Gå til innhold

Kjøper 240TIC i morgen, tips??

Ranger emnet

Roberto

Anbefalte innlegg

Kjøper en 240 tIC i morgen, litt jalla sak, den skal visstnok ha 300hester når den er i god form, jeg prøvde den i dag, max 200 slik den er nå, eier påstod at det var problemer med tenning, og pga hull i eksosen dette sjedde, tok det med en klype salt, og vender meg til dere..

Kan et hull i eksosen like etter downpipen (hele dritten er løsnet fra resten) gi et så stort effekttap, gjerne sammen med feilstilt tenning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke at det skal gjøre så mye, hvis det er hull i eksosanlegget på en turbo motor. På en turbo motor, er poenget å få ut eksosen raskest mulig.

Hva slags motor sitter det i den og hva slags innsprøytning er det?

Også reagerte jeg litt på 300hk når motoren er i god form.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da.. Det er ikke greit å krangle med påstålige folk som vet dem har rett, men som tar feil. Har selv vært borti mange av disse. Det var en som mente at B230FK var en 16v motor. Det var han så sikker på, og jeg gadd ikke å si mer imot.

Hadde det vært en sugemotor, kunne det hende at den ikke hadde gått bedre med 3" eksos. Jeg kan ikke så mye med det der, men de som kan det sier at det bør være ett vist mottrykk i eksosanlegget. Jeg vet ikke hvilke dimmensjoner og hvor mange dempere man må ha, for å få det optimale mottrykket. På en turbomotor, bør eksosen komme seg så raskt som mulig ut. Jo fortere den kommer seg ut, jo bedre er det:>

Og siden du prater om tenning, så tenker jeg det er snakk om B21ET? På B23et og B230et (motronic) Styres tenningstidspunktet av styringsenheten. Jeg tror det samme gjelder for B230FT/FK. B21et får man vel ikke noe særlig over 200hk av. Sjekk etter datasprut type haltec, autronic osv.. Hvis det er orginalsprut (k-jetronic, motronic, LH-jetronic), bør du heller sjekke lengden på nesa til selgeren når han påstår at motoren har 300hk.

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

huff da.. Det er ikke greit å krangle med påstålige folk som vet dem har rett, men som tar feil. Har selv vært borti mange av disse. Det var en som mente at B230FK var en 16v motor. Det var han så sikker på, og jeg gadd ikke å si mer imot.

Heisann!

For det første er det ikke en Doch motor Det er en soch.

B5252S

b= bensin

5= 5 sylindre

25= 2.5 liter

2= 2 ventiler per sylindre

S= sugemotor, altså ikke turbomotor

Jeg står på mitt.

2 ventiler per sylindre: och/soch motor med mindre det er en utdatert motor der kammen ikke ligger i topplokket.

En motor med 4 ventiler per sylindre har vanligvis 2 kamaksler. Har aldri hørt om 4 ventilerte motorer med annet enn 2 kamaksler. Volvo har det iallefall ikke. Disse kalles Doch motorer. Denne motoren har ikke 4 ventiler per sylindre. Den har 2. Det er derfor ikke en doch motor!!. p

----------------------

Kjenner du deg igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg viste jo at jeg hadde rett på at B230FK ikke var en 16v motor. Jeg vet godt at denne har en 8v topp (530 toppen). Det er bare 740glt og 940glt som har 16v topp samt noen eksport turbomodeller (b204ft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VolvoRaggar

hehe

Men 5sylindre? og 2.5 liter?

trodde alle B230xx motorer var 2.3 liter orginalt... og at de hadde 4 sylindre...

Det har ikke noe med 240 å gjøre, var en komentar til btl fordi han skrev i posten att det var umulig å prate til folk som påstår de har rett men tar feil. Kort fortalt han påstod selv att 2,5 10 v til volvo var en soch motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider