Gå til innhold

Side med råd om innkjøring av motor.

Ranger emnet


Vegard

Anbefalte innlegg

  • 2 months later...
  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg synes dette høres veldig logiskt ut, men tror det er viktig å passe seg for visse ting. Rødfeltet på turtelleren er der for en grunn, og overvarving er ikke sunt uansett km på motoren.

 

Skal jeg noen gang kjøre inn en turbomotor etter denne oppskriften, så tror jeg at jeg skal åpne wastegaten på vidt gap først. Ingen kan få overbevist meg om at det er sunt å peise på med 2bar turbotrykk etter noen få km.:D

 

Og som det ble skrevet tidligere er det veldig viktig å passe på at det ikke blir for varmt.

 

En annen grunn til at jeg har tro på denne type innkjøring, er at motorer i småfly blir kjørt inn på denne måten. Og er det en plass det er viktig å unngå motorhavari, så er det vel oppe i lufta.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjorte inn motoren i turbo-GSXR'en i benken med 1.4 kg ladetrykk...eneste som var gjort etter oppbyggingen av motoren var aa kjore den varm,avkjole den og etterdra toppen (kobberpakning) og bytte olje og filter. Lagre,ringer,sylinder..alt som var lagret opp i motoren paa noe vis var i praksis nytt og ikke "innslitt" paa noe vis...Ble innkjort med nesten 20 "pull" i benken. Tok den opp etter at ringlandet paa to stempler ga seg etter 270 mil. :( Resultat av "mishandlinga"? Alt saa ut som nytt :D Ikke et merke i lagre,kammer eller sylindre..

 

PS: Alle motorer maa jo vere driftsvarme naar man gir fullt da...det burde jo si seg selv. Kjor varm paa tomgang,saa flatt jern.. :D:D

 

PPS: HATER AMERIKANSKE KEYBOARD!!!!!:mad:

 

GOD JUL,ALLE SAMMEN! :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rolla_RS

Kansje jeg skal prøve å gi den litt turtall etterhvert. Vil si det hørtes ikke så dumt ut. GOD JUL forresten ;)

 

Hvis alt annet er innkjort i motoren din...bare faa den varm og tramp til. :) Gjort det flere ganger jeg...aldri hatt noe problem med det....bortsett fra en gang med en bilmotor som ble bygget av en annen kar, den hadde ikke oljetrykk i det hele tatt :( Men det dreper jo det meste.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Kjorte inn motoren i turbo-GSXR'en i benken med 1.4 kg ladetrykk...eneste som var gjort etter oppbyggingen av motoren var aa kjore den varm,avkjole den og etterdra toppen (kobberpakning) og bytte olje og filter. Lagre,ringer,sylinder..alt som var lagret opp i motoren paa noe vis var i praksis nytt og ikke "innslitt" paa noe vis...Ble innkjort med nesten 20 "pull" i benken. Tok den opp etter at ringlandet paa to stempler ga seg etter 270 mil. :( Resultat av "mishandlinga"? Alt saa ut som nytt :D Ikke et merke i lagre,kammer eller sylindre..

 

 

Motoren hadde helt sikkert ikke sett værre ut om du hadde kjørt 20 pull med 0.1kg heller. :)

 

Grunnen til at jeg ikke ville ha kjørt inn med høyt turbotrykk er at ved høyt turbotrykk, vil det alltid blåse forbrenningstrykk forbi stempelringene. Og det er vel ikke positivt uansett. Selvfølgelig må man gradvis øke på med trykk under innkjøringen, ellers er man jo like langt.

 

Tviler selvfølgelig ikke på at motoren din så ut som ny etter innkjøringen, men jeg hadde nok fått vondt i hjertet om det var motoren min som hadde fått seg ett fullgasspull med høyt trykk etter bare en god varmkjøring. :D :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboed1

Kjorte inn motoren i turbo-GSXR'en i benken med 1.4 kg ladetrykk...eneste som var gjort etter oppbyggingen av motoren var aa kjore den varm,avkjole den og etterdra toppen (kobberpakning) og bytte olje og filter. Lagre,ringer,sylinder..alt som var lagret opp i motoren paa noe vis var i praksis nytt og ikke "innslitt" paa noe vis...Ble innkjort med nesten 20 "pull" i benken. Tok den opp etter at ringlandet paa to stempler ga seg etter 270 mil. :( Resultat av "mishandlinga"? Alt saa ut som nytt :D Ikke et merke i lagre,kammer eller sylindre..

 

PS: Alle motorer maa jo vere driftsvarme naar man gir fullt da...det burde jo si seg selv. Kjor varm paa tomgang,saa flatt jern.. :D:D

 

PPS: HATER AMERIKANSKE KEYBOARD!!!!!:mad:

 

GOD JUL,ALLE SAMMEN! :)

 

Tror nok jeg skal prøve denne metoden. Motoren får jo mye bank når den er innkjørt, så kan liksågodt venne den til det. Men det er nok mye sant i det han karen skriver. Så lenge noen snakker av erfaring er det jo interesant. Men hvis en begynner å mase om en nabo sin kameret som en gang gjorde.... er det liksom ikke så aktuelt lenger. Takker for bra innlegg.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Motoren hadde helt sikkert ikke sett værre ut om du hadde kjørt 20 pull med 0.1kg heller. :)

 

Grunnen til at jeg ikke ville ha kjørt inn med høyt turbotrykk er at ved høyt turbotrykk, vil det alltid blåse forbrenningstrykk forbi stempelringene. Og det er vel ikke positivt uansett. Selvfølgelig må man gradvis øke på med trykk under innkjøringen, ellers er man jo like langt.

 

Tviler selvfølgelig ikke på at motoren din så ut som ny etter innkjøringen, men jeg hadde nok fått vondt i hjertet om det var motoren min som hadde fått seg ett fullgasspull med høyt trykk etter bare en god varmkjøring. :D :D

 

Da det ikke er noe ladetrykk på min er vel ikke dette noe bekymring :D Selv om eg skulle ønske eg hadde det :D

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venn fikk ny motor på sin 996 i tyskland, var på sjekk der på 45.000km, var visst noe feil, så de skifta den ;) han spurte da hva han skulle gjøre med innkjøring på nye motoren, fikk bare beskjed om å kjøre motoren varm på vei til autobahn, så gi full fitte :) den har nu gått 95.000 og storkoser seg ;)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

venn fikk ny motor på sin 996 i tyskland, var på sjekk der på 45.000km, var visst noe feil, så de skifta den ;) han spurte da hva han skulle gjøre med innkjøring på nye motoren, fikk bare beskjed om å kjøre motoren varm på vei til autobahn, så gi full fitte :) den har nu gått 95.000 og storkoser seg ;)

 

Har fått fler og fler som taler vel om denne metoden, så hvorfor ikke prøve. Men tror nok deakselerasjonen er vel så viktig som akserelasjonen. Må jo ikke få noe "brå" belastninger når det er nytt. Jevn opp og jevnt ned igjen er nok det beste.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår