Gå til innhold

vrtx: Toyota Celica GT4 - Mitt første japseprosjekt

Ranger emnet


vrtx

Anbefalte innlegg

Da tenkte jeg tiden var inne for at jeg skulle få meg en japsebil, så jeg solgte 325'en min til fordel for en japsebil.

 

Bilen ble en 91mod Celica gt4 med 220000km på tellern (fikk forresten igjen 4000kr av forriger eier pga mistanke om at toppakninga var røket, men viste seg å være ett defekt radiatorlokk :wonder: ). bilen brukte en god del olje når jeg kjøpte den i tilleg til at det var noen mindre og større karosseriskader på bilen, bla. to kraftige hakk i taket fordi forrige eier har klart å miste en stige på taket (:confused:).

 

Kjørte ikke mange dagene før jeg var bestemt på her skulle det overhales så følgende ble kjøpt inn:

- Slipe/pakningsett

- Registerreimssett med tillhørende deler

- Vannpumpe

- Clutchsett (Sachs)

- Stempelringer

- Rådelager

- Termostat og radiatorlokk

- + noe smådeler...

Kjøpte alt gjennom arbeid så kosta meg ca7000,-

Da jeg demonterte motoren fant jeg et stempel som var røket (antaglivis fra tenningsbank evnt. hardt kjørt) fikk kjøpt stempel fra en kar på ts-ogn.no.

Har bilder liggende til en kompis som ble tatt under overhalinga så får legge de ut senere. Per dags dato går bilen klokkerent og bruker NULL olje.

 

Mods som er gjort av forrige eier(e):

- Greencotton konfilter kit

- 3" heimemekk eksos all the way

- Boostcontroller (som var montert mellom innsug og dumpventil (????).

- Senka med rødefjærer av ett ukjent merke.

- Forge BOV

- Chippa med en "Superchip"

- CS panser, framfanger og framskjermer.

 

Mods gjort av meg:

- Montert nytt Fensport 600x300x80 Forge FMIC med polerte rustfrie rør og røde samcoslanger.

- Montert booscontroller på KORREKT plass

- Bytta ut original bakpotte med en simonspotte som jeg hadde liggende.

- Overhalet motor, ny olje og filter, ny girolje, ny kj.væske, ny bremsevæske, ny clutch.

 

 

Ellers så har bilen 8.5"x18" Radius felger på Nankang 225/35-18 og 15" Borbet til vintern.

 

Her er noen bilder:

mah2.jpg

Beklager dårlig kvalitet

 

int_front.JPG

Girkula er byttet til en TRD skinnkule og ja bilen er nå vaska og støvsuget.

 

interi%f8r_bak.JPG

Ja det er dårlig plass bak

 

 

Mine planer framover:

- Bytte bremseklosser foran og bak (innkjøpt og ligger å venter på arbeidslysta).

- Bytte alle foringer foran og bak til noe stivere

- reparere eksosanlegg **UTFØRT 21/9-06 **

- Bytte til grenerør og Downpipe samt pakninger **UTFØRT 31/8-06 **

- Kjøpe inn og bytte abs-sensor venstre foran

- Flytte batteri bak

- Bytte til ett STORT Kn-filter med trakt

- Bytte samtlige slanger i motorrom til silikonslanger

- Kjøpe inn og montere rallyskvettlapper. **UTFØRT 29/9-06 **

- Bytte bakfjærer (deler er innkjøpt) **UTFØRT 01/10-06 **

- Ta en firhjulskontoll

- Fikse ett par bittesmå skavanker under bilen, bla. sveise ett lite hull bakom venstre bakhjul.

- Lakkere alle felger hvite

 

kommer mer når jeg husker/vet mer...

 

Ellers så vil jeg gjerne høre positive og negative ting :)

 

Mvh. vrtx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke ødlegge den flotte bilen med en sånn spoiler! Samme hvor dyr den er kommer den til og se møkk ut bak på en rallybil! Omtrent som ei blomsterkasse tenker jeg... Men ellers er jo bilen dritfet! Men hør mine bønner og selg den spoileren. Hehe!

_______________________________________________

x '86 Honda Accord 2.0EX

- '97 Opel Vectra 2.0DI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja spoileren blir antaglivis skrinlagt på denne bilen pga det blir cirka 17 hull å tette når jeg har fjernet originalspoileren, og denne blir i tillegg for stor, rett og slett. men spoileren blir ikke solgt med det første da det er det feteste møbelet jeg har i stua :D

 

Lokaliserte en kjølvannslekasje i dag ved øvre radiatorslange åsså fikk jeg justert tenninga. la den på 8grader. da frieksosn bare blir værre og værre for vær dag så er det første prioriteten, pakninga mellom manifold og topp som er blåst. meget rart da denne er 1uke gammel, mistanker om skjevheter på manifold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et spennende prosjekt med potensiale, med du må for ALL del ikke finne på å sette på den vingen! Men det kan bli bra ellers, blir spennende å se mer! Bare hiv ut masse bilder så blir folk fornøyde... :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering:

 

Fikk ordna den verste frieksosen med å bytte ut den originale eksosmanifolden med ett 4-2-1 grenerør og flunkende ny eksospakning. skulle etter planen montere downpipen også men ble for dårlig tid så prioriterer heller ett par timer framfor dataen så jeg er sånn passe opplagt til i morgen. ja jeg vet at å bytte downpipe tar utrolig kort tid å bytte men som nevnt tidligere så er det ett heimemekka effektanlegg så jeg må kappe, skøyte og lage meg en flens så passer på downpipen.

 

Slenger med noen bilder fra dagens økt :)

 

DSCI0151.JPG

Nettop ankomment etter jeg var hjemme å hvilt meg litt før jeg dro på jobb igjen.

 

DSCI0154.JPG

Her er manifolden og downpipen som skal i. Kjøpte dette brukt.

 

DSCI0156.JPG

Ett bilde hvordan motorrommet så ut med originalmanifolden

 

DSCI0157.JPG

Ett til av grenerøret.

 

DSCI0158.JPG

Intercooler.

 

DSCI0159.JPG

Ett til av intercooler, voksen størrelse.

 

DSCI0160.JPG

Senkefjærer av ett ukjent merke. må fikse skjevheten mellom framskjerm og framfanger, ser det tydelig på bilde her.

 

DSCI0161.JPG

Ingen tvil her...

 

DSCI0162.JPG

Her sees det tydlig hvor det har lekket. ja det var en SATANS lyd.

 

DSCI0163.JPG

Tok en liten "service" på wastegaten mens jeg hadde alt løst, skrapet bort litt sot osv. dårlig bilde, men men...

 

DSCI0164.JPG

Grenerør montert og alt er tett som bare det :D ja det intercooler røret som BOV sitter på skal byttes, det var for lite rør i kittet så jeg måtte kompansere med litt eksosrør ;)

 

DSCI0165.JPG

Ett til av motor.

 

DSCI0166.JPG

Ja panseret skal justeres, ble ikke helt 100% etter jeg hadde det av da jeg hadde motoren ute.. Ser forresten en av mine vinterfelger ved siden av porten til venstre på bilde :)

 

 

mvh. vrtx :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen bilder fra overhalinga av motoren og litt ander relaterte bilder som jeg har lovet.

 

Bilde%20016.jpg

Tatt av en kompis.

 

Bilde%20017.jpg

Ett til tatt av samme person.

 

Bilde%20018.jpg

Og ett til.

 

Bilde%20019.jpg

Ett til.

 

Bilde%20025.jpg

Motor plukket helt i fillebiter.

 

Bilde%20026.jpg

Her er stemplet som var havarert som jeg skreiv om tidligere.

 

Bilde%20029.jpg

Ligger enda mer deler bak kameramann.

 

Bilde%20032.jpg

Ett bilde utfor Toyota Nordvik før vi dro til ACR på Sommertreff sist helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår