opel freak Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Jeg satt og tenkte på en ting, hvist man har bil med aircondition og turbo/kompressor og har liten plass til cooler frammi motorrommet. Kunne det vert mulig og lagd seg en intercooler som kjøles ned av aircondition anlegget? Satt og tenkte på en boks hvor det går vertikale rør inni som fylles med freon (sikkert en annen gass som brukes nå) slik at luften strømmer mellom disse vertikale rørene og kjøles ned. Kunne det funke? Vil en vannkjølt intercooler være en bedre løsning kansje? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Vannkjølt intercooler er mer og mer vanlig i dag.. :) Må vel ha en sirkulasjonspumpe da, for at det skal bli noe effekt, og en egen kjølesløyfe, evt integrere vann- og ladeluftkjøleren i en enhet, som er det mest vanlige.. Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Elektrisk pumpe da eller en mekanisk? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Elektrisk er enklest, da trenger du kun to ledninger.. Med mekaninsk må du evt bruke reimhjul, og det er ikke bestandig tilgjengelig.. Saken er at du bygger en "boks" på intercooleren, og får vannet til å sirkulere mellom kjøleribbene, der luften går i dag.. :) Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Saken er at du bygger en "boks" på intercooleren, og får vannet til å sirkulere mellom kjøleribbene, der luften går i dag.. :) Det er jo forsåvidt greit men det er jo utrolig ueffektivt. Vann har jo bedre varmeldningsevne enn luft så i teorien kan man bruke mindre register, ergo spare plass som jeg opprinnelig tenkte på. Eller kjøle ned luften enda mere :m'm: En stor fordel som jeg kan se for meg er at man kan plassere cooleren hvor man vil til en viss grad selfølgelig..... Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Er ikke ueffektivt om du bruker en liten cooler.. hehe.. Boksen rundt trenger ikke å bygge mer enn 1-2 cm mer enn selve cooleren ser jeg for meg.. Men er vel andre som har mer detaljpeilig her enn meg håper jeg..?? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Her er noe ala det jeg tenkte på; Eventuelt kjøre freon inni disse rørene istede for vann..... Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet September 4, 2006 Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Ser ingen grunn til at ikke den der skal funke fint.. :) Men den ser ikke helt ferdig ut da..?? Men problemet med gass konta vann, er at et sånn gass-system bli mye dyrere om mer komplisert.. Jeg vet ikke om jeg ville ha kobla det inn på bilens klimaanlegg, og å lage en egen kjølesløyfe krever mye kostbare deler, om du da ikke har en gammel bil å plukke fra.. :) Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 4, 2006 Hadde den vært ferdig hadde vi ikke sett innmaten så godt heller :blah: Den skal forresten stå mellom sylindrene på en to sylindret v motor på en motorsykkel. Derav den "kreative" løsningen. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 vann avkjølt intercooler er bla. brukt på Subaru.. Skal du lage det, så kan det jo gå ann å kopiere litt derifra.. ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Jeg skal like å se det A/C-anlegget som greier å ta unna den varmen som kommer i en intercooler...:hello: Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet September 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Jeg skal like å se det A/C-anlegget som greier å ta unna den varmen som kommer i en intercooler...:hello: Joda, ser problemet her :blah: Men tror du et komplett kjøleanlegg ville greid det eller vil vinninga gå opp i spinninga? På et kjøleanlegg må man likevel ha et register for og kjøle ned gassen så det eneste man oppnår vil vel være for mye vekt tilført til bilen men, hvist man ser bort fra vekten går det sikket ann men for et arbeide det ville blitt med alle rørene osv. Flytende oksygen som kjøling? hehe..... Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dimmu87 Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 trur ac-en får kjørt seg ja :D ta intercooleren frå enn sånn en :sombrero: vannkjølt.. er ikkje so veldi stor men takla no en seksar på 6.8l å 160hk+ :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 og lavtrykksturbo = lite varme Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.