kinx Skrevet August 7, 2003 Rapporter Share Skrevet August 7, 2003 Originally posted by bing Det finnes en del linux distroer, lett å gå seg vill, vanskelig å finne "sin" verson, jeg vil anbefalle deg slackware eller gentoo (gentoo er ukjent for mange, men det nyeste innen linux) Men i ditt tilfelle vil nok slackware være det beste der du også har mulighet for mange forskjellig oppsett av X... slack er mange hakk kvassere enn redhat.. debian blir vel det samme som win 3.11 i forhold ;) så.. skal du ha noe.. og hvertfall i X.. slackware er din venn... trenger du hjelp, nettet.. Du vet tydligvis ikke hva du snakker om. Slackware og gentoo er overhodet ikke det enkleste å komme i gang med, men man lærer en del av å bruke det. Dessuten har det kommet minst 1 stor distro etter Gentoo. Redhat/Mandrake er klart lettest å installere. Å si at Debian står tilbake for noen av de andre er totalt vissvass, og det finnes ikke argumenter til å forsvare en slik tøvete kommentar. Slackware har ingen "fordeler" når det gjelder X, Redhat/Mandrake har langt bedre "veivisere" for å sette opp driverne/oppsettet ditt. Slackware er en gammel dinosaurus, uten skikkelig pakkesystem, uten deps-checking av dette, og veldig lite brukervennelig, bortsett for de som absolutt skal gjøre alt selv. Alt duger, noe er lettere enn annet. Bare ta en gammel maskin og "dunk" løs på den, test mye forskjellig, så finner du fort en favoritt. Når du har lært deg en del, kan du kanskje gå over til en distro med andre spesialiteter. for å laste ned skal ftp://ftp.uninett.no ha de fleste "mainstream-distroer" Precious: Gentoo har den mest "tungvindte" installasjonen som er, jeg ville gått for redhat i starten jeg. Mvh Mangeårig Debian bruker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bing Skrevet August 7, 2003 Rapporter Share Skrevet August 7, 2003 jorda er flat!! Jeg holder meg til det el-loco sier FREEbsd evnt. unix.. jeg er ikke så update pålinux fronten men ville neppe brukt debian. slackware er og blir mitt førstevalg når det kommer til linux Siter 1991 BMW 325I TOURING x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6 x 2000 hyundai coupe 2.0 x 1998 Hyundai coupe 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raboc Skrevet August 7, 2003 Rapporter Share Skrevet August 7, 2003 Originally posted by bing Jeg holder meg til det el-loco sier FREEbsd evnt. unix.. Og deg skal vi liksom ta seriøst? *humre* Edit: Hvilken UNIX® har du brukt? Siter '99 Audi S4 '12 Honda CB1kR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet August 7, 2003 Rapporter Share Skrevet August 7, 2003 Originally posted by bing jorda er flat!! Jeg holder meg til det el-loco sier FREEbsd evnt. unix.. jeg er ikke så update pålinux fronten men ville neppe brukt debian. slackware er og blir mitt førstevalg når det kommer til linux FreeBSD er UNIX. Hvordan kan du komme her, og gi råd til noen når du faen ikke vet hva du snakker om, og innrømmer det selv? Er riktig nok langt fra noe "Linux Guru" som tittelen spør etter, men jeg tenkte jeg kunne bidra med noe, og jeg argumenterer hvertfall for meg. Jeg er så lei av hengehuer som alltid skal komme rekende med "BSD rull333zZZZ!!!" hver gang noen spør om linux-ting. Jeg har brukt begge deler veldig mye, både i jobb og privat, og mener jeg burde kunne argumentere for meg. Så holdt dere til subject, og slutt med elitismen, hvertfall når den ikke kan forsvares. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Precious Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 kinx: Jeg kjører Gentoo og mente bare at Gentoo ikke har noen grafisk installsjon, så derfor egner den seg ikke for starteren av denne tråden. Jeg fant hvertfall ingen grafisk installasjon. RedHat eller Mandrake er enkle distroer, det er bare noen forskjeller fra windows som gjelder alle linux distroer en må få med seg. Som f.eks mappe systemet og at det ikke deles inn i harddisker. Siter VACN - VW Audi Club Norwegen avd. Agder [x] VW Golf 5 R-TSI 2007mod [x] Opel Kadett C 1.2 1976mod (solgt) [x] VW Golf 2 1984mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kinx Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 Originally posted by Precious kinx: Jeg kjører Gentoo og mente bare at Gentoo ikke har noen grafisk installsjon, så derfor egner den seg ikke for starteren av denne tråden. Jeg fant hvertfall ingen grafisk installasjon. RedHat eller Mandrake er enkle distroer, det er bare noen forskjeller fra windows som gjelder alle linux distroer en må få med seg. Som f.eks mappe systemet og at det ikke deles inn i harddisker. Det er en del andre vesentlige forskjeller fra Windows :) Hvis noen ønsker å vite de, får de be om de. :) *trøtt* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bing Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 Hisann..Vl bare beklage det som har skjedd da maskina mi har stått på et LAN mens jeg har vært hjemme å sovi/jobbet. hvem av disse 3 karene dette er aner jeg ikke! vet at han ene lever for slack, men det er vel det. åper ikke dere tok dere helt ut med å svare på disse lame postene. jeg holder meg til freebsd thats it. håper du får opp linux burken og trives med det :) lykke til Siter 1991 BMW 325I TOURING x 1992 Ford Sierra 2.0 CLX x 1986 Ford Sierra XR 4x4 2.8 v6 x 2000 hyundai coupe 2.0 x 1998 Hyundai coupe 1,6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mk2-16v Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 Originally posted by nilsgeorg2002 Kan tenke meg at det sikker er noen spesialister på linux her inne. Har planer om å få installert linux på en litt eldre maskin, men har ikke peiling på hvor jeg skal laste ned rette versjonen av linux. Jeg er avhengig av den versjonen som inneholder installasjonsveiviser pluss x-windows. Noen som vet hvor dette kan lastes ned? Er det en spesiel måte man må benytte til å brenne ut disse iso filene til linux(har hatt problemer med dette tidligere)? Hvor gammel maskin har du da? Er litt vesentlig å vite siden du skal kjøre x-windows. De nye versjonene er litt tynger å kjøre enn de gamle, de enkleste versjonene for en nybegynner er Suse, RedHat og Mandrake. Disse versjonen laster du ned fra hjemmesidene deres. Kan du noen Linux komandoer da? Er en fordel å kunne det men ikke et must.. Trenger du hjelp har du jo alltids hardware.no forumet... Lykke til Ps. må bare si at jeg ikke er noen Linux guru ;) Siter "I'm so smart I'm practically retarded" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jannis_J Skrevet August 8, 2003 Rapporter Share Skrevet August 8, 2003 tja, her er det jo litt å ta av :) Gentoo er overhodet ikke anbefalt om du ikke vet masse om hardwaren i maskinen etc. (er nemlig et krav i installasjonen at kjerna må bygges til din maskin) I gentoo bygges alt opp fra source så ting tar tid... på min xp1800 brukte jeg vel i effektiv kompileringstid, ca. 48 timer på å få maskinen slik JEG ville ha den... altfor lenge spør du meg. Slackware er jo mer eller mindre utdatert hver gang de kommer med ny release :P (satt veldig på spissen selvsagt) Slack har heller ikke grafisk install. Å si at om man installerer redhat, så vil man ikke lære noe er jo direkte teit... jeg har testa stort sett det som er av distroer, og må si jeg liker RedHat best (da med Ximian Desktop 2 http://www.ximian.com) Debian funka også veldig bra igrunn, men liker den best til serverting. FreeBSD er så vidt jeg vet ikke UNIX men en UNIX basert klone. om noen har spørsmål til meg så er jeg på irc :> nope-mx3 Siter :: Frisørbilentusiast :: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg