Gå til innhold

Side med råd om innkjøring av motor.

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

Originally posted by Rolla_RS

 

Har fått fler og fler som taler vel om denne metoden, så hvorfor ikke prøve. Men tror nok deakselerasjonen er vel så viktig som akserelasjonen. Må jo ikke få noe "brå" belastninger når det er nytt. Jevn opp og jevnt ned igjen er nok det beste.

 

 

gikk jevnt opp og ned etterhvert som bilene dukket opp forran han :p

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Robert

Noen som var på dagali Mustang-week i fjord? Der var det en kar som stilte med nybygg motor, 351 stroket til 427! Gikk som en bøtte med drit første rundene, men den gikk bare fortere og fortere, og tilslutt var det en av de kjappeste som var der oppe! Det kaller jeg innkjøring:) [/b]

det er slik motorer skal kjøres inn ;) hvertfall når det gjelder "gamle" V8'ere ;) Husker da fattern skulle kjøre inn Camaroen i gata rett før dragrace dagen etter.... Han hadde skrudd flere netter for å rekke racet... 408 med ca. 500 hester... Skal si at bilen gikk bare bedre og bedre for hver gang han dro turtallet litt :)

Lupo GTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har iallefall gitt full spiker hvergang jeg har kjørt inn overhalte motorer.. har aldri hatt en splitter ny motor eller bil, så vet ikke hvordan det funker der, men på motorer med litt brukte og noen nye deler, så funker det fett. Som endel har nevnt her, så er det et must at motoren er driftsvarm før du spaker. Og at du ikke presser bilen lenge.. Ikke lurt å teste toppfarten ned lierbakkene f.eks. Da kan det fort bli dyrt.

2-taktere er det jo bare å gi flatt jern med helt fra start.. digger 2-taktere. Hatt mye morro med fattern's gamle Kawa 750 H2E.

Den drar på bakhjulet helt greit i 4 &-5gir.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har meldt seg på, og fått svaret på de utrolig gode spørsmålene?

 

har egentlig høtr om denne metoden før, men eg tror det gjaldt 2-taktere, mer nøyaktig mopeder.. då kjørte de rolig inn, og byttet stempler når alt som liker å bli kjørt inn rolig var klart, så kjørte de inn stemplene sånn.. men det sto jo at dette gjaldt 4t..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte inn bilen min slik etter overhaling. Nogenlunde samme prosedyre som i artikkelen...

 

Ca 30 mil med mineral-olje og fornuftig kjøring. Hverken overforsiktig eller hodeløs kjøring, men en del motorbelastning sånn midt på treet...

Så rett over på ordentlig olje og full gæss! Jepp, ser ut til å funke det ja thumpsup

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

 

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Motoren hadde helt sikkert ikke sett værre ut om du hadde kjørt 20 pull med 0.1kg heller. :)

 

Grunnen til at jeg ikke ville ha kjørt inn med høyt turbotrykk er at ved høyt turbotrykk, vil det alltid blåse forbrenningstrykk forbi stempelringene. Og det er vel ikke positivt uansett. Selvfølgelig må man gradvis øke på med trykk under innkjøringen, ellers er man jo like langt.

 

Tviler selvfølgelig ikke på at motoren din så ut som ny etter innkjøringen, men jeg hadde nok fått vondt i hjertet om det var motoren min som hadde fått seg ett fullgasspull med høyt trykk etter bare en god varmkjøring. :D :D

 

Nei,den hadde nok ikke det...og sant skal sies,hadde 0.8 paa de to forste pullene...inntil vi fikk stilt inn wastegaten riktig. Men jeg tror ladetrykk under innkjoringen er bare bra,slik at ringene faar litt godt med juling og blir kjapt slitt inn...innbiller meg ihvertfall at ringa tetter bedre/raskere da. :) Og;jepp,det var ikke kult aa hore den ule paa fullgass i benken naar jeg visste at den var helt ny...satset noen ti-talls tusenlapper paa det der :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderat ladetrykk skader nok ikke nei, men blir forbrenningstrykket så høyt at det blåser forbi mellom sylinder og stempelring, så betyr det logisk nok at ringen ikke ligger inntil der. Og det vil igjen bety at stempelringen ikke vil bli slitt til slik den skal.

Derfor tror jeg at det er bedre med måtehold med tanke på turbotrykk og innkjøring. :cool:

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Moderat ladetrykk skader nok ikke nei, men blir forbrenningstrykket så høyt at det blåser forbi mellom sylinder og stempelring, så betyr det logisk nok at ringen ikke ligger inntil der. Og det vil igjen bety at stempelringen ikke vil bli slitt til slik den skal.

Derfor tror jeg at det er bedre med måtehold med tanke på turbotrykk og innkjøring. :cool:

 

Mulig,mulig...vanskelig aa si,men jeg tror naa forbrenningstrykket er med paa aa hjelpe ringene aa presse utover jeg da..ikke innover i stempelet,og at grunnen til blow-by rett og slett er at ringene har blitt kjort inn for snilt og at de derfor ikke tetter bra alikevel... Who knows? Anyone? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningstrykket hjelper til med å trykke stempelringene ut mot sylinderveggen, men det blir ikke bedre til høyere trykk man har. Tilslutt blåser det forbi.

 

Uansett hvor bra motoren er, vil det alltid være litt frisk bris i veivhusluftinga hvis man kjører på høyt turbotrykk. :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Uansett hvor bra motoren er, vil det alltid være litt frisk bris i veivhusluftinga hvis man kjører på høyt turbotrykk. :D

 

Vet det.. :D Hadde stiv kuling der naar jeg tok livet av ringlandet paa to stempler...blaaste masse olje utover bakhjulet i rundt 230km/t...aldri bremsa penere enn det...:eek: :D Takk Gud/Veivesenet/en eller annen for laaaange rettstrekker..:D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bjaa

det er slik motorer skal kjøres inn ;) hvertfall når det gjelder "gamle" V8'ere ;) Husker da fattern skulle kjøre inn Camaroen i gata rett før dragrace dagen etter.... Han hadde skrudd flere netter for å rekke racet... 408 med ca. 500 hester... Skal si at bilen gikk bare bedre og bedre for hver gang han dro turtallet litt :)

 

 

 

Gammel og gammel, var nybygg og alt var nytt.. husker ikke om det var 390 kit, eller 427 (SB) kit, men den gikk iallefall som en kule etterhvert.. Forøvrig hadde karen 1 fot og har vunnet 2 år på rad!! Jaggu ikke verst!

 

 

 

Nå skal snart min lille mitsubishi i ilden. 2.0 med overdim snurrebass. Innkjøring vil sje med WG minimum ladetrykk med hard høyrefot og høyt turtall. Gleder meg:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår