Gå til innhold

hvordan er kjørestilen deres?

Ranger emnet


Limit3d

Anbefalte innlegg

Følger opp dere som holder fartsgrensene i lavsonene, men som gjerne ligger på miste-lappen-grensen med litt attåt ellers.

 

Kjøre forbi skal man uansett(dog ligger trafikken i 110+ i 90 sonen så ligger jeg gjerne bak), men det er lov å bruke hodet og tenke på folk/unger som spaserer/sykler og/eller utkjøringer og slikt. Tar så bra hensyn som man klarer, men folk som spaserer ute når det er mørkt, uten refleks, er vanskelig å ta hensyn til. De ber omtrent om å legge en halv fot i graven.

 

Følgende prinsipp: Kjøre "fort" på svingete vei ER det morsomste som fins, men for guds skyld hold siden din, og tenk på alt som kan gå/sykle/kjøre på samme side som deg rundt svingen.

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kjører som regel i 120 på landevei, og saktere i 50- og 60- og 70-soner. 50-70 i 50-soner.

 

Liker å kjøre fort også, og passer absolutt ikke alltid på å kjøre forsvarlig. Det jeg liker med å kjøre fort er ikke tallet på speedometeret, men det å slite med svingene og samtidig holde farta så høyt oppe som mulig i forhold til svingene.

 

På vinteren provoserer jeg til sladd i hastigheter opp til en del over 100 kilometer i timen, noe som kanskje heller ikke regnes som helt forsvarlig. Sladder ofte i lavere hastigheter. På vått føre sladder jeg når det kommer en fin sving og ingen ser på. Har ikke hatt noe spesielt kraftig motor, så sistnevnte går bare i rimelig lav fart.

 

Liker ikke å være hensynsløs, og bli regnet som kriminell, så jeg kjører helst fort og sidelengs og sånt når folk ikke ser på.

 

(Nå er jeg litt stuck med fwd, som "forbedrer" kjørestilen og forverrer kjøregleden betraktelig)

 

Blinklys? Alltid!

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først fikk lappen kjørte jeg ganske forsiktig, men etterhvert fikk jeg mer kontroll (trodde jeg), og begynte å kjøre fortere og ta flere sjanser. Det endte med 9 mnd uten lappen, en vraka bil og en bot som svidde. Etter at jeg fikk igjen lappen for snart et år siden har jeg lært. Følger som regel trafikken, men tar aldri sjanser. Forbikjøringer skjer kun hvis jeg er 100% sikker.

'92 Opel Omega 2.0I Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg først fikk lappen kjørte jeg ganske forsiktig, men etterhvert fikk jeg mer kontroll (trodde jeg), og begynte å kjøre fortere og ta flere sjanser. Det endte med 9 mnd uten lappen, en vraka bil og en bot som svidde. Etter at jeg fikk igjen lappen for snart et år siden har jeg lært. Følger som regel trafikken, men tar aldri sjanser. Forbikjøringer skjer kun hvis jeg er 100% sikker.

 

La meg gjette, ulykke i forbindelse med forbikjøring? "strafferamme" på 9-12 måner uten lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil frem til er at dersom man skal kjøre fort og effektivt, er det et minimum å ha korrekt kjørestilling. Tviler på at man ser Petter Solberg liggende med èn hånd på rattet når han spinner rundt på Koriska :)

 

 

 

Hører hva du sier.

 

Selv legger jeg ikke stolryggen særlig mye ned, men jeg har stolen trukket litt bak og kjører som regel med venstrehånda.

 

Det finnes 2 grunner til det,

 

For det første kjører jeg mer stabilt, kontrollert og behagelig på den måten (mye mindre rykkete), men hovedgrunnen er at det er avslappende.

 

Unntaket er i svinger på 90 grader eller mer, planlagte powerslider eller sladd generellt (Sladd på vått/glatt føre har man minimal kontroll uansett, og til deg som har firehjulssladd på snø i over 100 km/t, det er det mest tilbakestående jeg har hørt:shake , det kan bare gå galt. NULL kontroll har du, bare beregninger å gå ut ifra og med mindre du har en IQ på 160 (evt, med i startrekken til WRC) så har du ikke sjangs i havet til å regne ut hvordan det kommer til å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke drive med moralpreken for jeg har gjort min del med feil jeg og. Men at jeg blir mobba av vennene mine for å sitte så oppreist når jeg kjører tar jeg egentlig bare som et kompliment.

Anbefaler folk å prøve selv. Sikkert uvant først, men så merker man at man får mye bedre oversikt, og alt sitter på en måte "der det skal" slik at man ikke begynner å fomle dersom noe skulle skje.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil frem til er at dersom man skal kjøre fort og effektivt, er det et minimum å ha korrekt kjørestilling. Tviler på at man ser Petter Solberg liggende med èn hånd på rattet når han spinner rundt på Koriska :)

Jeg har den uvanen at jeg kun bruker høyrehånda når jeg kjører (med untak når jeg girer). Fikk høre akkuratt det av kjørelæreren min under glatt kjøring :D

Men siden jeg er vant med det, og det gikk fint så sa han ikke noe på det.

Må legge til at jeg får opp begge neva når jeg kommer litt opp i fart eller (meget) svingete veier :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke drive med moralpreken for jeg har gjort min del med feil jeg og. Men at jeg blir mobba av vennene mine for å sitte så oppreist når jeg kjører tar jeg egentlig bare som et kompliment.

Anbefaler folk å prøve selv. Sikkert uvant først, men så merker man at man får mye bedre oversikt, og alt sitter på en måte "der det skal" slik at man ikke begynner å fomle dersom noe skulle skje.

Jeg har en smule tilbakelent seterygg når jeg kjører opelen, delvis fordi jeg ellers tar oppi taket:P Men det ser helt latterlig ut de som ser ut som dverger, og med skulderen oppetter kinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fartsgrensa + moms :) Ikke F om jeg ligger over mistelappengrensa, for glad i kjøring til det...

 

 

Også er min lille regel og ikke bryte fartsgrensa hvis den er 50 eller under, for mye som skjer i trafikken da og folk/syklister ute på veiene (i Oslo).

 

 

Men jeg innrømmer at jeg har tatt noen forbanna kjipe forbikjøringer i blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår