Gå til innhold

Side med råd om innkjøring av motor.

Ranger emnet

Vegard

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

• 5 weeks later...

Tja.......

Kan på sett og vis kjøpe teorien om slitasjen mellom honinga og ringa, og det er jo der man ser hestene, men hvordan det går med råde, ramme og kammene er jeg usikker på... dette er jo veldig ømfintlig lager som har lett for å gå varme om det er for "trangt", og de er jo litt trange når de er nye, de skal jo også kjøres inn......

Men noen må gjerne ta 2 nye motorer å prøve! ;)

83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport

83 80 Turbo Quattro

86 80 Quattro GTE

"There is no replacement for turbocharged displacement"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det som står på den sida der. Det er ikke for ingen grunn at utrykket "Daukjørt" brukes.

Jeg har stressa mye med min 2takter når jeg kjørte moped. Og når jeg kjørte den inn kjørte jeg alltid hardt. Men det som er viktigt at du ikke har full belastning for lenge. For da blir det for varmt p.g.a friksjonen i motoren blir for stor.. men å dra den ut på gira ofta er ikke så dumt. Men hard belastning for lenge er ikke bra.

den mopeden jeg hadde kjørte i fra alle som hadde lik å "kjørt den inn fint". Jeg kjørte ikke min inn 1 sekund. var bare bonngass hele tia. Så der har jeg min ærfaring fra.

Nissan Sunny 1.5 -84

Simons bakdemper

60% svinghjul

Veltebur (delvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

tjah...dette minner meg om oppfattelsen generelt blant sjåfører back in 80`s ....GI BÅNN GASS før du parkerer og slår av umiddelbart for å "rense dysene" og "åpne" motoren for litt bedre å puste... lol lol nå har jeg ikkelest linkene men jeg forstår at å gi bånn gass på en nyoverhalt motor det er snakk om? lykke til! lol lol på mine motorer kjører jeg VELDIG pent de 500 første km også litt mindre pent de neste 500 km også normalt de neste 2-350 kmt før jeg tør å "sleppe`n løs"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt nylig fått oppbygd motor, og deres råd var å kjør normalt, kjør hardt om du vil men ikke tulling seff. 30 - 50 mil med innkjøring holder...

Har lest hele artikkelen jeg og syns den høres fornuftig ut.

Tror det er gammeldags å kjøre inn i hundrevis av mil. Både motoroljer og maskineringa av motordeler er mye bedre nå enn "før".

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en motor skal bli kjørt hardt under innkjøring er da ikke akkurat noe nytt... Jeg gadd ikke lese stort mer enn til "run it hard" i artikkelen, så var jeg enig.

Selvfølgelig skal du ikke starte motoren, rett opp på 7000, og dra på ut av garasjen!

Men det er svært viktig at den får se en del turtall under inkjøring.

I praksis er det litt vanskelig å få til da girkasse, bakaksling osv gjerne skal kjøres inn, da gjelder det å bruke høyrefoten en del når bilen står i fri..

Noen som var på dagali Mustang-week i fjord? Der var det en kar som stilte med nybygg motor, 351 stroket til 427! Gikk som en bøtte med drit første rundene, men den gikk bare fortere og fortere, og tilslutt var det en av de kjappeste som var der oppe! Det kaller jeg innkjøring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nybygde motorer skal jo som regel justeres inn, spesielt hvis de går med datasprut. Da er det jo en fordel at innkjøringen kan tas i benk samtidig med innjusteringen.

Skal prøve selv hos VS-motor på min nybygde Golfmotor.

Det som er like viktig som innkjøringen er oljeskift etter ca. 35 mil, og deretter mineralsk olje de første 5000 km.

Det finnes forøvrig en spesiell innkjøringsolje fra Castrol, den har konsistens nesten som vann. Vurderer å ta innkjøringen med denne.

Tlf. 984 99 155

Lenke til kommentar
Del på andre sider