Gå til innhold

Morel Elate 10" vs Seas Lotus SW300 12" sammen med Lotus Performance i Vovlo 855

Ranger emnet

thamule

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal nå gå til innkjøp av sub(er) til mitt Lotus Performance frontsett

Hadde til å begynne med tenkt å gå for 1 stk lotus sw300 12", men så kom Jalla og lurte meg til å kjøpe en knakandes go forsterker. Han anbefalte meg så å kjøpe Morel Elate 10" i steden for Lotus sw300 12"

Jalla har egentlig klart å overtale meg, siden mitt gode forsterkerkjøp vitner om at fyren kan sine saker. Men eg er fortsatt litt i tvil om ka eg skal kjøpe. Og er derfor på utkikk etter folk med erfaringer både fra den ene og den andre(Sub og merke).

Lotus 12" har tåler jo mer RMS enn Morel 10". Lotus 12" veger også mer, myyye mer, og vekt har eg alltid trudd var noke som kan tyde på kvalitet. Følsomheten er lik på de to. Så ka skal eg velge? 2 x Morel Elate 10" eller 2 x Lotus SW300 12"?

Er så sykt i tvil her. Klarer ikkje å bestemme meg. Er ute etter SQ, men også mulighet for å kunne dra på ganske så heftig av og til.

Håper på svar!

96 Volvo 855 2,5 10V

Stylet med hällsjö og erebuni(blå og lilla)

Sinfoni 45.2X & Phoenix Gold ZX350

Seas Lotus Performance(6,5")& 2 stk Morel Elate 10"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og RMS effekt har lite å si. Grunnen til at Morel sitt element veier mindre er fordi magneten er laget av Neodymium, et magnetisk materiale som er endel ganger krafitegere en ferrit som vanligvis brukes i basselementer.

Har 2 slike Morel Elate 10 i bilen min og det sparker bra unna synes jeg :) Med en meget god SQ!

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv liker jeg bedre Elate 10... mer SQ enn Seas... flere nyanser og bedre kontrol faktisk, her vil de fleste forsterkere holde bedre kontrol siden menbranen "bare" veier i underkant av 50gram. Den "generele" oppbygning av Morel har bedre egenskaper sammenlignet med Seas bla hexagonal spole tråd som gir bedre kjøle egenskaper og jevnere magnet felt så den blir mer efektiv og folsøm kontra runde spole tråd. Men mange andre meninger -det beste hadde vært om du kunne høre og sammenligne- :) men self en 12" vil flytte mer luft enn en 10" pga større menbran areal, ellers angående effekt så har jeg selv en SoundStream VGA1600.2 forsterker på 2xElate og aldri noe problem det heller...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Phoenix Gold ZX350 som eg hadde tenkt å bruke til formålet. Burde det ha noke å sei for sub-valget?

Så lenge subbene kan følge frontsettet, så er eg fornøgd(volum). Det er ikkje aktuelt med noke Db-drag akkurat. Musikken skal høres på i bilen. Og eg skal kunne spille høgt nok til at eg ikkje vil spille høyere, viss det er noken som forstår?

Er et forferdelig vanskelig valg dette, men det virker som at Eg bør velge Seas viss eg vil ha litt mer guffe og Morel viss eg vil ha litt mer SQ.

Så er da spørsmålet. Ka vil eg ha? :D

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZX350 kan fint lastes i to ohm og gir da gode 400W RMS av type god gammel PG.

Ved et merkelig sammentreff har Morel Elate 10" 4 ohms spole som gir en impendanse på 2 ohm når to elementer paralellkobles og hvert element er rata til 200W RMS, som samla sett blir 400W RMS.

Hånd i hanske, no-brainer etc... etc... :D

James har fikla med PG til nær det obskøne, mulig han har noen input om hva ZX350'en kan gjøre for etpar 10" Elateelementer ;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:watchout

ZX350 kan fint lastes i to ohm og gir da gode 400W RMS av type god gammel PG.

Ved et merkelig sammentreff har Morel Elate 10" 4 ohms spole som gir en impendanse på 2 ohm når to elementer paralellkobles og hvert element er rata til 200W RMS, som samla sett blir 400W RMS.

Hånd i hanske, no-brainer etc... etc... :D

James har fikla med PG til nær det obskøne, mulig han har noen input om hva ZX350'en kan gjøre for etpar 10" Elateelementer ;)

Eg haller mest over mot Morel, men er fortsatt open for innspill. Forsterkeren passer jo perfekt ja.

:watchout James? Kem? Kor? :watchout

96 Volvo 855 2,5 10V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg å komme med et lite innspill.

Morel er kopiert i årevis. Dette er velkjent. Seas er slettes ikke et dumt valg så her kommer det an på pris og krav hos den enkelte kunde.

Morel Elate 10 trives best i portet kasse.

50 liters kasse med en 3" port på 12 cm lengde burde spille SQ så det holder etter. Husk bare å legge til de cm. som platetykkelsen er!

At et 12" Seas-element spiller høyere kan kanskje ha noe med størrelsen å gjøre...?

Holder det ikke med ett element så kjøp to!

Det er en stor fordel å sette disse elementene i separate kammer for å opprettholde dynamikk og detaljer.

Håper dette er til informasjon for deg!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider