Gå til innhold

Mazda 323 GTR vs Fordi Sierra Cosworth

Ranger emnet


Turboneger

Anbefalte innlegg

Originally posted by Åge

Hvorfor ikke se litt på celica GT-4, relativt billig å få ut 300-350Hk og kassa holder til ca 400. Disse bilene er det også veldig lite feil på. Den beste er ST205 (242Hk) en som kom i `94, de får du fra ca 220,-. ST185(204)/carlos ceins(staving?) (230Hk)er også bra men noe eldre løsninger får du for under 150-180,-.

 

Sainz...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Turboneger

 

Takk for alle svar!!:D

 

Jeg har hørt at det er veldig lett/billig mere gamp i en 323GTR ved å skifte til rakarør og sette inn et konfilter....da øker turbotrykket fra 0,5 til 1bar og effekten spretter opp til 220-230gamp....*nifst*

 

Har endel spm som jeg håper dere vil svare på;

 

er det vanskelig/dyrt å få skiftet/forsterket girkasse (og eventuelt bremser) på GTR'n ???

 

Er det lett å få tak i trimdeler generelt til 323 GTR (Ny turbo, effektanlegg, luftfilter, intercooler etc.)

 

Hvordan er "turbokicket" i de to forskjellige bilene uten modifikasjoner?

 

er noen av bilene originalt levert med dump ventil?

 

 

 

MVH

 

-Turboneger-

 

 

Det største problemet med GT-R er nok girkassen, da den ikke tåler all verdens effekt. Går du over 250 hk så sliter du ut clutchen rimelig kjapt, og setter du inn en skikkelig clutch som biter bra, så vil dette slite enda mere på kassen. Jeg er selv på jakt etter en sterkere kasse til GT-R`en min, men det er ikke så enkelt som det høres ut. X-Trac lager en sekvensiell 6-trinns kasse, men den koster 300.000 ny, så det eneste jeg kan tenke på er å skaffe en brukt. Utenom den er det ikke så mange andre alternativer.

 

Selv har jeg ikke problemer med bremsene på min GT-R, men jeg har jo ikke kjørt på bane...enda... men jeg regner med at jeg skal oppgradere min alikevel.

 

Trimdeler er ikke det største problemet, jeg kan hjelpe deg å skaffe lik intercooler som jeg har på min, det samme kan jeg med luftfilter (du må montere en adapter på luftmengdemåleren i stedet for den originale luftfilterboksen). Med adapteren på så kan du sette på et hvilket som helst konfilter, så lenge det ikke er for stort. Eksosanlegg kan såvidt jeg vet skaffes fra Ferrita. En fyr jeg kjenner har vært hos ferrita for å få lagd eksos på GT-R`en sin, og han fikk lagd 6-7 ekstra sett for salg. Jeg regner med at de fleste er solgt nå, men Ferrita har sannsynligvis mulighet for å lage flere. Ny turbo trenger du ikke med det første, den originale holder til over 300 hk (noen sier 300, andre sier over 400). Skal du gå over 300 hk bør du begynne å tenke på bensintilførselen. Da monterer du vel like greit et programmerbart innspøytningssystem.

 

Det er ikke noe problem å skaffe en GT-R, men vær forsiktig da dette er biler som ofte blir grisekjørte. En bil med nyoverhalt girkasse er å foretrekke, men det kan også være et tegn på at bilen er hardt kjørt.Det er til enhver tid minst 5 GT-R til salgs her i landet, og det blir hele tiden importert nye.Hvis du ikke finner et eksemplar som passer deg her i norge, finn en seriøs bruktimport-foretning , fortell han hvordan du vil ha bilen, og han bør greie å skaffe den. Bare ikke vær alt for storforlangende, da det kun ble laget 2.500 eksemplarer av denne bilen :)

 

En cosworth er kanskje mere holdbar med tanke på trimming, men opp til 250 hk er GT-R et bedre valg, det eneste som holder den tilbake er den sure girkassen. Skift luftfilter og eksos, og du har 200-230 hk og 0-100 på under seks sekunder (for de som tviler på aksellerasjonstallene så kan dette faktisk dokumenteres)

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Åge

Hvorfor ikke se litt på celica GT-4, relativt billig å få ut 300-350Hk og kassa holder til ca 400. Disse bilene er det også veldig lite feil på. Den beste er ST205 (242Hk) en som kom i `94, de får du fra ca 220,-. ST185(204)/carlos ceins(staving?) (230Hk)er også bra men noe eldre løsninger får du for under 150-180,-.

 

Carlos sainz heter han :)

Og en orginal carlos sainz har 208hk orginalt.:D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RS2

 

Hadde vært jævlig gøy å sett en litten nuddel snurra med masse hk da. Er liksom ingen av de. Men Ford er det mange av.

Vet om en fin 4x4 til slags. Bygget av VS motor er bremset til 442hk

 

Hmm.. ikke en som tilfeldigvis holder til i Askim vel?

 

Og til tråden:

 

Hadde gått for GT-R.. cossie blir mer og mer vanlig, selv om jeg også hadde sagt ja takk begge deler :D

1997 Volvo S70 2.0LT

x - 1997 Volvo S70 2.0S

---

1997 Daf XF480 (nå med 550 hk) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

bare for å dra opp en jævla gammel tråd..

Hvordan har det seg at halvparten av alle gt-r'er som er lagd gikk til Rally, hvis det ikke finnes noe alternativ girkasse som holder bedre? Ville tro de fikk bra med juling i rally-løypa? Eller er det bare opp med kassa mellom hvert løp og bytte innmat? Evnt. at sterkere drev er satt inn på forhånd?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du snakker om dritt biler som må fixxes hver dag så skal du faen ikke uttale deg om cossie hvis du velger mazda!

 

Skaff deg en del girkasse til reserve., møkkabilene tåler ikke sine orignale hk før dem ryker

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

bare for å dra opp en jævla gammel tråd..

Hvordan har det seg at halvparten av alle gt-r'er som er lagd gikk til Rally, hvis det ikke finnes noe alternativ girkasse som holder bedre? Ville tro de fikk bra med juling i rally-løypa? Eller er det bare opp med kassa mellom hvert løp og bytte innmat? Evnt. at sterkere drev er satt inn på forhånd?

 

 

for å enda en gang få det inn i huet på deg.... I RALLY, hvor originale er bilene?..........

 

Kommer du til dete svar, så stiller du ikke så dumme spm lenger...

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

bare for å dra opp en jævla gammel tråd..

Hvordan har det seg at halvparten av alle gt-r'er som er lagd gikk til Rally, hvis det ikke finnes noe alternativ girkasse som holder bedre? Ville tro de fikk bra med juling i rally-løypa? Eller er det bare opp med kassa mellom hvert løp og bytte innmat? Evnt. at sterkere drev er satt inn på forhånd?

 

de fleste gr n bilene kom som regel ikke gjennom de lengste løpene.. de måtte etter regelverket da kjøre med standard innmat og det holdt dårlig.. tålte ikke momentet som ble i bilen med restriktor..

 

de fleste som fikke mest juling i rally løypa (som du kaller det) er nok gr.a biler som hadde som regel x-trac girkasse som ikke kan sammenlignes med den svake orginal kassen..

 

 

skulle jeg kjøpt bil så ville jeg valgt en 2wd sierra cosworth.. de er meget solide.. vet om en STRØKEN 89 med escort motor, men har brukbar pris..Helt 100% utvendig og innvendig.. orginal.. send en pm v/intr..

 

ellers er gtr en pen bil å se på, og det var nesten jeg kjøpte en slik for noen år siden.. men ble sierra istedet.. sierra`n er mer underholdene å kjøre hvis en liker å sladde litt på asfalt osv.. dette gjelder ikke 4wd sierra for der har en og noe av problemet med girkassene.. de er ikke spes holdbare på trimmede biler.. Man må hvertfall ta seg tid når en skal gire..

 

mvh kjetil

om 100år er alt glemt...

viljen dreg halve lasset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Tape-R

 

 

for å enda en gang få det inn i huet på deg.... I RALLY, hvor originale er bilene?..........

 

Kommer du til dete svar, så stiller du ikke så dumme spm lenger...

 

Hvor originale bilene i rally er, kommer vel an på hvilken klasse man kjører? Og hvis du synes spm min er så jævla dumme, så la vær å svare da forbanna kverrulant! Synes alle postene dine bare er drittslenging!

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjetilr

 

de fleste gr n bilene kom som regel ikke gjennom de lengste løpene.. de måtte etter regelverket da kjøre med standard innmat og det holdt dårlig.. tålte ikke momentet som ble i bilen med restriktor..

 

de fleste som fikke mest juling i rally løypa (som du kaller det) er nok gr.a biler som hadde som regel x-trac girkasse som ikke kan sammenlignes med den svake orginal kassen..

 

 

skulle jeg kjøpt bil så ville jeg valgt en 2wd sierra cosworth.. de er meget solide.. vet om en STRØKEN 89 med escort motor, men har brukbar pris..Helt 100% utvendig og innvendig.. orginal.. send en pm v/intr..

 

ellers er gtr en pen bil å se på, og det var nesten jeg kjøpte en slik for noen år siden.. men ble sierra istedet.. sierra`n er mer underholdene å kjøre hvis en liker å sladde litt på asfalt osv.. dette gjelder ikke 4wd sierra for der har en og noe av problemet med girkassene.. de er ikke spes holdbare på trimmede biler.. Man må hvertfall ta seg tid når en skal gire..

 

mvh kjetil

 

Takk Kjetil, det var svaret jeg ønsket. Så gr.n bilene gikk det ikke så bra med nei. x-trac kasser er vel for de fleste uaktuellt ved gatekjøring pga. prisen. Er vel sikkert ikke greie å få tak i brukte heller.

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

bare for å dra opp en jævla gammel tråd..

Hvordan har det seg at halvparten av alle gt-r'er som er lagd gikk til Rally, hvis det ikke finnes noe alternativ girkasse som holder bedre? Ville tro de fikk bra med juling i rally-løypa? Eller er det bare opp med kassa mellom hvert løp og bytte innmat? Evnt. at sterkere drev er satt inn på forhånd?

 

Oj...! Den var gammel (tråden).

 

Men for å svare...

 

I grp. N ble mange av disse bilene utstyrt med flere løsninger som gjorde kassene mer holbare. Noen er tilgjengelige nå, mens andre er vanskeligere å få tak i, siden antall 323 i grp. N er liten (null). Her er listen over mods som var vanlige:

 

1. Temp føler på kasse. Over 130 grader på girkasse - skift olje. Holdt man tempen nede på kassen, holdt de mye lenger. Gikk med minst 40 liter vann hver service (helle over kassen for kjøling). Lange prøver ble kjølingen spylerdyser på kassen (sette på en svamp i tilegg for å holde vannet der litt). Transferkasse ble skiftet olje på hver service (0,5 liter som blir jæ*** varm).

 

2. Sveise fast stor mutter på drevet til transfer. Denne løsner etter en tids bruk (rett og slett en konstruksjonsfeil).

 

3. Forsterkede drev fra Italia. RTI lagde forsterkede drev(1-5 gir)Var vel egentlig originale, og herdet dem enda mer (?). Så slik ut, da de var litt "svartere" enn originaldrevene. Ikke tilgj. lenger.

 

4. Forsterket hus. RTI igjen.Stor oppgradering for kassen. Huset er enormt mye sterkere. Tror ikke det går ann å få tak i lenger.

 

5. Rettskårne drev. Fix it og selholm har lagd dette. Koster skjorta, og er vanskelig å få tak i (det er enklere å ringe "gud" - Dem tar aldri telefonen).

 

For de som skal kjøre GT-R på gata anbefaler jeg temp føler, og hyppige oljeskift transferkasse(5000 km). Kikk under kassen for lekkasje hver gang du skifter transferkasse-olje, og om det begynner å piple ut olje av drivakselsimmeringen - Ta ut kassa og skift diff lagre. Det og mutteren på transferkassen er de 2 eneste virkelig feil i denne kassen. Resten vil jeg påstå er selvforskyldt (rivstart med trimm og 18'', ikke skiftet olje, etc). Har flere eksempler på kjøring med 1,5-1,7 bar i lengre tid (les:år) uten problemer.

 

 

Til Tape-it : Hvis du er så genial, hvorfor i hælvete kan du ikke gi ett svar uten å skrive masse dritt + la alle norsklærere ligge å vri seg som om de lå i flytende smult? (du behøver ikke svare)

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

Oj...! Den var gammel (tråden).

 

Men for å svare...

 

I grp. N ble mange av disse bilene utstyrt med flere løsninger som gjorde kassene mer holbare. Noen er tilgjengelige nå, mens andre er vanskeligere å få tak i, siden antall 323 i grp. N er liten (null). Her er listen over mods som var vanlige:

 

1. Temp føler på kasse. Over 130 grader på girkasse - skift olje. Holdt man tempen nede på kassen, holdt de mye lenger. Gikk med minst 40 liter vann hver service (helle over kassen for kjøling). Lange prøver ble kjølingen spylerdyser på kassen (sette på en svamp i tilegg for å holde vannet der litt). Transferkasse ble skiftet olje på hver service (0,5 liter som blir jæ*** varm).

 

2. Sveise fast stor mutter på drevet til transfer. Denne løsner etter en tids bruk (rett og slett en konstruksjonsfeil).

 

3. Forsterkede drev fra Italia. RTI lagde forsterkede drev(1-5 gir)Var vel egentlig originale, og herdet dem enda mer (?). Så slik ut, da de var litt "svartere" enn originaldrevene. Ikke tilgj. lenger.

 

4. Forsterket hus. RTI igjen.Stor oppgradering for kassen. Huset er enormt mye sterkere. Tror ikke det går ann å få tak i lenger.

 

5. Rettskårne drev. Fix it og selholm har lagd dette. Koster skjorta, og er vanskelig å få tak i (det er enklere å ringe "gud" - Dem tar aldri telefonen).

 

For de som skal kjøre GT-R på gata anbefaler jeg temp føler, og hyppige oljeskift transferkasse(5000 km). Kikk under kassen for lekkasje hver gang du skifter transferkasse-olje, og om det begynner å piple ut olje av drivakselsimmeringen - Ta ut kassa og skift diff lagre. Det og mutteren på transferkassen er de 2 eneste virkelig feil i denne kassen. Resten vil jeg påstå er selvforskyldt (rivstart med trimm og 18'', ikke skiftet olje, etc). Har flere eksempler på kjøring med 1,5-1,7 bar i lengre tid (les:år) uten problemer.

 

 

Til Tape-it : Hvis du er så genial, hvorfor i hælvete kan du ikke gi ett svar uten å skrive masse dritt + la alle norsklærere ligge å vri seg som om de lå i flytende smult? (du behøver ikke svare)

 

Oi. Snakker om utfyllende svar. Elsker å sitte å lese sånt. Ser du har et par gt-r'er selv. Den italia edition, er det noe RTI på den?

Har bare kjørt en 323 gt-r i mitt liv, en nydelig svart en. Men hadde ikke råd til den da, og i etterkant har jeg hørt så mye om girkassene på dem. Resten holder vel stort sett greit etter hva folk sier. Er det noen andre vesentlige svakheter utenom kassa?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Vantage

 

Oi. Snakker om utfyllende svar. Elsker å sitte å lese sånt. Ser du har et par gt-r'er selv. Den italia edition, er det noe RTI på den?

Har bare kjørt en 323 gt-r i mitt liv, en nydelig svart en. Men hadde ikke råd til den da, og i etterkant har jeg hørt så mye om girkassene på dem. Resten holder vel stort sett greit etter hva folk sier. Er det noen andre vesentlige svakheter utenom kassa?

 

Takk for det. :)

 

Italian heter bare det p.g.a. den er org solgt der (bare kalte den det). Den er helt org.

 

Har 2 RTI hus, og ett drevsett, men de holder jeg tett til brystet. Har en rettskåren drevsats også, men den trenger litt rep. (alt går istykker bare man prøver hardt nok).

 

Det som taler mot å kjøpe en GT-R nå er alderen. De er ikke nye lenger, og det å finne en som er bra er vanskelig. 12 år gamle biler begynner å ruste. Motorer som er (mis-)brukt og har gått mye, kan være slitne. Men finner du ett bra eksemplar, er det ingenting som tilsier at det skal være problemer. Pappas GTX ble solgt igår med over 300 K på meteret, og den har aldri vært skrudd på motoren utenom service. Org turbo. Og den er ikke blitt pent kjørt alltid(...kremt). GT-R motoren er forbedret for høyere effekt-uttak, og jeg vil rangere kvaliteten på denne motoren høyere enn GTX.

 

Finn en fin bil, og jeg garanterer deg en trofast tjener som er sinns enkel å kjøre. Styres med rompa, og gassen på vinterføre.

 

mvh

Reciprocating engines are OUT !

 

http://www.mazdafun.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mazdafun

 

Takk for det. :)

 

Italian heter bare det p.g.a. den er org solgt der (bare kalte den det). Den er helt org.

 

Har 2 RTI hus, og ett drevsett, men de holder jeg tett til brystet. Har en rettskåren drevsats også, men den trenger litt rep. (alt går istykker bare man prøver hardt nok).

 

Det som taler mot å kjøpe en GT-R nå er alderen. De er ikke nye lenger, og det å finne en som er bra er vanskelig. 12 år gamle biler begynner å ruste. Motorer som er (mis-)brukt og har gått mye, kan være slitne. Men finner du ett bra eksemplar, er det ingenting som tilsier at det skal være problemer. Pappas GTX ble solgt igår med over 300 K på meteret, og den har aldri vært skrudd på motoren utenom service. Org turbo. Og den er ikke blitt pent kjørt alltid(...kremt). GT-R motoren er forbedret for høyere effekt-uttak, og jeg vil rangere kvaliteten på denne motoren høyere enn GTX.

 

Finn en fin bil, og jeg garanterer deg en trofast tjener som er sinns enkel å kjøre. Styres med rompa, og gassen på vinterføre.

 

mvh

 

Ja, vi får se etterhvert hva det blir til.. tenker det må bli som nr 2 bil, og har vel egentlig enda ikke noen skikkelig nr 1 bil. Har kikka endel på gtx også da, litt billigere utgave, men den er vel ikke store problemet å trimme opp litt den heller. Er girkassa i gtx samme som gt-r? Eller er den enda dårligere igjen? gtx'en har vel ikke el.diffsperre heller?

Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår