Gå til innhold

Mitt nye prosjekt "242"

Ranger emnet

bonnleif

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er moro å se hvor langt det går ann å strekke strikken med originalsprutet.. Har ikke fått testa ordentlig enda, siden pengene setter en stopper for det meste. Jeg syns K-kammen er fin å kjøre med.. Sterk på bånn og henger med lenge.. Har ikke vurdert en garett turbo istedenfor mitsu?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det som har mye å si når det gjelder forbruket på lakk er dekkevnen på den.

F. eks. noen rødfarger dekker ikke i det hele tatt så da trenger du jo mer lakk.

Sort dekker bra så går litt mindre med den.

Da jeg lakkerte bilen min innvendig (uten motorrom) brukte jeg 1 liter base +

blandevann og over 1,5 liter klarlakk + blandevann.

Så kost heller på deg 1 liter ekstra med lakk. Du verden så kjett det ikke er å ha nok og få tørr lakk og deretter må slipe bilen ned igjen for å begynne på nytt.

Og forresten, veldig bra prosjekt! Stå på =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ca 4 liter færdig blandet lakk så da må jeg kjøpe mere. Har hørt at det blir bare vannbasert lakk etter nyttår stemmer det?

må jeg bruke klarlakk vis det ikke er metallic?

når dere lakkerer har dere ett lag med lakk eller tar dere flere tynne lag?

ble mange spørsmål hehe, er bare litt usikker på det med lakkeringa

1979 Volvo 242 DL

1999 BMW 320 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i allefall ha såpass med lakk så det dekker ordentlig.. Greit å ha på 2-3 lag med base og endel klarlakk.. Klarlakk bør du ha uansett, da den beskytter og gir ett blankt og fint resultat... Det finnes noen farger der du ikke skal ha klarlakk, der den er blanda i basa.. Men hvis du kjenner en lakkerer som ikke er lei å dele erfaringer så gå og snakk med han! Det er like lett som å få 100 forskjellige meninger her på forumet egentlig..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først sprøyter man lett over, trenger ikke dekke. så skal man sprøyte resten av strøka akkurat sånn at det ikke renner, så samme med klarlakken, pass på å ha på nok ellers blir den ru og ser helt jævlig ut.

audi a6 1,8t avant 99 bruksbil...volvo 740turbo diesel motorbytte lakk sladdebil nå med b230fk...vw golf3 92 ...fiat ritmo abarth 130tc86 oppussing...volvo 740b230fk,ms2..solgt desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ca 4 liter færdig blandet lakk så da må jeg kjøpe mere. Har hørt at det blir bare vannbasert lakk etter nyttår stemmer det?

må jeg bruke klarlakk vis det ikke er metallic?

når dere lakkerer har dere ett lag med lakk eller tar dere flere tynne lag?

ble mange spørsmål hehe, er bare litt usikker på det med lakkeringa

Vannbasert etter 1/1-07 ja...

Bruker du tett lakk trenger du ikke klarlakk, men med denne typen får du ikke jobbet så mye med i ettertid som med base og klarlakk..

Jeg syntes det blir bedre med base og klarlakk pluss at det tåler mer.

Jeg bruker et tørt lag, så et eller to flyte lag. Er det metallic så tar jeg et støv lag til slutt for å unngå skjolder i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbasert etter 1/1-07 ja...

Bruker du tett lakk trenger du ikke klarlakk, men med denne typen får du ikke jobbet så mye med i ettertid som med base og klarlakk..

Jeg syntes det blir bedre med base og klarlakk pluss at det tåler mer.

Jeg bruker et tørt lag, så et eller to flyte lag. Er det metallic så tar jeg et støv lag til slutt for å unngå skjolder i lakken.

Hva er tett lakk?

Har kjøpt ferrari rød PPG lakk, men skal lakke bilen selv så jeg gidder ikke å være for nøye heller må jo tørre å bruke bilen og.

Skal dra i neste uke å kjøpe mere lakk så skal jeg spøre om jeg trenger klarlakk.

1979 Volvo 242 DL

1999 BMW 320 D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hallaise gamle ørn,har du fått lakka kjærra?? Ska du ha den rød??? Syns nu heller du ska ha den blå sånn som min:-) Hehehe,neida,d bi sekkert bra. Min vart stiv som en stokk når e fikk sætt på dæmperan framme. Må du få ut nån bilda når du ha fått montert på litt meir dela.

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/240T_GpA_racing.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er tett lakk?

Har kjøpt ferrari rød PPG lakk, men skal lakke bilen selv så jeg gidder ikke å være for nøye heller må jo tørre å bruke bilen og.

Skal dra i neste uke å kjøpe mere lakk så skal jeg spøre om jeg trenger klarlakk.

tipper han mener at det ikke er perlemo eller metallic, altså rein farge :)

men artig og følge med på tråden her, bra arbeid, skulle ønske jeg fikk begynt på min egen bil, men har ikke noe verksted nå for tida :(

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lakk uten effekt/metallic kalles solid, den trenger du ikke klarlakk på.

base er fargesiktet i effektlakker, må tørke 30-40 min før klarlakk. (og ikke veldig mye lenger...)

legg flere tynne lag, førstelaget kan bare støves over, da får lakken bedre heft = mindre sig!

legg tynne lag til det dekker sikkelig, så kan du legge siste laget med sikkelig flyt. ellers bare renner det!

og vask bilen 2-3 ganger med silikonfjerner før sliping og rett før lakk! i tilfelle noen har klina med gummilist stiften, og brukt polish med silikon.....

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider