Gå til innhold

520i 1991, trenger hjelp

Ranger emnet

Mikalg

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, dette er min første thread på dette forumet, så vær snill med meg.

Jeg vurderer å kjøpe en 520i 1991 modell(registrert første gang i 1990) 150hk som førstebil. Bileieren er i inngift familie, og han har hatt bilen siden den var ny.

En ting jeg lurer på er om det er noe jeg burde passe på når det gjelder slike bilder? Personlig har jeg ikke peiling på biler og motorer, så hvis det er noe jeg burde vite om som "pleier" og gå galt på disse bilene så vær så snill å fortell meg om de:)

En annen ting jeg lurer på er hvilken "E" den er.. og om noen kan forklare meg dette bmw E systemet?

Siste ting: Lurer på om disse er billige i drift ved blandet kjøring? hvor masse drikker en slik bil på mila?

Mvh. Mikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe E34 med den nye rekkesekseren på 150 hestekrefter er absolutt ikke dumt. Alt i alt fremstår denne motoren som en mye bedre motor enn den forrige på 129 hestekrefter. Har selv eid en 91 520i (dog med Alpinamotor) og denne hadde jeg faktisk ingen problemer med. 91 E34 520i skal iht. de offisielle tallene ha et gjennomsnittsforbruk på 0,96 l/mila (blandet kjøring). 0-100 km/t fiser unna på 10,6 sekunder med manuell og 12,2 sekunder med automat og 91 520i skal kunne klare en toppfart hhv. 211km/t og 207 km/t. Den gamle motoren på 129 hestekrefter har en tregere akslerasjon som øker med over sekundet på begge modellene og toppfarten er noe tregere (203 km/t for manuell og 198 km/t for automat). Forbruket er også en del høyere som øker til over 1,06 l/mila. Som nevnt - Alt i alt er den nye rekkesekseren en vesentlig bedre motor

Til spørsmålet ditt om E-kodene - Internt bruker BMW en «e-kode» for hver generasjon av sine serier. «E» står for Entwicklung, tysk for utvikling eller evolusjon. Kodene endrer seg kun ved større endringer eller ved introduksjon av nye serier.

7 serien får man i to utgaver. en lang og en vanlig. E65 er vanlig, mens E66 er den såkalte lange versjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ok:p Alt jeg vet er at den har rekke6'r.. så satser på at det er rett;p

Men en annen ting jeg også lurer på angående styling (Frontfanger, Sidekjørt og bakfanger) er om det er dyrt og lakkere de hvis man bestiller nye? og om man helst burde lakkere hele bilen for at det skal bli samme farge? noen som vet noe om dette? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer bra at det er sekser. Selv syns jeg ingen andre kan måle seg mot BMW's seksere. Disse er herlige og lyden er nydelig!

Vel, det blir jo dyrere jo mer du lakkerer og jo mer jobb lakkerer får. Selv har jeg lakkert deler til en verdi av 30 000kr for en vesentlig penere sum. Siden jeg nå ser at du bor i Ålesund nytter det ikke for meg å anbefale en her i Oslo. Husk at det også blir fargeforskjell fra original til den som kommer på. Kunsten er å få den minst mulig synlig mot resten av bilen. Kjøp M5 styling, det er og blir det peneste på E34. Ellers vil jeg si at Rondell D58 8,5X18 med 235/40 18 og 10X18 med 265/35 18 er en meget god begynnelse. Disse felgene sitter som skudd på E34 (og E39)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, fattern bor i Oslo, så det er ikke noe stort problem.. Kan bare kjøre bilen ned og vise han den mens jeg fikser ting der nede:p

Har du noen linker til websider som selger bmw styling, slik at jeg får ett innblikk i priser og utseende? Jeg er helt blank når det gjelder bil, så jeg trenger all hjelp jeg kan få:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, hvis "fadern" bor i Oslo kan jeg jo nevne de jeg skal anbefale. Aas og Nygård lakk og karosseri AS på Tveita. Snakk med Lasse Nygård, så skal du ikke se bort ifra at dere kan få til en rimelig pris... ;)

http://www.koed.dk , http://www.schmiedmann.no , http://www.gsbildeler.no , http://www.osbildeler.no etc. Har selv bare positive erfaringer med Koed.dk og de fremstår som de rimeligste. Iallefall de gangene jeg har handlet fra dem. Hvis de ikke har på nettsiden får de en Tysklands-bil to ganger i uken der det kommer originale deler fra BMW. Bare bestill, så ordner Koed resten. Snakk gjerne med Daniel Clemmensen - Norsk medarbeider og yter maksimal service. Trivelig person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv E34 520.

jeg synes det er brae biler.

men angrer litt på at jeg ikke kjøpte 525 pga det er litt for lite effekt i 520en synes jeg.

Men det er gode biler.

bare sjekk dem for rust i bunnen av dørene og i kanaler.

og at forstilligs deler er byttet.

Lykke til. ( Ps min e til salgs om du he rett pris)

Sign.regler:www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At felgene er oppbrukt som dere kaller det tyder jo bare på at felgene er meget populære og at folk ikke bare kjøper de for å ha noen felger. Selv syns jeg du skal tenke på hva du liker og ikke hva andre har. Hvis du skal kjøre noe utradisjonelt ville jeg kanskje ha prøvd meg på 17 SA i 19"?

Vell, det er jo artig å ha noe som ikke så mange andre har, så lenge det ser bra ut ;) Jeg valgte "utradisjonelt" på E34, og på min E39, men har fått mye positive tilbakemeldinger anyway. Men klart, Rondell 58 osv med kant er jo alltids en "slager".. personlig er jeg noe lei av kant på felg, men det er nå min smak.

(*) BMW Z3 Coupe 2.8

(*) 1999 BMW 520i touring

(x) 1996 BMW E39 535i manuell

(x) 1988 BMW M3

Lenke til kommentar
Del på andre sider