Gå til innhold

MV6- 95 eller 98oktan?

Ranger emnet


Falkers

Anbefalte innlegg

Nylig gått til anskaffelse av en 96 Omega B 3.0 MV6(for en bil!) og lurer på om det er best å kjøre på 95 oktan eller 98 oktan?

 

Lite eller ingen peiling på dette området og for den del også andre mekaniske områder når det kommer til bil bare så det er sakt he,he...

Eg har fylt 95oktan så langt, en kamerat av meg tror at eg kan skade katelysatoren om eg bruker 98oktan over lengre tid, stemmer dette?

Om ikke hva er forskjellen egentlig på å kjøre med 95 eller 98 oktan?

 

Håper noen her kan gi meg svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg forstår dette rett så har motoren godt av at eg fyller 98oktan og det er ikke noen fare for at katelysatoren kan ryke som min kamerat påstår?

 

Får man kansje litt bedre drag i motoren ved å fylle 98 i steden for 95? eller er det meir snakk om bedre smøring for motor kansje?

 

Har kjørt min på 95 oktan, og det funket fint. Men i sommer når det var så djevelsk varmt fikk jeg tenningsbank når jeg ga gass fra lavt trutall, og fikk et godt råd fra en kjenning om å fylle 98 oktan på bilen.

Dette fungerte veldig godt på min, samt at den drog bedre på mellomregisteret. Når man ser hvordan styringen til motoren er bygd opp, er det ganske logisk at dette stemmer. den har to bankesensorer, en for hver sylynderrekke, og når den registrerer tenningsbank vil den stille tilbake tenningen 3 eller 6 grader i step helt til bankingen er borte. Fyller man 98 oktan vil motoren derfor ligge med 3 til 6, og helt opp til 9grader mer fortenning ved pådrag i mellomregisteret. Dette utgjør noen hester, samt vil stabilisere motorgangen ved pådrag. Altså: mere bunndrag og penere gange.

Har fyllt 98 oktan siden, og bilen har aldrig gått så fint ved normal kjøring. Men i morgen skal jeg fylle 85etanol på bilen til kr. 8,59 for lteren. I følge endel svensker takler både 2,5 og 3 literen etanol på tanken uten problemer. kommer tilbake på min tråd med info. (familiebrakka)

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så smart å peise rett på 100% E85. Jeg ville gått forsiktig fram og begynne med 25% og så gå oppover.

Jeg vet ikke hvor "smart" en ECU er, men jeg mener å ha lest at bilen venner seg til spriten etter hvert. Hvis man går rett på 100% vil jeg tippe at nødprogrammet kobler inn rimelig kjapt.

 

Gi oss fyldig rapport, og ikke glem å bytte bensinfilter hvis du fortsetter å tanke:-)

 

Jeg kontaktet forøvrig biltilsynet for en stund siden for å høre om konvertering til E85 vil være tillatt. Da måtte

1) Avgasskravene overholdes (selvsagt)

2) Alle deler som brukes være godkjent av importør med en erklæring om de er egnet til formålet.

 

Krav 2) kommer vel aldri til å gå gjennom, så jeg regner med at det ikke er mulig å konvertere lovlig. Hvis man ikke trenger å bytte deler tolker jeg det som at det fullstendig lovlig bare 1) er overholdt, men det villle ikke tviltilsynet svare på.

 

-Magnus-

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så smart å peise rett på 100% E85. Jeg ville gått forsiktig fram og begynne med 25% og så gå oppover.

Jeg vet ikke hvor "smart" en ECU er, men jeg mener å ha lest at bilen venner seg til spriten etter hvert. Hvis man går rett på 100% vil jeg tippe at nødprogrammet kobler inn rimelig kjapt.

 

Gi oss fyldig rapport, og ikke glem å bytte bensinfilter hvis du fortsetter å tanke:-)

 

Jeg kontaktet forøvrig biltilsynet for en stund siden for å høre om konvertering til E85 vil være tillatt. Da måtte

1) Avgasskravene overholdes (selvsagt)

2) Alle deler som brukes være godkjent av importør med en erklæring om de er egnet til formålet.

 

Krav 2) kommer vel aldri til å gå gjennom, så jeg regner med at det ikke er mulig å konvertere lovlig. Hvis man ikke trenger å bytte deler tolker jeg det som at det fullstendig lovlig bare 1) er overholdt, men det villle ikke tviltilsynet svare på.

 

-Magnus-

Les tråden min!

Sehen

På ALKOHOL (E85)

 

Omega 2,0-2,5V6 98mod. Drifting along slippery roads!!!

Omega 2.0 94mod. Prosjekt :) Snart spiker !! Spiker nå, hvil i fred :)

Astra F2 95 mod. 1,6 16V Bruksbil Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår