Gå til innhold

Aircondition - bruker mer bensin?

Ranger emnet


Renault19

Anbefalte innlegg

Jeg og en par kammerater prøvde for morro skyld å dra a/c-anlegget til en van med snøfresermotor, delvis for å se hva den trakk av krefter. Vi prøvde først med en 5hk, idet vi vred over hendelen til varmeapp over på a/c døde motoren, det samme med 12 og 16 hk, men 21 hk v-twin gikk det greit.

 

Er vel mulig at den trenger en god del mer effekt i starten for å få fart på gassen?

 

At den skal trekke 20 Hk konstant har jeg ikke tro på. Kompressoren drives jo greit når bilen står på tomgang. På 1000 RPM har min motor ca 25 Hk. Og jeg kan ikke si motoren virker veldig belastet i det kompressoren kobler inn.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ikke helt overbevist om at fullsize Chevrolet er laga for arktiske klima, og det blir rimelig kjølig i den digre kassa, selv ved bykjøring i 35+ vamegrader...så at de er laga for bl.a Arizona skal jeg ikke utelukke...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmepumpene som jeg selger yter 4.8kw i varme,og 3.2kw i kjøling

ac på en bil trekker nok mer enn 3 hk..

 

varmepumper har vel en virkningsgrad på ca 3-4:1. Så hvis de du selger gir 3.2kW kjøling, så trekker de vel omtrent 1-1.5 kW ?

 

Tviler på virkningsgraden i en bil blir like høy, men at 1000 Watt fra motoren klarer fjerne minst 1000 Watt varme i kupeen er jeg overbevist om. Så hvis kompressoren trekker 20 Hk fjerner den da 16000 Watt varme fra kupeen. Da blir det fort fryseboks :D

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varmepumper har vel en virkningsgrad på ca 3-4:1. Så hvis de du selger gir 3.2kW kjøling, så trekker de vel omtrent 1-1.5 kW ?

 

Tviler på virkningsgraden i en bil blir like høy, men at 1000 Watt fra motoren klarer fjerne minst 1000 Watt varme i kupeen er jeg overbevist om. Så hvis kompressoren trekker 20 Hk fjerner den da 16000 Watt varme fra kupeen. Da blir det fort fryseboks :D

 

Ja, dine beregninger er riktige..

Men du vet at lenge før denne ac i bil klarer å få fuktigheten ute til å rime på vinduene, så vil lavtrykks pressostaten slå ut, pga at den iser ned. en ting er at den klarer og holde en lav temp. men under 18 grader vil fordamperen ise igjen.. og som det her ble skrevet at uten termostat, fikk de så lav temp.. teoretisk umulig.. lenge før vil væska bli så kald at den krymper.. da slår den ut.. en annen ting er at da klarer ikke lufta og trenge gjennom fordamperen pga is..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte 70 mil med en buss som hadde feil med E-gassen. Måtte bruke en 12m+ gass vaier(stein hard gass). Uansett så måtte man huske å skru av AC'en når bussen skulle gå på tomgang, ellers risikerte man at den stoppet. Ingen problemer med AC av, merket tydelig at motor måtte jobbe mer når ACen startet. Viktig å huske på at dette er en motor på over 520hk. På langkjøring med en ford focus har vi opplevd en økning i forbruket på mellom 1 og 2 dl ved langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår