Gå til innhold

Dump-valve ventiler vs. åpent luftfilter?

Ranger emnet

Oleee

Anbefalte innlegg

Okey, ellers takk gutta! :)

Men det med åpent luftfilter? Har noen mer kjennskap til det som vil forklare det? Får man lyd ifra den også...lik "pop-off lyden"?

Hva med prisen på den? Montering? Merke?

Takk for at dere svarer!!:rolleyes:

Mvh. Ole

| -My rides- |

[X] VW Golf III 1,8 GL - 95 mod. aka. "Hot Stuff" (solgt)

[X] Suzuki FZ 50 - 87 mod (dævkjørt, solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Oleee

Okey, ellers takk gutta! :)

Men det med åpent luftfilter? Har noen mer kjennskap til det som vil forklare det? Får man lyd ifra den også...lik "pop-off lyden"?

Hva med prisen på den? Montering? Merke?

Takk for at dere svarer!!:rolleyes:

Mvh. Ole

Dump-lyden kommer bl.a. UT av luftfilteret. Ved å ha på åpent filter hører du den bedre enn med lukket burk.

Men, med åpent filter på oljebrenner, vil du også høre kaklinga mye bedre.

Thomas

07 Commander 3,0 CRD 7 seter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbothomas

Dump-lyden kommer bl.a. UT av luftfilteret. Ved å ha på åpent filter hører du den bedre enn med lukket burk.

Men, med åpent filter på oljebrenner, vil du også høre kaklinga mye bedre.

Kaklinga???:eek: Så Thomas, ville du anbefale meg et åpent luftfilter til en Golf III TDK eller TDi? (Siden det ikke er mulig å montere dump-valve ventil på diesel!) Koster det mye?

Er det DETTE som er det "berømte" KN filter?

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må jeg følge mitt kall og i nok en tråd minne på at pop-off og dump valve/blow-off er to helt forskjellige ting.

Pop-off er en sikkerhetsventil for å hindre overtrykk og skal i beste fall aldri komme i funksjon.

Dump/blow-off ventil er den som lager lydene som SKAL høres.

Jaja.. Jeg vet det er flisespikkeri....

1994 Audi RS2 MTM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle hva filteret heter mht hvilken lyd de slipper igjennom. (ingen filter _lager_ lyd)

Har ikke prøvd åpent luftfilter selv på dieselbil. Flisa trimsenter anbefalte det IKKE. Kan tenke meg til hvordan det kommer til å bråke egentlig. Det slipper ut mye mer lyd, til og med på min bensin-turbobil -og den låter litt penere enn dieselbiler, hehe...

Innsugslyden som vil høre (godt) på brennern din med åpent luftfilter, karakteriseres av "andre" som motorstøy ;-)

Sett heller på et lukket "effektfilter" i den orginale burken. Modifiser evt inntaket til denne hvis det er hensiktsmessig.

Uansett går bilen som en dass. Luftfiltertrimming gir lite guff i forhold til feks chips n dip.

Og ja, skill mellom dump og pop-off.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, trudde det var det samme, men tydeligvis ikke! Da lærte jeg noe mere nytt idag også, hehe;) Men som dere sier, så er det vel kanskje ikke no vits å bruke no penger på det "åpne luftfilteret"? Veit dere om folk på forumet som har "åpnet filter" da gutta? Som kanskje kan si noe om det...

Har så jævlig lyst på dump-valve ventil, og har ikke råa til bensin-turbo bil! (dyr forsikring, er det ikke??) Og alternativene blir da et "åpent luftfilter" eller noe elektriske greier som koster noe helt sjukt...sistnevnte er ikke aktuelt!!

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du heller kjøpe deg en Volvo turbo eller noe, slik at du slipper kasko. Skru bensintrykk og turbotrykk helt i taket, og sett på en skikkelig slapp Dalhems-dump. Så er det bare ned på stripa og jukk som en orangutang på gassen, da får du PYSSSSSSSCH- lyder og flammer som bare det.

Det har mange gjort før deg..... heheheheehe (ingen her i distriktet, neida...)

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at det er den røde golf 4'n som var på street meet forrige gang.. casper ett eller annet heter eieren.. han jobber på huysman carting har jeg hørt(er visst en kollega av essex'n).. man merker at det ikke er gasspjeld siden den bilen der dumpet like høyt 10 ganger etterhvere på ikea lol

Mazda mx5 -91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by larsmx5

her i området hvor jeg bor går det en golf4 tdi med dumpventil og en mercedes sprinter turbodiesel med åpent luftfilter lyd.....

så det er nok mulig......

Hvordan er lyden i Mercedesen med åpent luftfilter iforhold til Golf IV med dumpventil?

Hmm, veit noen hvor jeg kan forhøre meg? Firma eller noe? :confused:

| -My rides- |

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Man kan få diesel biler med dumpventil. Ingen problem. Den har sef. ikke gasspjeld, men vist man kjøpet ett komplett kit følger det med en elektrisk erstatter for dette. Gå på streetdesign.no og så videre på universaldeler. Der velger man tuning og så videre på dumpventil og blar nedover til universal diesel dunp.

Koster 1990k ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få diesel biler med dumpventil. Ingen problem. Den har sef. ikke gasspjeld, men vist man kjøpet ett komplett kit følger det med en elektrisk erstatter for dette. Gå på streetdesign.no og så videre på universaldeler. Der velger man tuning og så videre på dumpventil og blar nedover til universal diesel dunp.

Koster 1990k ca.

den vil no ikkje ha nåke funksjon pluss at du vil tape hester av det

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider