Gå til innhold

VDO vs Pioneer

Ranger emnet


Abstinent

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte Pioneer TSE1076 fronthøyttalere (10 cm) for et par uker tilbake. Og nå har jo selvfølgelig samme butikk tilbud på VDO fronthøyttalere til 350,-. Original pris er fortrinnsvis 595,- 645, og 695 av typen - HSP 1021 (10 cm), HSP 1321 (13 cm) og HSP 1721 (17 cm).

 

Kundebehandler på BilXtra sier at VDO høyttalere generelt er bedre enn Pioneer.. jeg vurderer å selge mine 10cms fronthøyttalere til fordel for HSP 1021 høyttalerne.. 17 cmerne, og selge Pioneer høyttalerne for nogenlunde lik pris.

 

Her er de forskjellige spesifikasjonene..

 

VDO HSP 1721 (17cm)

 

* 2-way coxial system

 

 

 

* Diameter 165 mm

 

* Power handling: 50 – 170 Watts

 

 

 

* Frequency range: 28 – 30,000 Hz

 

* Sensitivity dB/W/m: 90

 

 

Pioneer TSE1076 (10cm)

 

Frequency response 45 - 30.000 Hz

 

Sensitivity (1W/1m) 90 dB

 

Maximum Power 110 Watt

 

Nominal input power 25 Watt

 

Woofer size (cm) 10 cm

 

Woofer material KEVLAR® brand composite cone woofer with butyl rubber edge

 

Tweeter size (mm) 25,0 mm

 

Tweeter material Pure Magnesium Balanced Dome Tweeter with Neodymium magnet

 

Round / Square compatible frame Yes

 

Overhung thick plate Nei

 

Front VCCS (Voice Coil Cooling System) Nei

 

Micro Fibre Surround Nei

 

 

 

 

.. Det jeg kunne finne i farta på begge.

 

Vil jeg merke mye forskjell på de to? Er VDO generelt bedre enn Pioneer? Har 17cms elementer stor hørbar forskjell fra 10cm? Er det mye jobb å lage større hull i døren for fronthøyttalere? Er det verdt arbeidet (jeg er selvfølgelig villig til å jobbe for god lyd, men hvis hørbar forskjell er minimal så vet jeg ikke om jeg gidder).

 

Jeg har forresten en VDO Dayton 2304 CD/MP3 spiller/forsterker på 4x 50w, og VDO HSP 6931 3-veis hattehøyttalere..

Maks./Nom. effekt: 200/60 Watt.

25 - 32.000 Hz.

93 db følsomhet.

4 ohm.

 

Og en ganske liten Volvo 340 hvis det skulle ha noe å si på lydbildet ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VDO har faktisk hatt noen komposett som har spilt meget bra til prisen!

Men tror ikke jeg hadde brydd meg om å bytte til VDO om jeg hadde Pioneer fra før av...

Finnes bedre høyttalere :)

 

Du bør/skal merke stor forskjell på 10 cm og 17 cm høyttalere, men det avhenger av hva de drives av og installasjonen.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å faen, du har vært i Åsane tydeligvis. Det er helt rett som de sier at dette nok skyldes deres egen fortjeneste.

Hvor skal du ha dette settet ditt? Og hva er det som står der originalt med tanke på størrelse?

 

Si til dama der at om ho skrur capsen på så den står rett vei, kanskje hun skjønner mer... He he he.

Som dratt ut av en dårlig tv serie fra 80 tallet den der...:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan jeg skjønne (Stian, BeemerZ1). Men når man tar i betraktning av at man kan få 17cm til lik pris som 10cm om man selger det man har kjøpt, og tatt spesifikasjonene i betraktning?

 

Er det stor kvalitetsforskjell på/fra Pioneer til Vdoene?

 

Hvordan var det med Hz igjen? Det laveste var best?

 

Gundersenautoparts:

 

Hehe, har vært i Åsane ja. :O (verden blir mindre og mindre for hvert sekund.. til slutt kommer vi til å være en svær innavls familie alle sammen. Hvis vi ikke allerede er det) Skal si ifra til dama neste gang hvis jeg tør. .. Noe jeg antageligvis ikke gjør. :P

 

Jeg skal ha det som fronthøyttalere i tilfelle. Og som sagt så står det et par Pioneer TSE1076 10cms fronthøyttalere der. Originalt så er hullet beregnet til 10cm (var Volvo høyttalere som sto der originalt).

 

Er det mye styr å skjære til nytt hull? Når jeg kan få 17cms VDO høyttalere til samme pris som Pionerrene(hvis jeg får solgt Pionerene til 350.. noe som ikke blir så vanskelig forestiller jeg meg. De kostet jo ca. 1000 kr. nye) så vil jeg gjerne det, hvis kvaliteten er lik ellers, eller bedre (derfor jeg postet spesifikasjonene her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk VDO i vrangstrupen første gangen jeg så demoriggen i den lokale bilrekvisita butikken.

NYE høytalere som går opp i limingen????? (4" coax der gummi opphenget løsner fra konen)

Opplevelsen innga ivertfall ikke meg noe tillit til merkets kvalitet.

Kjører også en dumper som har en VDO spiller installert.

radion og lyden er ok, men jeg hater betjeninga og designet på skiten

 

Med andre ord: om jeg MÅTTE velge mellom Pioneer og VDO (gud forby at det noen gang skjer) måtte jeg nok ha valgt Pioneer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VDO HSPserien er vel noen av de høyttalerene (coax) vi har solgt mest av. Synes disse er meget bra hvis man bare skal bytte ut de originale og ha dem koplet opp rett på spilleren.

Går sikkert 50 VW og Audi med slike i bakdørene her i Rogaland :)

Stig Johansson

Min BMW 318i E46 sedan:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår