Gå til innhold

Hjelp meg alle med peiling på strøm!

Ranger emnet

Jib-mester bob

Anbefalte innlegg

Har en golf II 88-modell med jbl anlegg. JBL cs 12" sub og JBL GTO4060 forsterker på 600 w. Har hverken kondensator eller Gel batteri. Er det smart? Bilen fusker av og til, og det virker som dette bruker sykt mye strøm. Er det verdt en investering med en kondis?

Mvh Steffen

I'm a audio keeg, what more can I say. JBL team

-------------------------------------------

Get ready to be surpriced by the sound!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å starte med å bytte til grovere (50kv) kabler på disse plassene:

1. Fra batteri + til dynamo +

2. Fra batteri - til jord i karosseri

3a. Fra motor til jord i karosseri (helst ved samme punkt som punkt 2 er jordet i)

- og om dynamo har egen jord kabel:

3b. Fra dynamo til jord i motor.

Det bruker være nok til å effektivt bli kvitt slike symptomer som du har. Etter det kan du jo vurdere bedre dynamo, bedre batteri etc. Kondis kommer i absolutt siste rekke :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke noe særlig mer enn 300 W fra den forsterkeren, så den skal ikke trekke mye strøm akkurat...

Vil tro det er andre ting som plager bilen :)

Men det er klart at et skikkelig batteri (ikke gel, men AGM) kan hjelpe om det du har er sletent.

Kondensator kan du bare glemme.

Du merker jo det om lysene blinker o.l. når du spiller musikk.

Hvis de gjør det, er strømanlegget ditt for dårlig.

Kan hjelpe å oppgradere kabler o.l.

Kan forresten være dynamoen din holder på å ta kvelden...

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hjelpe å oppgradere kabler o.l.

Kan forresten være dynamoen din holder på å ta kvelden...

Dette er ett problem med Golf 2 jeg har vært borti flere ganger.. Særlig dem med Valeo eller Huco dynamo. Kablene fra dynamo (og særlig selve batterijordingen) korroderer nær sagt helt bort innenfra. Både batteri og dynamo kan være 100%, men det hjelper lite når sentrale jordingen er "oppspist"..

Fra FWD vs RWD:

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett problem med Golf 2 jeg har vært borti flere ganger.. Særlig dem med Valeo eller Huco dynamo. Kablene fra dynamo (og særlig selve batterijordingen) korroderer nær sagt helt bort innenfra. Både batteri og dynamo kan være 100%, men det hjelper lite når sentrale jordingen er "oppspist"..

Så jeg må skifte jordingskabeln til selve batteriet, OG kabelen til dynamoen? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du først i byttinga, så oppgraderer du alle punktene som nevnt i første posten min. Like greit å gjøre det hele ordentlig først som sist :)

Er jordingskabel på batteriet og jordkabel fra motor til torpedo-veggen på Golf2 som er største problemet, men som jeg sier - bytt alle, først som sist :)

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du først i byttinga, så oppgraderer du alle punktene som nevnt i første posten min. Like greit å gjøre det hele ordentlig først som sist :)

Er jordingskabel på batteriet og jordkabel fra motor til torpedo-veggen på Golf2 som er største problemet, men som jeg sier - bytt alle, først som sist :)

hvordan kabler skal je kjøpe da? type, størrelse butikk osv :) takker for hjelp.

Hvor er jordingskabelen som går fra motoren og inn torpedoveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kabler skal je kjøpe da? type, størrelse butikk osv :) takker for hjelp.

Type er ett fett så lenge dem virker forholdsvis myke og av grei kvalitet og er 50kvadrat. Hvilken butikk du handler i er ett fett, bilstereobutikker kan fort være rimeligere enn andre. Mekonomen har ikke spesielt gode kabler, dem har få tråder og er sinnsykt stive.

Du kan slippe unna med 35kvadrat kabler om du har den "lille" dynamoen i din (den lader kun 55A), men dette er dumt om du senere ønsker bytte til den 90A bosch-dynamoen som finnes tilgjengelig :)

Jordkabel går fra en plass på topplokket og er skrudd rett i torpedoveggen, den går ikke "inn" torpedoveggen, men er skrudd fast på den. På noen av disse bilene går jordingen fra topplokket eller motorblokken på venstre side og rett bort i samme jordpunkt som batteriet har.

Fra FWD vs RWD:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahhh... så disse er forholdsvis enkle å bytte? Er det noe tips du har til bytte så jeg ikke kortslutter noe?

Forresten.. Er det mulig å kjøpe samme type jordingskabel som den som følger med til forsterkeren? Den er jævla feit. men den er kanskje bare halvparten av det du foreslår? Jeg er "litt" nybegynner på strømgreiene, trenger mer erfaring ser jeg. Men altså, har du ikke ett eksempel på en slik kabel da, så jeg veit hva jeg er på utkikk etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider