Polo Classic Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 G60 motoren kom jo når 10v Turbomotoren var på vei ut. De tok vel da lærdom av hvordan de hadde holdt. G60 fikk kortere råder primært for å kunne få tykkere "piston crown". Når de lanserte 20v 5cyl tok de vel igjen å lærte av hva de hadde gjort med G60. Med de høyere ladetrykkene S-motorene kjørte med ville de få større slitasje på rådelager og sylindervegger. Det er nok hovedgrunnen til at de gikk tilbake til 144mm råder. I tillegg begynte VW-konsernet i begynnelsen å minske litt på overdimensjoneringen sin. G60 motoren skulle også være grunnstenen i VAG sin Gr.A rallysatsing, det er nok og en grunn til at den har sterke råder Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 G60 motoren kom jo når 10v Turbomotoren var på vei ut. De tok vel da lærdom av hvordan de hadde holdt. G60 fikk kortere råder primært for å kunne få tykkere "piston crown". Når de lanserte 20v 5cyl tok de vel igjen å lærte av hva de hadde gjort med G60. Med de høyere ladetrykkene S-motorene kjørte med ville de få større slitasje på rådelager og sylindervegger. Det er nok hovedgrunnen til at de gikk tilbake til 144mm råder. I tillegg begynte VW-konsernet i begynnelsen å minske litt på overdimensjoneringen sin. G60 motoren skulle også være grunnstenen i VAG sin Gr.A rallysatsing, det er nok og en grunn til at den har sterke råder Den siste setningen tror jeg kanskje er grunnen til at G60 rådene mot alle solemerker er kraftigere enn hva som er normalt innen VW-konsernet. Kanskje ville man homologere inn råder som tålte belastningen fra konkurransebruk. Ut over det er jeg litt usikker på hvorfor du ser på korte råder som så forferdelig fordelaktig? Vanligvis prøver man å få så lange råder som mulig for å redusere maksimal stempelakselrasjon, lagerhastighet og sylinderslitasje. I tillegg kan man oppnå lettere stempler iogmed at kompresjonshøyden blir lavere og mengden "kjøtt" over krysspinnen blir mindre. Og ikke kan jeg se at de lærte noe ved 20V 5 syl turbo, da rådene i RR/3B/ADU/ABY slett ikke er spesielt solide, uansett hvor korte de måtte være. Og tykkere piston crown er vel bare en måte å omgå lav materialkvalitet i stempelet og dermed ikke noe særlig å trakte etter. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Ut over det er jeg litt usikker på hvorfor du ser på korte råder som så forferdelig fordelaktig? Vanligvis prøver man å få så lange råder som mulig for å redusere maksimal stempelakselrasjon, lagerhastighet og sylinderslitasje. I tillegg kan man oppnå lettere stempler iogmed at kompresjonshøyden blir lavere og mengden "kjøtt" over krysspinnen blir mindre. Og ikke kan jeg se at de lærte noe ved 20V 5 syl turbo, da rådene i RR/3B/ADU/ABY slett ikke er spesielt solide, uansett hvor korte de måtte være. Og tykkere piston crown er vel bare en måte å omgå lav materialkvalitet i stempelet og dermed ikke noe særlig å trakte etter. Reodor F Nå ser jeg ikke på kortere råder som noe positivt jeg heller, men de er i dette tilfellet hvor styrke og pris (eller mangel på pris :thumb ) var viktig, mer enn gode nok. Når folk borrer opp sine G60 til 1,9L pleier jeg alltid å anbefale 144mm råder til de nye lette stemplene S-rådene er jo mer en gode nok til orginaleffekten, og litt chipping. Motorene er jo ikke bygd for triming, men god nok holdbarhet ved orginaleffekten. Stemplene i G60 er skuddsikkre. Tykkere piston crown ble vel hovedsakelig brukt for å ha litt å gå på mht til varmegang da kompressorladingen var ganske lite utprøvd. Stemplene ble laget av Mahle Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FE3T Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 kompressorladingen var ganske lite utprøvd Tror jeg så gjerne Min gjetning er at hvis VW hadde foretatt omfattende testing av G laderen sin ville det med all sannsynlighet ikke ikke kommet så langt at den hadde kommet på markedet. Kanskje vi da hadde fått en K60,S60 eller T60 istedenfor Men da med Skruekompressor eller turbolader og langt bedre holdbarhet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen the man Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Hvis du bare er ute etter å overhale motoren så anbefaler jeg å kjøpe delene orginalt hos VW. Kjøp: råde lagere (Og nye rådeskruer! Disse kan knekke ved 2. gangs bruk) bunnpanne pakkning stempelringer og slipe sett.(Og nye topplokks bolter! Disse kan knekke ved 2. gangs bruk) Så sender du toppen til plansliping også sliper du bort topplakkningsrester som ligger igjen på blokka. Mens du har det oppe så burde du også be de som sliper toppen om å skifte slitte ventiler og skifte alle ventiltettningene. Jeg gjorde detta nylig på motoren på Escorten min og er veldig fornøyd med utfallet.=) Det kostet meg totalt 4-5.000 kr tror jeg om jeg ikke husker altfor feil.. Da er motoren så godt som "ny". Jeg tror den motoren din i en slik stand er god nok til å tåle 200 hester rundt der. Bare pass på å kjøre de nye delene godt inn før du tuner den. Hvis informasjonen er til hjelp og det er noe du lurer på angående prosessen så er det bare å sende en PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skillz2k Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 hvordan klarte du å få 211hk på hjulene med det oppsettet ditt?? hadde en golf g60 Turbo tidligere og den gav ikke over 200hk på hjulene med g-tech hvertfall Målet mitt med g60 med Crossflow topp nå er 250hk på hjulene... kasnkje jeg bare skulle ha kjøpt en g60 motor og trimmet den som deg, hadde vært nesten i mål da Siter I like big butz and I can not lie! Low and slow, Plowing snow Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet September 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Hvis du bare er ute etter å overhale motoren så anbefaler jeg å kjøpe delene orginalt hos VW. Kjøp: råde lagere (Og nye rådeskruer! Disse kan knekke ved 2. gangs bruk) bunnpanne pakkning stempelringer og slipe sett.(Og nye topplokks bolter! Disse kan knekke ved 2. gangs bruk) Så sender du toppen til plansliping også sliper du bort topplakkningsrester som ligger igjen på blokka. Mens du har det oppe så burde du også be de som sliper toppen om å skifte slitte ventiler og skifte alle ventiltettningene. Jeg gjorde detta nylig på motoren på Escorten min og er veldig fornøyd med utfallet.=) Det kostet meg totalt 4-5.000 kr tror jeg om jeg ikke husker altfor feil.. Da er motoren så godt som "ny". Jeg tror den motoren din i en slik stand er god nok til å tåle 200 hester rundt der. Bare pass på å kjøre de nye delene godt inn før du tuner den. Hvis informasjonen er til hjelp og det er noe du lurer på angående prosessen så er det bare å sende en PM. Takk for god hjelp! Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet September 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 hvordan klarte du å få 211hk på hjulene med det oppsettet ditt?? hadde en golf g60 Turbo tidligere og den gav ikke over 200hk på hjulene med g-tech hvertfall Målet mitt med g60 med Crossflow topp nå er 250hk på hjulene... kasnkje jeg bare skulle ha kjøpt en g60 motor og trimmet den som deg, hadde vært nesten i mål da Jeg går ut ifra at det er gjordt noe med den motoren og/eller g-laderen som jeg ikke kjenner til. Det er ikke jeg som har satt den opp, og veit heller ikke hvem som har gjordt det. Men med kun det som er nevnt, burde den ikke gjord mer enn 20-30 hester på motor. Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vimael Skrevet September 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 en chip på g60 gir ikke 36 hk.Jeg hadde akkuratt det samme som deg, bare med ISV re-route og dobble filtere på lader. Og jeg tipper jeg hadde kanskje rundt 175-180 hk. her er det ihvertfall en til 34 og en til 38 http://norskbildelsenter.no/chip-tuning/chtri.htm Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 Pratet med min hoffleverandør av motorbearbeidingstjenester om G60 idag, og han kunne fortelle at det finnes G60 og G60. Den ene har kraftigere råder, 22 mm krysspinne, bedre rådelagre (lik S2), kraftigere stempler og mindre borring (80,6 mm mot 81 mm), mens den andre er dimensjonert som en hvilken VW 8V som helst. Noen som vet mer om forskjellene her? Var forskjellen rett og slett at den kraftigere motoren ble brukt i Golf Rallye? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ealoken Skrevet September 14, 2006 Rapporter Share Skrevet September 14, 2006 kontakt Oslo Sylinder servivce. De har nok 95% sikkert alle pakkninger, lager og ringer til motoren din, så kjøper du nye topplokks bolter. Sender blokk til syrevask også får du den lakkert opp i den fargen du vil ha. Kjøp deg noen råder av kvalitet. Så har du i allefall en bunn som tåler 300 hk. Ta deretter G-lader til Turbo senere, samt 16V topp. Reodor har i allefall peil på råder ;) Erik Siter [/url] www.vts-racing.no/forum/ Gjengen som bygger ting folk sier ikke går ann. www.gsbildeler.no Norges beste BMW dele leverandør! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen the man Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 kontakt Oslo Sylinder servivce.De har nok 95% sikkert alle pakkninger, lager og ringer til motoren din, så kjøper du nye topplokks bolter. Sender blokk til syrevask også får du den lakkert opp i den fargen du vil ha. Kjøp deg noen råder av kvalitet. Så har du i allefall en bunn som tåler 300 hk. Ta deretter G-lader til Turbo senere, samt 16V topp. Reodor har i allefall peil på råder ;) Erik Jeg kjøpte råde delene mine og stempelringene på Oslo Sylinder Serice.. Fungerte veldig bra... God kvalitet, kort leveringstid, bra service og komfortable priser!:) Sorry OT, ville bare si at jeg kan anbefaler butikken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Jeg kjøpte råde delene mine og stempelringene på Oslo Sylinder Serice.. Fungerte veldig bra... God kvalitet, kort leveringstid, bra service og komfortable priser!:) Sorry OT, ville bare si at jeg kan anbefaler butikken. Og siden det er Oslo sylinderservice som er min hoffleverandør av motorbearbeidingstjenester så kan jeg slenge meg på her jeg også :hug: Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Pratet med min hoffleverandør av motorbearbeidingstjenester om G60 idag, og han kunne fortelle at det finnes G60 og G60. Den ene har kraftigere råder, 22 mm krysspinne, bedre rådelagre (lik S2), kraftigere stempler og mindre borring (80,6 mm mot 81 mm), mens den andre er dimensjonert som en hvilken VW 8V som helst. Noen som vet mer om forskjellene her? Var forskjellen rett og slett at den kraftigere motoren ble brukt i Golf Rallye? Reodor F Ene motoren er Rallye-Golf motoren (1H) og den andre er den vanlige Golf/Passat/Corrado motoren (PG). Begge har lik motor, bortsett fra at 1H har mindre borring pga homologering og 1H har større hode på topplokksboltene her er det ihvertfall en til 34 og en til 38 http://norskbildelsenter.no/chip-tuning/chtri.htm Det chippet inkludere ogs hhv 68/65mm reimhjul. Vil si at det er 10-15 hk for mye oppgitt på begge settene Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 Ene motoren er Rallye-Golf motoren (1H) og den andre er den vanlige Golf/Passat/Corrado motoren (PG). Begge har lik motor, bortsett fra at 1H har mindre borring pga homologering og 1H har større hode på topplokksboltene Vil anta at reduseringen i borringen pga homologeringen kommer av overladingskoeffisienten som multipliserer det aktuelle slagvolumet med en viss faktor (1,4 eller 1,7 eller noe sånt) og som dermed gjør at bilen havner i en større slagvolumklasse. I tillegg medfører jo dette tykkere sylindervegger og dermed større stabilitet ved høye sylindertrykk. Fikk forøvrig inntrykk av at forskjellene mellom Rallye og de øvrige var større enn du redegjør for ovenfor, og at alle andre utgaver av G60 enn Rallye-golfen har ordinære og spinkle råder osv. Det er ikke meningen å gjøre dette til en tråd om råder alene, men jeg synes slike motordiskusjoner er svært interessante. De opplysningene som fremkommer her sjekker jeg ofte opp mot andre kilder og blir omsider et mer opplyst menneske :) Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.