Gå til innhold

Div spm/tanker om intercooler

Ranger emnet

opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg satt og tenkte på en ting, hvist man har bil med aircondition og turbo/kompressor og har liten plass til cooler frammi motorrommet. Kunne det vert mulig og lagd seg en intercooler som kjøles ned av aircondition anlegget?

Satt og tenkte på en boks hvor det går vertikale rør inni som fylles med freon (sikkert en annen gass som brukes nå) slik at luften strømmer mellom disse vertikale rørene og kjøles ned. Kunne det funke?

Vil en vannkjølt intercooler være en bedre løsning kansje?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at du bygger en "boks" på intercooleren, og får vannet til å sirkulere mellom kjøleribbene, der luften går i dag.. :)

Det er jo forsåvidt greit men det er jo utrolig ueffektivt. Vann har jo bedre varmeldningsevne enn luft så i teorien kan man bruke mindre register, ergo spare plass som jeg opprinnelig tenkte på. Eller kjøle ned luften enda mere :m'm:

En stor fordel som jeg kan se for meg er at man kan plassere cooleren hvor man vil til en viss grad selfølgelig.....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til at ikke den der skal funke fint.. :) Men den ser ikke helt ferdig ut da..??

Men problemet med gass konta vann, er at et sånn gass-system bli mye dyrere om mer komplisert..

Jeg vet ikke om jeg ville ha kobla det inn på bilens klimaanlegg, og å lage en egen kjølesløyfe krever mye kostbare deler, om du da ikke har en gammel bil å plukke fra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal like å se det A/C-anlegget som greier å ta unna den varmen som kommer i en intercooler...:hello:

Joda, ser problemet her :blah:

Men tror du et komplett kjøleanlegg ville greid det eller vil vinninga gå opp i spinninga? På et kjøleanlegg må man likevel ha et register for og kjøle ned gassen så det eneste man oppnår vil vel være for mye vekt tilført til bilen men, hvist man ser bort fra vekten går det sikket ann men for et arbeide det ville blitt med alle rørene osv.

Flytende oksygen som kjøling? hehe.....

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider