KRM Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 Har nylig kjøpt en 2002 Audi A4 2.0. Tidligere 2 eiere har fulgt servicer til punkt og prikke i Møller-systemet. Bikka 140 000km nå og jeg tok 150 000 km service i dag. Ba også verkstedet undersøke oljeforbruket: ca 0,5 liter pr 800-1000 km, noe jeg anser som høyt. De tok en kompresjonstest og fikk følgende resultater: Syl: 1: 10,5 2: 6,5 3: 11 4: 11 Komp på sylinder 2 ligger jo ekstremt lavt (10-12 er visst normaln).. dette kombinert med høyt oljeforbruk og en bil som ellers går meget jevnt og pent sier ikke meg mye da jeg ikke er spes bilkyndig :) Diagnosetest OK: 0 feil. Har lest på forumet her at man bør ta en sylinderlekkasjetest. Rart de ikke gjorde det men skal få gjort dette snarest. Han på verkstedet sa det i beste fall ville løse seg etter oljebyttet og i verste fall snakker motoroverhaling..Stemmer dette da? Sitter med en uggen følelse av at pengene kan komme til å fly i sinnsyke mengder her da jeg stort sett er avhengig av verkstedhjelp/kompiser.. Blir vel kanskje en evt tvist med tidligere eier..kjøpte den for 2 mnd siden.. noen som har en eller annen god teori, tips om noe jeg i tillegg bør få sjekka? Kan evt poste her etter syl.lekkasjetest.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggvaardal Skrevet September 5, 2006 Rapporter Share Skrevet September 5, 2006 er nok lekkasje en plass... feks i innsugsventilen (sliping på gang, evt nytt ventilsete)... og ventiltettingen som foråsaker oljeforbruket.... men kan jo også vere i stempelringer... sprekk i toppen/blokk, toppakning(tvilsomt), det er vel vanskelig å si.. må vel ta en lekkasje test, å høre/se etter lekkasjen, klarer kansje å finne ut om problemet ligger i topp eller bunndel da.. Men eg har vel mest tru på utett ventil i toppen.. magnus Siter Dæ så går ront, går sont! Kadett-C - flerårsprosjekt kadett-C - 77mod selges i deler Ascona C - stygg som få, bruksbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet September 6, 2006 Rapporter Share Skrevet September 6, 2006 Hvor mange km er garantien på disse da? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRM Skrevet September 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 6, 2006 Hvor mange km er garantien på disse da? Garanti til 100 000 km. Så i følge Møller må jeg evt rette et reklamsjonskrav til nærmeste Møller forhandler så får de avgjøre et evt reklamasjonsansvar. Det har jeg nå gjort og de tar inn bilen for nærmere undersøkelse men jeg må vente i over 3 uker på time. Så får man se hvor langt jeg kommer i Møller-systemet.. kanskje noen har erfaring med hvor langt importører er villige til å strekke seg når det gjelder reklamasjoner på motorer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mortenlie Skrevet September 6, 2006 Rapporter Share Skrevet September 6, 2006 toppakning tviler jeg det er, da det ville vært lekk mellom to sylindere mest antagelig. for å finne ut det kjører du komptest, og ser\hører i ekspansjonstanken eller radiatorlokket. for eksempel at sylinder 2 og tre hadde lav kompresjon. men det kan være for eksempel innsugsventiler, kjør en sånn komptest igjen, lytt etter i luftfilter, innsug. eksosventil kan det være, lytt i eksosmanifoil, eksosrør(krever tett rør) det kan også være dårlige ringer, oljeskrapering, for å finne ut dette kjører du en komptest, skru opp oljepåfyllingslokket, suser\bobler det her så må eventuelt sylinder hones\nye ringer evt nytt stempel. det er det jeg vet om saken. du får ha lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
greddyspeed Skrevet September 6, 2006 Rapporter Share Skrevet September 6, 2006 det kan også være dårlige ringer, oljeskrapering, for å finne ut dette kjører du en komptest, skru opp oljepåfyllingslokket, suser\bobler det her så må eventuelt sylinder hones\nye ringer evt nytt stempel. du kan bruke lekkasjetesten til å finne lekkasje her og. bare høre om det suser i påfyllingslokket, kanskje litt lettere å høre da enn når man sviver motor på starteren :P men husk, litt lekkasje fra forbrenningsrommet er helt normalt, klarer aldri å få det 100% tett. 10% lekkasje over en viss tidperiode er godkjent mener jeg å huske fra de dager jeg gikk på skolen. er dette er diesel vi snakker om? har vært borti flere peugeot-diesler som har hadd så mye koks på ventilstammen at den ikke klarer å lukke helt, det merkes spesiellt på vinteren når koksen blir virkelig hard/fryser :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sir.Hansen Skrevet September 6, 2006 Rapporter Share Skrevet September 6, 2006 For å eliminere stempelringene tar du en ny komptest, men før du gjør dette spruter du inn litt olje. Dette er en meget god pekepinn om ringene er "ødelagte" får du normal komp etter å ha sprutet oljen inn er det garantert (nesten) ringene som må skiftes. Siter Sprit har aldrig løst noen problemer...men det har faen meg ikke melk gjort heller!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayas Skrevet September 7, 2006 Rapporter Share Skrevet September 7, 2006 Vel, jeg kan jo henge med på tråden etter tips fra en kamerat! Vi sitter med nøyaktig samme bil, Audi A4 2,0 2002, men akkurat det samme problemet. Vårt forbruk ble imidlertid mål til 0,46 l. pr. 1000 km, og kravet til fabrikken er visstnok 0,5 for å bytte motor/etc. på garantien. Altså fikk vi ikke gjort så mye med det, og Møller anbefalte å gå over til helsyntetisk olje istedenfor, og måler nå er forbruk på ca. 0,25 l. pr. 1000 km. De sier de har gått over "alt" uten å finne noe annet svar enn at motoren er perfekt, men har allikevel valgt å be om full dokumentasjon. At en bil som er laget for LL-olje ikke kan bruke det, er i seg selv for dumt. Hvis det imidlertid er slik at vi risikerer fremtidig motorhavari så blir det ikke noe annet enn bråk av dette hvis ikke noe blir gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRM Skrevet September 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 7, 2006 Takk for forslag og tips så langt alle sammen. Poster her når det evt skjer noe nytt.. Bayas: du har PM.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRM Skrevet Mai 13, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 13, 2007 Bedre sent enn aldri men tenkte å oppdatere denne artikkelen. Etter et par tester før jul og litt behandlingstid fikk Møller beskjed fra Audi om å utføre reklamasjonarbeid på bilen min på bakgrunn av svært høyt oljeforbruk. I januar byttet verkstedet motor på bilen min. Alt på reklamasjon. Er selvsagt svært glad for utfallet. Nå har jeg kjørt noen tusen km og oljenivået har ikke rørt seg. Terningkast 6 til Audi og Møller som fortjener skryt for håndtering av denne saken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Mai 14, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 14, 2007 Bedre sent enn aldri men tenkte å oppdatere denne artikkelen. Etter et par tester før jul og litt behandlingstid fikk Møller beskjed fra Audi om å utføre reklamasjonarbeid på bilen min på bakgrunn av svært høyt oljeforbruk. I januar byttet verkstedet motor på bilen min. Alt på reklamasjon. Er selvsagt svært glad for utfallet. Nå har jeg kjørt noen tusen km og oljenivået har ikke rørt seg. Terningkast 6 til Audi og Møller som fortjener skryt for håndtering av denne saken. Dette er jo kjempeflott! Fikk du noe svar på hva som var galt med den gamle motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KRM Skrevet Mai 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 15, 2007 Dette er jo kjempeflott!Fikk du noe svar på hva som var galt med den gamle motoren? Fikk ikke noe svar annet enn at oljeforbruk har vært et problem på enkelte biler med denne motortypen. Har lest på et vwaudiclub forumet at et par andre har fått overhalt og deretter byttet motor men tror ikke det sto hva som var problemet der heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Mai 16, 2007 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2007 Tenk om de hadde vært like imøtekommende ifm kamakselproblemene som finnes på 2,5 tdi V6 også... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.