Gå til innhold

Sparkling...

Ranger emnet

Sceolan

Anbefalte innlegg

Hei.

Holder på å pusse opp en gammel bil, så jeg ønsker noen tips :-). Bilen skal hellakkeres til slutt, men tenker å pusse litt på den selv først, for å unngå at det blir så alt for dyrt.

Det jeg lurer på akkurat nå, er når det er små bulker som jeg må sparkle, kommer det på det samme hva slags sparkel jeg da bruker? Tenker på merke / pris, om det er mye kvalitets forskjeller. Går det greit å bruke noe sparkel fra biltema f.eks, eller bør satse på noe annet?

Videre tenkte jeg på primer / isogrunn fra http://www.chemical.no Er vel bra produkter det?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... ikke sats på biltema... der får du aldri garanti for det du kjøper... menner kvalitet...

du snakker om en gammel bil så det beste du kan gjøre før du sparkler er å sandblåse også spreier med Cink sprai... helst bruk sparkel som basert på plastik...

Viktig etter du har ferdiggjort all sparklingen, leg på en/ to lag med Primer ellers tar sparkel i seg foktighet og all jobben din går i vasken da...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... ikke sats på biltema... der får du aldri garanti for det du kjøper... menner kvalitet...

du snakker om en gammel bil så det beste du kan gjøre før du sparkler er å sandblåse også spreier med Cink sprai... helst bruk sparkel som basert på plastik...

Viktig etter du har ferdiggjort all sparklingen, leg på en/ to lag med Primer ellers tar sparkel i seg foktighet og all jobben din går i vasken da...

Lykke til

Hvis du skal bruke Zink spray under sparkelet, så bør du sjekke om den Zink sparyen du skal bruke er godkjent for å legge sparkel over

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel bil ja, 82" Toyota Crown, men den er fin i lakken, så sandblåsing tror jeg blir litt drastisk. Men det er jo noen veldig små bulker, der det ikke er noe rust eller skade på lakken på noen måte. Tipper det holder å bare matte ned, vaske osv, og sparkle over?

Der det er rustflekker må jeg selvsagt gjøre litt mer med, men dette er det svært lite av, heldigvis.

Ikke biltema sier du, hehe, greit, da skal jeg ikke bruke den :-). Men stort sett alt annet eller? :-) I hvilken butikk bør jeg kjøpe den, Jernvaren kanskje? Noen merker / navn som kan anbefales, eventuellt noen merker / navn jeg bør holde meg unna annet enn biltema?

01 530iAT

89 G30 6,2 (med skilt, men alltid under oppussing!)

82 Crown 2,8 (uten skilt, under oppussing)

81 Cressida (uten skilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har stått under tak med litt sparkel en uke nå. Du mener dette er ødelagt du da? Skal jeg ta et lag lakk over det hver gang jeg sparkler ?

Hagmann stål plast sparkelen på bilxtra er veldig bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg menner.. Etter du har pusset ferdig tilfin form, må du grunne det med sprai ikke lak... brukker du vanlig grunning så går det bra...

om bilen har ståt undet taket har ikke noe å si... luft foktigheten er overalt... det er den fukten som trenger seg i sparkel... da blir sparkel svakere dvs kan fort bli til sand eller noe sont...

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg menner.. Etter du har pusset ferdig tilfin form, må du grunne det med sprai ikke lak... brukker du vanlig grunning så går det bra...

om bilen har ståt undet taket har ikke noe å si... luft foktigheten er overalt... det er den fukten som trenger seg i sparkel... da blir sparkel svakere dvs kan fort bli til sand eller noe sont...

Lykke til...

Sand eller noe sånt??????????????????:iconsm

Slutt å fjas!

Sceolan ...

Har du små bulker, så se om du kan få rettet de best mulig fra innsiden, men er de ikke annet enn "parkeringsbulker", så er det vel bare å pusse med 80-100 korning, der du vil sparkle.Prøv å smør på så slett som mulig, så slipper du masse unødvendig sliping!

Sparkel?

Glassfibersparkelen i Blå boks fra teman er grei!( brukes kun på sveis, eller for å Fylle opp!)

Men på småbulker og som øverste lag så vil jeg anbefalle Wurth sin Kombi lett sparkel! Funker på det meste av underlag er GOD å slipe, har ikke porer, å synker lite....

Grunning før sparkel?

Har du en platerein bil, så er det meget bra å ha på 2K reaksjonspraimer/Syregrunning...

Så fyller/filler oppå den, slipe lett over med 80, å så sparkel, deretter fyller oppå det igjen.Sliper du føre sparkel på en liten ujavnhet på frisk lakk , så er det bare å sparkle rett oppå!

Har du fjærnet rust, så slip ut alle overgangene til helt slett før du smører på rutomvandler fra Wurth. Gjerne en zink grunning over det, matte med 80-100 å sparkle oppå der, så fyller...

Ordet Primer er fryktelig missvisende....

En skal bruke en form for 2K SLIPE fyller/filler.:thumb

For å få proff resultat er det veldig greit å slipe fylleren med kloss over repområde med 240 korning.så litt 600 /vann og 2 tynne strøk til med fyller, slipe med 800/vann så er det klart til lakk!

Sprøytesparkel:puke: er produkt fra fortiden og skal unngås uansett om det liksom er billingt!

Denne skiten SUGER vann bare du er vår i øynene....

Håper det ble litt klarere, lykke til!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Det er ikke ferdig sparkla. Hva er forskjellen på spray og lakk da?

Skal jeg bare spraye litt over med vanlig baselakk på boks? Har det liggende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Supraguy-: med spraj mener jeg Grunning i flarker under trøkk... lakk er for tynn, dergot kan ikke du jobbe med den senere, gdunning er tukere derfor kan du slipe over... Vel!! det er mange måter å gjøre det på...

Hvis du er ferdig meg sparklingen, og har ikke råd til å lakere på verkstedet, har en triks på lageret

- Du tar en spraj box med lakk og setter bet i varm vann. ikke for varm, det gjøres for at selve dussen klarer ikke å spredde lakken godt nok. men når lakken er varm, dussen klarer det helt fint. ikke noe klomper rundt dussen.

for Bead-lock: Jeg skrevet over at hvis du brukker Zink grunning etter sandblåsing så sliper du rust på mange år. det kommer til fortere fra insiden enn i fra Zinkbeskutet sidet!!! dermed alt du har skrevet ikke nuttig :iconsm

værsågod ta sandpapir på 60-100 og slip... det er ikke lønsomt i forhold til tid og krefter...

Sparkel blir ødelagt av fokten.. det mister sim styrke. du kam ødelege den meg negler om du vil... derfor sier jeg at det blir til sand...

PS: en man kan ikke vite alt!!! Lær så lenge du lever

Lenke til kommentar
Del på andre sider