Gå til innhold

Radiator + mørk tikking

Ranger emnet


Volvo_Lars!!

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg har noen ymse spørsmål. (940 turbo FT 93)

radiatoren min er lekk (helt nederst på førersiden) og jeg lurer på om det er noe mulighet for å få tettet det? eller er det like greit å bytte den? Hva ligger en radiator på i pris? hvor er den billigst?

 

Har et annet problem også. Har en mørk tikking på tommgang og under kjøring, men den høres nesten ikke under kjøring(kanskje pga. hjulstøy++). Tikkingen er mørk når man sitter inne i bilen, men i motorrommet er den mye lysere.

Er dette ventiltikking? Noen som vet hva dette kan være?

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens.

 

Har et annet problem også. Har en mørk tikking på tommgang og under kjøring, men den høres nesten ikke under kjøring(kanskje pga. hjulstøy++). Tikkingen er mørk når man sitter inne i bilen, men i motorrommet er den mye lysere.

Er dette ventiltikking? Noen som vet hva dette kan være?

 

Det kan være ventiltikking, skjørtebank, en\flere slitte ventilløftere.. sikkert mer, få justert ventilene. få sjekket om kam\løftere og ventiler er som det skal (da kan du utelukke at ulyden kommer fra toppen)

Bruker den noe spesielt olje?

 

Forsvinner lyden ved ca 2000 omdr? ( ikke forsvinner på den måten, men du hører den ikke tydelig)

 

EDIT: Km-stand?

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ventiltikking, skjørtebank, en\flere slitte ventilløftere.. sikkert mer, få justert ventilene. få sjekket om kam\løftere og ventiler er som det skal (da kan du utelukke at ulyden kommer fra toppen)

Bruker den noe spesielt olje?

 

Forsvinner lyden ved ca 2000 omdr? ( ikke forsvinner på den måten, men du hører den ikke tydelig)

 

EDIT: Km-stand?

 

Bilen har gått 161000 km.

bilen bruker ikke olje.

lyden forsvinner mellom 1300-1600 omdr ( ikke forsvinner på den måten, men du hører den ikke tydelig)

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lyden du snakker om er mest sansynlig dyse-tikking, og er helt 150% normalt på Volvo'er med elektronisk innsprut :)

Alternativt kunne det vært demper-plata under koppen over ventilen, den går som regel i stykker etterhvert(Blir sprø og slås i stykker), og da kommer det ventil-tikking. Finnes ikke farlig, men er plagsomt.

 

Radiatoren kjøper du selvsagt ny.. hehe:) Koster deg rundt 1500,- for ny hos en bilrekvisita. http://www.Veng.no selger for 1600,- el no... 240,740 og 940 bruker samme radiatoren mener jeg å huske :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne "skumle" lyden selv, akkurat som din, og min har gått 239 000km..

 

Har justert ventilene, ingen hjelp.

Kammen og andre ting ser fint ut..

Om ikke lyden forandrer seg over lengre tid, skal du bare la være å tenke på den(umulig). men bare gi blaffen, det kan gå 100 000 til eller 200 000km.

Rødblokkene ligger å venter på deg om det skulle smelle ( hvis det er noe som slites over lang tid inni der )

 

Eller det kan være dysene. (noe som jeg tror)

Jeg har lyttet meg grønn på denne lyden, under motor, på toppen, på blokka osv. det eneste stedet den ble forsterket (brukte et langt skrujern) var på toppen, rett ved dysene.

Lyden min forandrer seg, selv ved samme temp vær gang.

Av og til kan man såvidt høre den, og av og til hører man den mer tydelig.

 

Håper du får sove nå :)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens!

 

tusenlapp for en radiator... hmm .... det var ikke dyrt.. :) var på volvoverksted i dag og de skulle ha 2600,- hehe, men det er på volvoverksted da.

 

godt å høre at tikkingen mest sansynelig ikke er noe fryktelig farlig.. tengte selv på ventiltikking, men høresikke bra ut så jeg måtte nesten spørre.

 

Kan jo eventuelt justere dysener og ventiler + nye dempe-plater og håpe tikkingen blir borte.

Volvo 940 Turbo

Volvo 244

Volvo 245

Volvo 245

BMW 318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk folkens!

 

godt å høre at tikkingen mest sansynelig ikke er noe fryktelig farlig.. tengte selv på ventiltikking, men høresikke bra ut så jeg måtte nesten spørre.

 

Kan jo eventuelt justere dysener og ventiler + nye dempe-plater og håpe tikkingen blir borte.

 

Jeg justerte ventilene på min, var ingen hjelp i det.. noe annet har jeg ikke prøvd utenom oljeskift.

Send meg en PM om du finner ut hva som lager lyden da? så skal jeg gjøre det samme! :)

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår