ingenting med synsing å gjøre, en turbo som blir bremset av lufttilbake slag vil få en lavere fart og dermed lengre spool up enn en turbo som får spinne fritt ved gass oppslipp.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting med synsing å gjøre, en turbo som blir bremset av lufttilbake slag vil få en lavere fart og dermed lengre spool up enn en turbo som får spinne fritt ved gass oppslipp.

 

Her er en graf fra en tilfeldig datalog fra min Link ECU en gang på Rudskogen.

Grafen viser utgangen fra langsvingen i 3. gir med giring til 4. en plass på langsletta.

Tidsaksen er i sekunder.

Ut i fra loggen tar det 24 hundredeler fra TPS er på 100% (fjøla i bånn) til ladetrykket er oppe på max igjen i 4. gir.

Jeg skulle gjerne montert en dump her og sammenlignet. Jeg vil gjette at spoolup hadde blitt uforandret. Muligens lenger da man uten dump vil opprettholde et vist trykk før spjeldet som kan komme godt med.

Det har uansett nada og si da girskiftet 0.5 sekunder. Si at en magisk dumpventil hadde halvert spoolup så ville girskiftet mitt i dette tilfellet fortsatt tatt 0.62 i stedet for 0.74 sekunder.

 

main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=1202&g2_serialNumber=1

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår