Gå til innhold

Tid for batteribytte!

Ranger emnet

Kimh

Anbefalte innlegg

Skulle på jobb i dag tidleg, bilen hadde stått i ro i nesten 3 dager og eg fekk ikkje start. Batteriet var flatt.

Trur ikkje batteriet er ikkje skifta ut nokon gong, 10år gamalt?? Fikk greie på at eg skulle ha 66amper batteri rekna med det e 12v. men eg kunne ta 70amper.

Ka er originalt batteri i Vectra 97' 1,8?

Og ka e det sterkaste batteriet som kan trygt brukast?

Ka er egentlig forskjelen på ampera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amper er det som gjør all forskjell på elektrisiteten, altså forholdet mellom volt og amper er farligere visst man øker amper. Fordi, Volt og amper lager til sammen en effekt, og visst man hopper litt opp og litt ned med volt så gjør det ingen ting, men med amper så er det en annen sak :) Feks å få 10.000volt i seg er ikke farligt visst det er lav amper (feks fra en tennplugg på en FZ, som jeg fikk :)), men visst du får i deg 230v \ 10a ca fra stikk-kontakta så kan det være veldigt farligt ! Vet ikke om du skjønte helt dealen med det jeg skulle si deg :) Men slutten er, volt kan variere (går greit i fleste tilfeller), men med amper er det anderledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kunne ta 70Ah, ikke ampere... Ah=ampere timer (1A i en time)

Altså vil et 70Ah batteri klare å levere 70A i en time, drar du 35A vil batteriet ditt vare i 2timer....

Orginalt batteri på en Opel Vectra B 1.8cd 97mod er ihvertfall 55Ah, om mitt ikke er byttet ut, men akkurat det er ikke så viktig, det viktigste er at dynamoen klarer å lade det og at ladespenningen er god nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kjøpt meg 68Ah i dag på esso, var bra batteri til vinterhalvåret :)

Trudde det var 66Ah som var originalt på Opel Vectra B 1.8cd 97'.

Off Topic: Har stylingen liggande, importert frå tyskland. Hadde plutselig ikkje peng til alt mulig, mulig eg tar montering i neste år. Ser det bra ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Skifta ut original batteriet mitt som fulgte med min 97' Vectra for ca. ein måned sidan. Bilen har stått i ro ei veke (influensa), og batteriet er flatt igjen!!

Kan det vere koblinga på cd-spelar som er feil? Eg har no kobla den gule (frå bil eller spelar, huska ikkje) på den røde ledningen mellom bil og cd-spelar.

Rart batteriet slår seg flatt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider