Gå til innhold

Aircondition - bruker mer bensin?

Ranger emnet


Renault19

Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis diskuterte dette her med aircondition..

 

Nå skal jeg ikke påvirke deres meninger eller fakta, men bruker du mer bensin med å kjøre med aircondition'et på? Eller bare strøm?

I motsetning til heller å bare skru opp styrken på vifta liksom...

 

Og det siste.. taper man effekt (motoreffekt/ytelse) med å kjøre med aircondition på? isteden for å ha det avskrudd...

 

Takker for svar :hide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok dette kommer an på hvor stor motor bilen har...

Mythbusters testet dette med store amerikanske biler med stor motor.

Der har det lite å si om du kobler inn noe som trekker litt effekt.

Har du prøvd å sette på AC'en i en Daewoo Matiz med 1-liters motor?

Der merker man direkte at bilen går dårligere....

Så jeg tror nok at jo større motor man har jo mindre rolle spiller det om aggregatet til AC'en går.

Ser gjerne andres meninger om dette også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men AC-pumpa er gjerne litt skalert i forhold til motoren.

 

I vanen til far min merker man pumpa der også! Den drar ca 20 hk, hadde man montert den pumpa på Matiz'n ville ikke motoren orka noe som helst anna enn å dra AC-anlegget... :D Volvo gravemaskiner (ihvertfall en 160 på hjul og en 210 på belter) yter ca 5 bar mindre på hydraulikken når AC-anlegget er i bruk.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som drives direkte av motor, tar jo å tapper den for krefter.

AC,servo, dynamo og rem drevet kjølevifte..

Men heldigvis er det blitt bedre med årene da, mere effektive AC-pumper nå enn før, og kjøleviftene er elektriske.. Stort sett iallefall.

Men fordelen med AC overgår det økte forbruket iløpet av året etter mitt syn da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette kommer an på hvor stor motor bilen har...

Mythbusters testet dette med store amerikanske biler med stor motor.

Der har det lite å si om du kobler inn noe som trekker litt effekt.

Har du prøvd å sette på AC'en i en Daewoo Matiz med 1-liters motor?

Der merker man direkte at bilen går dårligere....

Så jeg tror nok at jo større motor man har jo mindre rolle spiller det om aggregatet til AC'en går.

Ser gjerne andres meninger om dette også:)

I sommer kjørte jeg rundt i en 1.1L Saxo, med eller uten AC, så gikk bilen helt likt. Den kom opp i hastigheter så fort man kan i en Saxo på 1.1L, like for med eller uten. Så jeg er ikke helt sikker på om det er størrelsen det kommer ann på ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som drives direkte av motor, tar jo å tapper den for krefter.

AC,servo, dynamo og rem drevet kjølevifte..

Men heldigvis er det blitt bedre med årene da, mere effektive AC-pumper nå enn før, og kjøleviftene er elektriske.. Stort sett iallefall.

Men fordelen med AC overgår det økte forbruket iløpet av året etter mitt syn da :-)

 

Hva har det med saken å gjøre? ALT som bruker strøm belaster motoren! En kamerat av meg (bilmekaniker) påsto at bilen ikke brukte mer bensin når man brukte varmeapp, stereo, lys, etc.. De brukte jo strøm fra batteriet... :???:

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med saken å gjøre? ALT som bruker strøm belaster motoren! En kamerat av meg (bilmekaniker) påsto at bilen ikke brukte mer bensin når man brukte varmeapp, stereo, lys, etc.. De brukte jo strøm fra batteriet... :???:

el.vifte går kun når det trengs.. men det er vel nåke viskosegreier i dei viftene som er rett på vannpumpa? eller er det rett på reimhjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bakhjulstrekkere har vifta montert på reimhjulet, som igjen er montert på vannpumpa.

 

Ja, elektriske vifter er termostatstyrte, men siden dynamoen må lage strøm for å drive en elekrisk motor er det flere ledd i kjeden, og mer tap...tror det blir hipp som happ...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår