Gå til innhold

Ascona lagt i jern av Politi i går!

Ranger emnet


turbo2

Anbefalte innlegg

Yess, må da få komme med mitt første innlegg i denne korte tråden.

For det første, å sende på politifrekvensen er uansett høl i huet. I dette tilfellet gikk det og som sagt alt for langt. Men la meg utdype hvorfor det er høl i huet i utgangspunktet!

 

Hvis folk driver å kødder (selv uskyldige små spøker) på politifrekvensen, jo raskere kommer de til å skaffe seg digitalt nett! I tillegg bruker de mer og mer mobiltelefon...

Det går jo bare utover oss selv (rånerne) og andre, som synes det er underholdene å lytte til politifrekvensen.

 

At folk etter hvert kjøper seg digitale radioer for å lytte, er også bortkastet, i og med at hele poenget med et digitalt nett er at det er avlytningssikkert. Det er ikke bare å kjøpe seg en digital radio! Her er det programmering/koding/kryptering inne i bildet!

 

Så derfor: Ikke prat på nettet , selv om du har en radio du kan sende med! (slik som meg).

 

Angående lovligheten av en politiscanner:

Det er nå lov å eie og bruke en scanner. Også å lytte til politiet, men med unntak! For det første er det ikke lov å bruke radioen i forbindelse med kriminelle handlinger (Hvilke kriminelle bryr seg om dette??), men det er heller ikke ha slikt utstyr I BIL. Uansett om den står stille, eller om radioen er avslått. Det står i vegtrafikkloven:

 

"13a. Forbud mot varslingsutstyr o.l. i motorvogn

I motorvogn er det forbudt å besitte eller bruke utstyr som har til formål å varsle om eller forstyrre trafikkontroller. Forbudet omfatter utstyr som blokkerer, mottar eller sender signaler fra eller til utstyr for kontroll og overvåkning av trafikk. "

Legg merke til "besitte".

 

Men jeg har ennå ikke funnet ut hvilke raksjoner politet kan komme med, med hensyn til beslaglegging, bøtelegging og anmeldelse/straff.. Men nå får vi kanskje vite dette?? :D

 

For de som lurer, er det faktisk mulig å få kjøpt denne jaktradioen som sender, i Norge, nærmere bestemt Oslo. Men jeg gidder ikke reklamere her for stedet, for jo flere som har det, jo større sannsynlighet er det for at de "ødelegger" for å oss andre ved å kødde på politifrekvensen, og dermed "jage" politiet bort til digitalradio/mobiltelefon...

 

Men radioen er kul å ha, som samband mellom kompiser, for eksempel under biltreff, der gjerne mobilnettet er håpløst overbelastet.

 

PS! Leste dere om han som lyttet på politiradio, og tipset politiet om hvor en kvinne de jaktet på, befant seg?

www.rb.no Det stod mer i avisutgaven, bl. a. at det var greit med slik hjelp. (Men det stod ingenting om at det var greit å komme inn på sambandet og tipse...)

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 366
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

"Jeg har akkurat kommet hjem etter å ha hjulpet håkon a/des3rtforx etter at han måtte snike seg unna politiet på vei hjem fra jobben. Han fikk en sivilbil etter seg og da han har begjæring på skiltene sine, for ikke godkjente frontlykter og sideblinklys valgte han å trå på litt slik at de ikke fikk tak i han. Han fikk parkert bilen i garasjen og dro ut med en annen bil. Da var det endel enheter fra både Romerike og Oslo som kretset rundt i strøket der han bor for å se etter bilen."

 

Når skjedde dette? Før eller etter Ascona hadde det morsomt?

Parkerte han i garasjen til Crazy Tuning? Står det ikke Crazy tuning skrevet over hele den bilen? Trenger litt utfyllende svar... Er fortsatt tidlig for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

At folk etter hvert kjøper seg digitale radioer for å lytte, er også bortkastet, i og med at hele poenget med et digitalt nett er at det er avlytningssikkert. Det er ikke bare å kjøpe seg en digital radio! Her er det programmering/koding/kryptering inne i bildet!

 

Nevn 1 digital program/kode/kryptering som enda ikke er knekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Nevn 1 digital program/kode/kryptering som enda ikke er knekt.

 

Har ikke så god greie på det, hvis man har knekt både kryptering og kode så er det jo greit... Men da faller jo litt av poenget bort ved bruk av digitalt nett. Trodde de var rimelig avlytningssikre. Har du utstyr for å avlytte en GSM-telefon kanskje? :D

 

Poenget var i hvert fall at det ikke akkurat er noen fordel for oss om de går over til digitalt... Apparatene vil uansett koste mye mer enn en vanlig scanner!

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Har ikke så god greie på det, hvis man har knekt både kryptering og kode så er det jo greit... Men da faller jo litt av poenget bort ved bruk av digitalt nett. Trodde de var rimelig avlytningssikre. Har du utstyr for å avlytte en GSM-telefon kanskje? :D

 

Poenget var i hvert fall at det ikke akkurat er noen fordel for oss om de går over til digitalt... Apparatene vil uansett koste mye mer enn en vanlig scanner!

Er ikke noe problem å avlytte GSM nettet..

Trenger bare riktig antenne og frekvens..

 

Hadde det på skolen i fjord;)

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lethal

Er ikke noe problem å avlytte GSM nettet..

Trenger bare riktig antenne og frekvens..

 

Hadde det på skolen i fjord;)

 

Selvfølgelig er alt mulig, men spørsmålet er om utstyret er tilgjengelig, og innenfor en rimelig pris.. Og da er vel svaret nei? Si gjerne i fra hvis du kan avlytte min mobiltelefon, og hvordan!

 

Hvis man leser her: Tetra sambandsnett så står det på første siden og side 8 at systemet er avlyttningssikkert...

Alt er relativt, så med kraftig datautstyr, så kan sikkert kryptering og koding knekkes. Men jeg tviler på at "enhver" kan lytte.

 

Ferdig med den diskusjonen...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zamot

 

Har ikke så god greie på det, hvis man har knekt både kryptering og kode så er det jo greit... Men da faller jo litt av poenget bort ved bruk av digitalt nett. Trodde de var rimelig avlytningssikre. Har du utstyr for å avlytte en GSM-telefon kanskje? :D

 

Poenget var i hvert fall at det ikke akkurat er noen fordel for oss om de går over til digitalt... Apparatene vil uansett koste mye mer enn en vanlig scanner!

 

Greit nok at det er rimelig sikkert, det skal hvertfall ikke mye til for at det skal være mer sikkert enn dagens samband. Det finnes ingenting som er digital og 100% sikkert, alt kan dekryperes, men det er et spørsmål om tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

 

Greit nok at det er rimelig sikkert, det skal hvertfall ikke mye til for at det skal være mer sikkert enn dagens samband. Det finnes ingenting som er digital og 100% sikkert, alt kan dekryperes, men det er et spørsmål om tid.

 

Det stemmer ikke helt, har man en kodenøkkel som er like lang (i bits) som det man ønsker å kryptere vil man få en 100% sikker kryptering. Ulempen er selvsagt at man veldig fort vil gå tom for kodenøkler...

what

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by 31337

 

Det stemmer ikke helt, har man en kodenøkkel som er like lang (i bits) som det man ønsker å kryptere vil man få en 100% sikker kryptering. Ulempen er selvsagt at man veldig fort vil gå tom for kodenøkler...

 

hva hvis den koden er tilfeldigvis akkurat den de prøver når de skal dekryptere? Enig i at det er sikkert, men det er ikke 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CrZy_T

Greit nok at det er rimelig sikkert, det skal hvertfall ikke mye til for at det skal være mer sikkert enn dagens samband. Det finnes ingenting som er digital og 100% sikkert, alt kan dekryperes, men det er et spørsmål om tid.

Sant nok. Og som jeg sier så har vanlige folk ikke ressurser/tid/utstyr tilgjengelig.. Men kan vi droppe denne diskusjonen, og holde oss til poenget...

SEATforum.no

Seat Leon Turbo

BMW 320D M-Sport

x Mitsubishi Lancer Evolution IX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by PetterJacobsen

"Jeg har akkurat kommet hjem etter å ha hjulpet håkon a/des3rtforx etter at han måtte snike seg unna politiet på vei hjem fra jobben. Han fikk en sivilbil etter seg og da han har begjæring på skiltene sine, for ikke godkjente frontlykter og sideblinklys valgte han å trå på litt slik at de ikke fikk tak i han. Han fikk parkert bilen i garasjen og dro ut med en annen bil. Da var det endel enheter fra både Romerike og Oslo som kretset rundt i strøket der han bor for å se etter bilen."

 

Når skjedde dette? Før eller etter Ascona hadde det morsomt?

Parkerte han i garasjen til Crazy Tuning? Står det ikke Crazy tuning skrevet over hele den bilen? Trenger litt utfyllende svar... Er fortsatt tidlig for meg...

 

 

Jeg er også litt nysgjerrig på div. klokkeslett:

- Når måtte Håkon gjemme seg for snuten?

- Når klinte Ascona til med sjakk-trekket på strømmen?

- Når kom onkel på besøk til Crazy Tuning?

 

 

Mener å huske at det står Crazy Tuning på ganske store deler av siden på bilen til Håkon. Da må jo nesten Asim og resten av folka på Crazy Tuning forvente seg litt besøk da, når Håkon driver å gjemmer seg for snuten.

 

Men uansett: Prisen for årets smarteste trekk må jo gå til Ascona

violin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur vi skal vente til Ascona eventuelt vil komentere saken, og gjerne Håkon også.. jeg vet ikke noe om det politibesøket hos CT men forstår godt at Asim syns det var kjipt. respekterer at han ikke sier noe mer i saken. Jeg har vel hatt "krangler" med ascona her på forumet.. og ikke enig i alt han gjør.. ei heller dette.. men syns han skulle få lov til å uttale seg litt før vi henger ham helt. er nok flere enn han som mora seg når det skjedde ja.

 

kan godt skjønne om Håkon og Ascona heller vil ta dette privat uten at vi andre blander oss inn.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonaldo

Det kan du jo lure på....

MrHappy nekter å si noe om det!

Håkon har ikke vist seg her!

Ascona er ikke her ennå!

 

Ascona har vært her, men skjønner at det å nevne noe her vil være idiotisk hvis det blir en stor sak av det. Tror heller ikke han føler seg så enormt høy i hatten lenger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår