kaare braaten Skrevet November 18, 2006 Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 Rimelig tid er vel en 3-4 uker eller noe slikt. Da hadde jeg opphevet kjøpet tvert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
megabillig Skrevet November 18, 2006 Rapporter Share Skrevet November 18, 2006 Da hadde jeg opphevet kjøpet tvert Da brukes angreretten. På netthandel er den 14 dager etter at varen ble mottatt. I de aller fleste tilfellene klarer verkstedet å fikse produktet samme dag, kommer jo ann på hva som er galt. Hvis deler må bestilles osv tar det jo lenger tid. Siter Per Pedersen BMW 728i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomassj Skrevet November 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 ER vel uansett forsen nå, har vel gått en tre måneder nå. hmm Siter 95 Golf 3 94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt 85 Volvo 740 88 Volvo 740 delebil 87 Volvo 240 Stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 RF importøren i Norge sitter med risken, ikke RF i USA. Disse to kan krangle til de ser røde epler men dette skal ikke gå ut over kunden som har garanti hos importøren i Norge som er avtalt mellom Norsk forhandler og RF Norge. Hvis da produktet er kjøpt i Norge da vel og merke. Feil skal normalt fikses innen rimelig tid. Hvis det tar mer enn ei uke har kunden rett på å få låne tilsvarende produkt mens det kunden venter på skal bli reparert. Rimelig tid er vel en 3-4 uker eller noe slikt. Dette må være en spesiell RF-avtale... Jeg kjenner ikke til at en har krav på å få låne et tilsvarende produkt dersom kundens produkt er til reperasjon. Kanskje du kan henvise til en paragraf på dette? Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres. Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader. Om dette gjelder i dette tilfellet vet jeg ikke, å måtte være uten basselement mer enn en uke er vel kanskje ikke å definere som noen spesiell ulempe akkurat.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bussemannen Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Hva om han skulle være med i NM i dB drag da. :wonder: Jobber selv på et service verksted og det er kun TVer som vi låner ut til kunde når den er inne til rep. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Hvis en er AVHENGIG av å ha de nedre frekvenser tilgjengelig hver dag så skjønner jeg det, men ser ut til at dette er mer en tolkningsparagraf enn en ren paragraf. Skulle kunden ha deltatt på dB Drag konkurranse så er jo saken en litt annen. Da må imortør eller butikk sørge for å ikke tape ansikt etc etc. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet November 30, 2006 Rapporter Share Skrevet November 30, 2006 Det stemmer at kunden har krav på "låneprodukt", men dette er noe som ikke praktiseres, da det er umulig å håndheve. Tenk bare hvilket lager f.eks Sony, Pioneer osv måtte sitte med av "utlåns" apparater for å låne ut til kunden. For ikke å snakke om hvilket kaos det ville blitt etter er kraftig tordenvær:) I utgangspunktet så har ikke produsenten noe garantiansvar, men de fleste oppererer med 30-90 dager reklamasjonsrett. Men dette regnes fra varen er sendt ut av lager i f.eks usa og får importøren produktene i en konteiner med båt, så forsvinner jo 30-60 dager av garantitiden bare i transporten, så den er ikke mye verdt. Det er også feil som mange tror, at importøren av produktet har garanti- og reklamasjonsansvar ovenfor sluttbruker. Når sluttbruker kjøper et produkt på f.eks Elkjøp, så er det Elkjøp som har det hele og fulle ansvar rent juridisk, men som en service så tar alle importører på seg disse plikter for sine forhandlere. Her kan dere laste ned en guide til forbrukerkjøpsloven, spesielt tilrettelagt for elektronikkbransjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.