Gå til innhold

Hvordan merkes en SLITT clutch

Ranger emnet


RuneB

Anbefalte innlegg

Bilen til fruen en Space Star 1,3 er lei å få i 1.gear og revers,men om bilen triller sakte er det ikke noe problem.Clutcen begynner først og ta de siste par centimeterene på pedalen(i det den er på vei ut).Den er også enkel å få i gir dersom man girer i det man er i ferd med å slippe ut clutch.

Er dette en gåen clutch eller noe annet kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er clutchen slitt så merker du at turtallet på motoren øker mens farten på bilen ikke øker.

 

Typisk, når motoren blir belastet så vil en slitt clutch utmerke seg. Hvis du kjører i høye hastigheter og gir gass, så vil clutchen slippe uten at bilen går når fortere. Kjør i 100, ha i 5 gir, trykk inn clutch, inn igjen og gi gass. Spinner den da, så har du et issue..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare være slitte syncringer eller dårlige giroverføringer. Vært med på mange biler som feks er lei å få i revers som man da må kjøre litt fremover først. Ikke nødvendigvis dårlig clutch. En dårlig clutch merkes først og fremst ved at den slurer feks i motbakker på høytgir og ved bakkstart o.l

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig sammentreff, men for en stund siden snakket jeg med en kar som hadde en Mitsubishi Lancer.. Han hadde et lignende problem. Der var det noe så enkelt som en liten foring i giroverføringen som var slitt.. Denne var vist av nylon, og er etter sigende en gjenganger av feil på dette bilmerket ifølge mekanikeren han spurte på Mitsubishiverkstedet... Verd å sjekke. Kostet vistnok ikke allverden heller :)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste for å sjekke om clutchen er slitt, må vel være og kjøre i passe fart (80-100km/t), ha bilen i 4-5 gir, trykk passe hardt på bremsen (nok til at du merker bilen mister farten ganske fort) samtidig som du gir bånn gass. Øker turtallet da, uten at farten øker, så har du slitt clutch.

 

Kan være clutchen, og kan være slitte giroverføringer eller synkroniseringa girkassa som begynner å takke for seg.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stå stille og sett på parkbrems.

sett bilen i høgste gir, og gass til ca. 4-5000rpm.

så slipper du clutchen brått.

da skal motoren stoppe momentant.

dersom den slurer litt og til slutt stopper, så er clutchen slitt.

 

Mvh Tom

VW Golf 5 2.0TDI 2005mod.

Jeep Cherokee 4.0 1993mod.

Nissan 200SX 1.8T 1991mod.

Yamaha YZF 600 1999mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør i 100, ha i 5 gir, trykk inn clutch, inn igjen og gi gass. Spinner den da, så har du et issue..

 

Greit nok at du har et issue, men du har jo også en fantastisk motor!

 

Men jeg henger meg på resten, gi gass opp en bakke (på turtall som du vanligvis har bra moment i motoren på), om da turtallet øker uten at farten øker, så er nok klutsj slitt. Om turtallet øker fordi du spinner så syns jeg ikke du skal klage da;)

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår