Vegel Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Er rimelig fersk innen bilstereo og lurte på en ting. Hva er ett delefilter? Og hva gjør det? Øyvin Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Et delefilter er en samling elektroniske komponenter som, avhengig av sammensetning og tiltenkt bruk, deler musikksignalet opp i flere, mindre deler. På denne måten får hvert høyttalerelement kun "tildelt" de frekvensene de er bygget for :) EDIT: Kondensatorer fungerer som et såkalt høypassfilter, frekvenser over en gitt frekvens kan passere gjennom og videre ut til høyttalerelementet, mens resten blir filtrert bort i kondensatoren. Filterfrekvensen defineres ut fra kondensatorens verdi, som regel oppgitt i uF/mikrofarrad. Spoler fungerer motsatt, altså som et lavpassfilter. Frekvenser UNDER en gitt frekvens passerer, mens resten filtreres bort. Akkurat som i kondensatoren bestemmer spolens verdi hvilken frekvens den deler på*. Spoleverdiene oppgis i mH, miliHenry. Motstander demper signalet. Verdien oppgis i ohm. Veldig enkelt forklart. Delefiltre er egentlig et uhyre komplisert tema, og krever mye kunnskap for å gjøre riktig :) *en enkelt spole eller kondensator vil ikke filtrere bort ALL musikkinformasjonen over filterfrekvensen, men lage en "knekk" i frekvensgangen som begynner ved filterfrekvensen. Et delefilter som består av kun en komponent kalles et førsteordens filter, eller et 6db/oktav filter. Dette angir hvor bratt knekken er, og hvor mye som er hørbart av musikkinformasjonen som ligger over filterfrekvensen. Et førsteordens filter vil kun dempe noe, mens et fjerdeordens filter vil dempe mye. Grovt forklart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zetec Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Et delefilter er en samling elektroniske komponenter som, avhengig av sammensetning og tiltenkt bruk, deler musikksignalet opp i flere, mindre deler. På denne måten får hvert høyttalerelement kun "tildelt" de frekvensene de er bygget for :) Virker ikke som du helt leste den første posten. Fyren er nybegynner, da er det liten vits å komme med forklaringer som er så lange og forklare så lite. enkelt forklart: Delefilter deler opp lyden til f.eks bass/mellomtone og diskant. Høyttalere til bil av typen komponentsett består gjerne av en bass/mellomtone og en diskant, delefilter benyttes da for å unngå at bass/mellomtonen spiller diskantlyder og for å unngå at diskanten spiller bass/mellomtone lyder. Delefilteret til denne typen komponentsett består av endel komponenter, og har en inngang og to utganger. Siter 2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift 2000 - Ford Focus 2000 - VW Polo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegel Skrevet August 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Trengs det strengt tatt ett delefilter eller fungerer det greit uten? Hvor mye koster ett delefilter? Siter _______________________________________________ x '86 Honda Accord 2.0EX - '97 Opel Vectra 2.0DI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gt-4-Ever Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Kjøp et høytalersett som inneholder delefilter Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Trengs det strengt tatt ett delefilter eller fungerer det greit uten? Hvor mye koster ett delefilter? Ja, deu trenger et delefilter så lenge du har med separate komponenter å gjøre, dvs dedikert diskant for høye frekvenser og mellomtone for de lavere. En koaxialhøyttaler har somregel et innebygd delefilter. Koaxial betyr at diskant og mellomtone er montert på samme akse. Et delefilter koster det det koster alt etter bruken og hvilke komponenter du har som skal kobles til det. Gjør som det foreslås over og gå for et komponentsett som leveres med delefilter så slipper du mye hodebry og når du leser manualen skulle mye forklare seg selv :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicoloco Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 I tillegg bruker man delefilter på subber for å "dele bort" alt annet enn bass. Du vil ikke at en sub skal skrike i fulltone baki der. ;) edit: de fleste forsterkere har innebygde filtere. også kjent som lpf (low pass filter, slipper igjennom bass) og hpf (high pass filter, slipper igjennom alt annet enn bass).. sånn kort fortalt. Siter BMW e36 318ia Nissan Primera 2.0GT Lexus IS 200 TIC solgt Renault Laguna 2.0 RT solgt If I gave a shit, you'd be the first to get it! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Virker ikke som du helt leste den første posten. Fyren er nybegynner, da er det liten vits å komme med forklaringer som er så lange og forklare så lite. Jeg tror du kan ha rett i at jeg ble litt vel overteknisk der... :wonder: Duely noted! :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Erik Johannesse Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 P.g.a. at den ideelle høyttaler ikke ennå er oppfunnet , dvs. en høyttaler som kan spille hele frekvensområdet, må vi bruke flere høyttalere for og gjengi alle toner fra bass til diskant. Delefiltrets oppgave er å dele opp frekvensområdet i forskjellige deler , slik at hvert element jobber med de frekvensene de er designet til å gjengi. Passive delefiltre består av spoler, kondensatorer og iblant motstander. En spole filtrer bort de høyeste tonene, en kondensator tar bort de laveste tonene. Motstanden brukes til å dempe signalet for å tilpasse ulik virkningsgrad på høyttalerne. Det er viktig å bruke komponenter av god kvalitet, for å unngå tap av effekt og lydkvalitet. Siter 95` VW vento 95` Audi S2 avant 97` MB C200 Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Det "nærmeste" må bli coaxial høyttalere.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet September 1, 2006 Rapporter Share Skrevet September 1, 2006 Nå vi alikevel er innepå dette med delefilter,tenkte jeg at jeg kunne stille et spørsmål.. selv om det sikkert blir litt teknisk.. Man har et 2-veis delefilter. med 2stk 4ohms elementer på, hvordan ser forsterkeren 4 ohm? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iarwain Skrevet September 1, 2006 Rapporter Share Skrevet September 1, 2006 Det er vel for at motstandene er koblet paralelt med hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet September 1, 2006 Rapporter Share Skrevet September 1, 2006 Nå vi alikevel er innepå dette med delefilter,tenkte jeg at jeg kunne stille et spørsmål.. selv om det sikkert blir litt teknisk.. Man har et 2-veis delefilter. med 2stk 4ohms elementer på, hvordan ser forsterkeren 4 ohm? det er fordi et delefilter fungerer på den måten at: jo høyere impedansen (ohm'en) blir, jo lavere spiller elementet. la oss si vi har et delefilter til et basselement, og delefilteret er på 200Hz. delefilteret fungerer da på den måten at, når man nermer seg 200Hz, begynner impedansen å øke veldig. jo høyere frekvens vi har, jo høyere blir impedansen. hvis vi da har en annen høyttaler som skal ta over fra 200Hz, så fungerer det på motsatt måte. impedansen blir høyere og høyere, jo lenger ned vi går ifra rundt 200Hz. på denne måten vil man få en gjevn overgang mellom elementene. ved 200Hz, vil defor begge elementene spille på ca halv effekt, pga de har en høyere impedanse. derfor vil aldri impedansen bli lavere enn 4 ohm, uansett hvor mange elementer man kobler på et delefilter. fordi det ene elementet gradvis tar iover for det andre. det er kun dersom man har flere elementer koblet i parallell på delefilteret at impedansen blir lavere. eller dersom man konstruerer delefilteret sånn at de ikke tar over for hverandre gradiv, men overlapper hverandre i overgangen før impedansen begynner å stige. for eksempen om delefilteret på basselementet er på 250Hz og delefilteret til den andre høyttaleren er på 150Hz. ePiFaNT: "Kondensatorer fungerer som et såkalt høypassfilter - Spoler fungerer motsatt, altså som et lavpassfilter." dette er kanskje mest brukt i praksis i stereosammenheng ja, men ikke 100% riktig i alle sammenhenger. dette er hvis man kobler komponentene i serie. men kobler du de i parallell blir fungerer de motsatt. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.