Gå til innhold

KristianG: 1985 Mazda 323 LX - Førstebilen

Ranger emnet

KristianG

Anbefalte innlegg

Heisann!

Da er min aller, aller første bil handlet inn, og jeg er i ekstase!

Det er en 1985 modell Mazda 323 LX med 1,5l motor.

Bilen har bare gått 90k km, og er ganske fin innvending. Utvendig er den ikke så veldig fin.

I dag er det akkurat 14 daget til jeg blir 16 år, og det hadde vært greit å hatt bilen ferdig til da, men det tror jeg ikke går. Får heller øvelseskjøre med familiebilen.

Kan fortelle litt om planene mine angående bilen.

-Omlakkering, siden den flasser en del. Blir samme farge som orginalt.

-Fjerning av sidelister.

-Nytt eksonalegg da det er noe frieksos på den.

-Fjerning av hengerfeste.

-40mm senk.

-Stereo. (Har allerede noe fra før, 2x 6*9" i hattehylla, 2x 10" sub med kasse, helt greit frontsett, CD-spiller.

-Toning av ruter.

-Nye felger. Litt dum boltsirkel på denne bilen: 4x114,3, men skal vel alltids klare å finne noe.

-'90-fangere fra Golf. (Dette er foreløpig bare en tanke, men jeg har veldig lyst å realisere den.)

-"Badlook" over lyktene.

-Nye blinklys, som ikker like digre som de dere ser på bildet lengre ned her.

-Nye stoler og ratt.

Det var det jeg kom på nå. Og her er et bilde av bilen slik den var da jeg tok over den:

323kn1xy4.jpg

Den gule stripa og speila er det ei jente som har fiksa. Hu hadde bilen i 3-4 mnd mellom han gamlingen og meg.

Vel, da var dette min første tråd i prosjektforumet, og jeg ser frem til å begynne å arbeide med bilen. Siden jeg ikke har jobb, så vil det muligens ta en liten stund før felgene kommer, men det får bare være.

Ellers har jeg lyst å si at dette er en tråd om _min_ bil, og jeg ser helst at ikke andre drasser inn sine prosjekter inn hit, så lenge det ikke har noen relevans med mitt prosjekt. Slikt kan bli tatt på PM.

Har allerede vært i garasjen en tur og såvidt begynt demonteringen av hengerfestet, eneste som mangler er å ta av bakfangeren for å komme til den siste mutteren.

Edit: Glemte bildet.

Le Golf Noir VW Golf III 2.0l GTI 8v

Prosjekt Stormgrå! VW Golf III 1,8 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lookin' good! :)

Hva tenker folk med når de lakkerer gule detaljer på en blå bil?

Skal du beholde det som er av krom, eller lakkere det?

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var feriekula av:

img2183ju0.jpg

Så plukket jeg av luftfilterboksen, som skal lakkes svart. Sånn ser det ut uten den fæle boksen:

http://img241.imageshack.us/my.php?image=img2184ws5.jpg

^Bilde av motorrom.

Da var det bare å få tak i noen '90-fangere fra Golf, og se om de passer sånn noen lunde. Tror dere det kan bli bra?

Edit: Hvorfor kommer ikke det andre bildet opp? =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få bilen i skikkelig original tillstand før du begynner med "jalla-mek" ;) Vask f.eks motor-rommet grundig og puss og poler. Stålbørste koster lite men gir mye effekt. Spraybokser på europris koster også lite men duger til sitt formål. Men for guds skyld ikke mal alle rutene svart og sleng på badlook i form av teip. Da blir det bare trasig.

Edit: En ren og original bil er finere en en skitten bil med plastkapsler og solfilm. Uansett hvilken. Bulker, skrammer, riper ol. er heller ikke særlig.

//mvh :)

Edit2: Boltsirkelen på bilen din er den samme som på Saab 900 ifra 79-87, og de har alltid 15" originalt, så da kan du kansje skaffe deg billige felger som er av "akseptabel" størrelse. Finnes haugesvis av 900'er på dynga, men pass på at du ikke tar ifra en 900 ifra 88-93 da de har 4x108 sirkel. Enkelt å sjekke igrunn for de nye har ventilerte skiver forran mens de gamle har vanlige hele. ;)

VW Passat '99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da har jeg begynt nedpussinga.

Ta det med ro folkens, det her skal ikke bli noe plastic-fantastic ;)

Lakk er fikset allerede. Blir ikke noe hjemmegreier, alt skjer i lakkboks.

Er et par småbulker som må rettes opp.

img2192ft4.jpg

Vangen: Hehe, her blir det lys toning på alle rutene bortsett fra frontruta. Ja, jeg kjenner til reglene, men jeg bryter de alikvel. La det bli mitt problem.

Badlooken skal sveises.

Edit: Tok av sidelistene også, så bra ut der bortsett fra foran hjulbuen på høyresida, der var den litt rust. Men det blir borte snart.

Leter forøvrig etter noen litt mindre ekstreme blinklys, og de skal flyttes til bak hjulbuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider