Gå til innhold

Aircondition - bruker mer bensin?

Ranger emnet

Renault19

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror nok dette kommer an på hvor stor motor bilen har...

Mythbusters testet dette med store amerikanske biler med stor motor.

Der har det lite å si om du kobler inn noe som trekker litt effekt.

Har du prøvd å sette på AC'en i en Daewoo Matiz med 1-liters motor?

Der merker man direkte at bilen går dårligere....

Så jeg tror nok at jo større motor man har jo mindre rolle spiller det om aggregatet til AC'en går.

Ser gjerne andres meninger om dette også:)

Jeg såg den episoden av mythbusters, men de brukte en Chrysler (Dodge) Neon til å teste dette med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med det, er att en elektrisk vifte ikke gir samme motstand som en remdrevet. Ergo vil motoren bruke mere bensin, og miste kraft med en remdrevet vifte imot en elektrisk.

Jo flere forbrukere du kobler på en motor (remdrevet/drevhjul) Jo mere bensin vil den bruke, og jo mindre kraft får du igjen ut av motoren.

Dynamoen gir vel ett konstant tap uansett hvor mye du belaster den ja.

Håper dette var litt bedre forklart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamoen er tyngre å dra rundt jo mer strøm den må levere. Dermed, jo mer strøm du bruker, jo mer bensin bruker du. Ta en hvilken som helst bil, la den stå på tomgang og skru på bakrutevarmen. Ser du, turtallet faller litt idet du skrur den på, det er dynamoen som trenger å levere mer strøm, som igjen gjør at den er tyngre å dra rundt, og motoren faller litt i turtall akkurat idet belastningen kommer. Akkurat det samme kan du oppleve idet du trykker fingern på A/C-knappen.

Har vært diskusjoner på bruk av nærlys også når det er lyst ute, med argument at det bruker mer bensin. I den forbindelse sjekket Volvo om det stemte, på spørsmål fra gutta i TopGear. Resultatet: Ikke merkbar forskjell. Men varmeapparat med elektrisk varmeelement (mange diesel-biler), bakrutevarme, setevarme og lignende kan nok ha noe å si på forbruket.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer kjørte jeg rundt i en 1.1L Saxo, med eller uten AC, så gikk bilen helt likt. Den kom opp i hastigheter så fort man kan i en Saxo på 1.1L, like for med eller uten. Så jeg er ikke helt sikker på om det er størrelsen det kommer ann på ;)

På 99% av alle biler så skues AC kompressoren av når man gir full gass....

Derav lik toppfart og akselerasjon med og uten.

Derimot med litt gass så kan man merke forskjellen på de fleste biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tilfeldigvis sett omtrent alle Mythbusters episodene, og det dere sier over er nesten riktig, men ikke helt (med tanke på hva MB kom fram til). De sa det at så lenge du holdt deg UNDER 80 km/t lønte det seg å ha vinduene nede, men når du kom opp i høyere hastigheter ble det produsert mer luftmotstand fra vinduene slik at bilene brukte mer drivstoff, og da lønte det seg å ha AC på og vinduene oppe. :) Men nå skal det sies at de bilene de testet brukte over literen på mila ved forsiktig kjøring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som er forskjell på en kompressor for ac på en saxo i forhold til en van er at vanen har mye mer luft og kjøle ned, ergo trengs større kondensator,fordamper og kompressor.. på den standard familie bilen sier de at en kompressor stjeler 10% motorkraft.. dette stemmer jo selvfølgelig ikke når en bil har 400 hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her dere snakker om AC-kompressorer som drar opp mot 20 Hk. Det tilsvarer ca. 15.000 Watt.

Varmepumpa vi har hjemme trekker vel et par kW for å kjøle ned hele huset. Og huset vårt er større enn en bil....

Noe sier meg at 20 Hk er alt for mye...eller så er AC-kompressoren i en bil hinsides lite effektiv.

Jeg vil tippe 2-3 Hk i en vanlig bil.

Noen som har et svar som er mer enn bare gjetning?

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser her dere snakker om AC-kompressorer som drar opp mot 20 Hk. Det tilsvarer ca. 15.000 Watt.

Varmepumpa vi har hjemme trekker vel et par kW for å kjøle ned hele huset. Og huset vårt er større enn en bil....

Noe sier meg at 20 Hk er alt for mye...eller så er AC-kompressoren i en bil hinsides lite effektiv.

Jeg vil tippe 2-3 Hk i en vanlig bil.

Noen som har et svar som er mer enn bare gjetning?

Jeg og en par kammerater prøvde for morro skyld å dra a/c-anlegget til en van med snøfresermotor, delvis for å se hva den trakk av krefter. Vi prøvde først med en 5hk, idet vi vred over hendelen til varmeapp over på a/c døde motoren, det samme med 12 og 16 hk, men 21 hk v-twin gikk det greit.

Varmepumpa i et hus er ikke like effektiv som en i bil...van'en blir rimelig fort kald. Vi satt den igjen med motoren i gang i skyggen ved ei veikro i sverige i ca 25 grader når vi hadde problem med dynamoen. Når vi kom ut etter da ca 45 minutter var det rim på rutene, da hadde den stått med a/c-anlegget på fullt...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en par kammerater prøvde for morro skyld å dra a/c-anlegget til en van med snøfresermotor, delvis for å se hva den trakk av krefter. Vi prøvde først med en 5hk, idet vi vred over hendelen til varmeapp over på a/c døde motoren, det samme med 12 og 16 hk, men 21 hk v-twin gikk det greit.

Varmepumpa i et hus er ikke like effektiv som en i bil...van'en blir rimelig fort kald. Vi satt den igjen med motoren i gang i skyggen ved ei veikro i sverige i ca 25 grader når vi hadde problem med dynamoen. Når vi kom ut etter da ca 45 minutter var det rim på rutene, da hadde den stått med a/c-anlegget på fullt...

det høres vel litt drøyt ut, men kanskje du mente dugg? er ikke akkurat noe frysemaskin heller..

ei varmepumpe er ment for og varme, ikke kjøle.. det er lettere å varme opp ett hus på 100kvm enn å kjøle det ned, fordi varm luft ekspanderer, og kald luft det motsatte.. varmepumpene som jeg selger yter 4.8kw i varme,og 3.2kw i kjøling

ac på en bil trekker nok mer enn 3 hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man omluft på kald-siden uten termostat og får tilstrekkelig kjøling på varm-siden så er vel 0 grader kelvin teoretisk minimum (hvis ikke gassen i anlegget får problemer før, da...) jeg vil tippe på at det var ca 1 minusgrad inne i bilen, vi måtte av med A/C-anlegget, på med varme og vente 5-6 minutter for å få det levelig inni der...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører man omluft på kald-siden uten termostat og får tilstrekkelig kjøling på varm-siden så er vel 0 grader kelvin teoretisk minimum (hvis ikke gassen i anlegget får problemer før, da...) jeg vil tippe på at det var ca 1 minusgrad inne i bilen, vi måtte av med A/C-anlegget, på med varme og vente 5-6 minutter for å få det levelig inni der...

det kan vel kanskje klare en minus grad over kort tid før den iser ned fordamperen... men at det rimer på utsiden av vinduene har jeg ikke hørt før..

nå skal det sies at denne gassen ikke klarer og levere noe som er i likhet med null kelvin..

enten er det gammel R-12 eller så er det R-134a, og ingen av de klarer noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke klare få minusgrader i en bil med vanlig AC-anlegg. Kompressoren kobler ut ved ca 5 grader for å unngå at anlegget rimer. De fleste biler klarer ikke blåse ut luft som er kaldere enn 7-8 grader.

Jeg syns også det er rart dere klarte få det så kaldt når bilen sto på tomgang. Da får du jo lite nedkjøling av varm-siden. Men bilen har vel en heftig kompressor da den er lagd for å kjøre i Arizona-ørkenen :D

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider