Gå til innhold

Kid-A: Volkswagen Scirocco - Prosjekt Bad'roc

Ranger emnet


Kid-A

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Var en tur hos G-Mekkerne i Drammen i går ja.

 

Ingen oppdateringer = ingenting skjer

All tid går til Gatebil Magazine

 

Synes synd på Bad'roc. Den er i sørgelig stand nå :(

 

Men har planlagt en del mekking den nærmeste uka :)

 

må gjøre noe med lyden i potta..hehe..

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Endelig er eksosen bytta!

 

Jeg har :biker i djupsnøen i ei uke mens Bad'roc har stått parkert for eksosmekking! :spin

 

Vi kjørte fra Oslo ut til Follos mørkeste strøk helt uten lyddemping!

 

Sveiva ned rutene og tømte 3. og 4.-gir gjennom Nordby-tunellen.

Brøla godt da vi blåste forbi en Hyundai Accent i 180 km/t på 6000 rpm... :oohh

... mens rørrestene lå og gnistra mot asfalten under bilen sombrero

 

Vel framme i FGL-hallen ble Bad'roc kjørt rett opp på løftebukken for å få rivi av den knekte gamle driten

Å få av grenrør og manifold uten å knekke pinneboltene til toppen er alltid et lite mareritt. alacocaina

Men akkurat det gikk overraskende greit. Et par av pinneboltene i toppen løsna da vi skrudde av manifolden.

Det var alt blah

 

Böhser Onkäl frykta at vi måtte løsne hele motorn for å komme til og få tredd grenrøret oppi motorrommet og inn på pinneboltene i toppen

Men Bad'roc mangler "heldigvis" krengingshemmere :tannløs

Det gir mye bedre plass for grenrør-yoga!

 

Så det holdt å ta av innsug, kappe bort motorvarmeren og få høyre drivaksel ut av veien

 

Innsug og eksos sitter jo på samme side på disse motora, akkurat passe deilig trangt opp mot torpedoveggen, på baksida av motoren fucku

 

Av innsugets seks umbraco-bolter var to lett dratt rundt fra før av.

Etter vår "kyndige" mekking var det tre bolter som måtte kappes for å få av innsuget

 

Dermed ble det ekstratur for å handle nye innsugsbolter og hvasse kappeskiver til Dremel.

 

Slipa ned det vi kunne av bolthuene med vinkelsliper,

men det meste satt så trangt at en mindre og smidigere Dremel-kapping var helt nødvendig.

 

Böhser Onkäl sliper ned gåene innsugsbolter med vinkelsliper:

_D0A0619web.jpg

 

 

Så trangt er det mellom innsug og eksos på toppen:

_D0A0625web.jpg

 

 

ManiaCoupe fant ei kasse pent ubrukt eksosbandasje i en krok på jobben.

Detta dyppa vi i vann og surra rundt grenrøret og festa enkelt med kobbertråd i hver ende.

Bandasjen krymper når den blir varm, og strammer seg da tight rundt røra - håper vi

 

Det ble et herlig klin som resulterte i gjennomvåte mekkehandsker (for å slippe glassfiberkløe) og surklende termodress :???:

 

Vi surrer eksosbandasje. Et klin på linje med gipsing av kroppsdeler:

_D0A0598web.jpg

 

Ferdig. Et kunstverk!

_D0A0601web.jpg

 

Grenrørets passform mot toppen var ikke no' særlig.

Kid-A’s solide kroppsvekt utnyttes til å gynge litt på røra så passformen ble bedre mot eksosutblåsa på toppen:

_D0A0602-web.jpg

Men hvem skrudde av autofokusen på kameraet? Var det do-draugen?

 

 

Med innsuget fjerna, en mann under bilen og en oppi motorrommet gikk det overraskende greit å få tredd grenrøret inn på pinnebolta i toppen.

 

Å få stappa på igjen innsuget var verre. En del av eksosbandasjen måtte skjæres bort for å få innsuget på plass.

Så trangt er det!

 

Da kan dere gjette hvor deilig trangt det var å få entra de seks innsugsbolta.

Først etter å ha følt seg fram like nøye som man gjør under forhuden ved runking og etterfølgende hygiene, smatt bolta i hølet.

Deretter et herlig jævlig puslespill med umbracobits, diverse forlengere, skralle og underarmsyoga for å stramme driten på plass.

 

Nei, ManiaCoupe prøver ikke å løfte Bad'roc.

Han knoter med skralla for å stramme innsugsboltene:

_D0A0627web.jpg

 

 

Endelig hang grenrøret på plass, etter to kvelder med knot!

 

Resten av anlegget er i tre deler, og ikke ett eneste av opphengsfestene passa :wonder

Festene varierer litt på årgangene av Golf/Scirocco, mens det bare fins en utgave av Supersprint Gruppe A-anlegget.

 

ManiaCoupe sjekker passformen:

1c39d6c7.jpg

 

 

ManiaCoupe sveisa på plass køstomfester med perfekt passform.

Som dere ser jobber han helt etter boka, med sveisemaske og brannsikre klær:

fc1e5dc2.jpg

 

 

Faktisk ikke en eneste skranglelyd – på første monteringsforsøk

 

Bare å kline på eksospasta, stramme rørklemmene, en sprut varmebestandig lakk her og en dæsj Tectyl der.

Det dampa som fra en gjeng vannpiper fra eksosbandasjen da vi fyra opp motoren, og vannet i eksosbandasjen begynte å fordampe fra det varme grenrøret

 

Lyden ble perfekt!

Passe basslåt fra bakpotta, og lett hissig lyd fra grenrøret på høyt turtall.

Samtidig lavt nok til lydnivå til å være behagelig på langtur :cool:

 

Så får vi se etter hvert om driten subber mye og tåler møtene med asfalten sombrero

 

Hadde ikke fått til detta halvparten så bra uten hjelp fra Mania og Onkäl B!

:thanks :thanks :thanks :thanks :thanks :thanks :thanks :thanks :thanks

Prosjekt: BAD'ROC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festlig oppdatering. Trivelig å se at roccoen får den behandlingen den er verdig, men skal ærlig innrømme at det hadde negativ effekt på min arbeidslyst på min einser gti som står å venter på litt TLC (tender, love, care) Men moralen blir vel : ting ordner seg for gamle slitere (både bil og eier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår