Gå til innhold

Kondensator eller batteri?

Ranger emnet


Orion

Anbefalte innlegg

Har bestilt følgende anlegg:

 

CD-spiller: DRX960Rz (3 stk linjeutg.)

Amp: Audison SRX-3 (2X70W+1X250W)

Sub: Infinity Kappa Perfect 12.1

Frontsett: Infinity Kappa Perfect 6.1

Har snekret lukket 29-liters kasse i 22mm MDF

30mm2 strømkabel fra Biltema

 

Bare noe småting igjen...

 

Skal jeg ha kondensator eller nytt batteri?

Hva slags sikring skal jeg bruke, og hva koster en slik en?

 

Vi får se åssen dette lyder når jeg setter det sammen.. jeg skal si fra =) så evt ikke andre kjøper samma katta i sekken... hehe.

vipersig.jpg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjøper et skikkelig tørrbatteri, så får du en enorm strøm-mengde. Da er det ikke noe problemer med hverken anlegget ditt, eller å starte bilen på vinteren. Det leverer jo 800A i startstrøm! Hvordan er det nå? Når du starter bilen din... Kutter anlegget ditt ut i startøyeblikket? I såfall ville jeg ihvertfall tenkt på et batteri. De koster gjerne litt mer enn en skikkelig kondensator, ca1700,-, men har et enormt bruksområde. Kondensatoren hjelper bare til, når batteriet ikke klarer mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

Hørte fra en stereoguru at du kan måle volten på forsterkeren når du spiller høyt. Hvis det er under 10v så gå for nytt batteri. Mellom 10 og ca 11,5 volt så gå for kondensator. Det var en liten tommelfingerregel han haddei allefall. :)

 

Da ville jeg målt på batteri også, og sett hvor mye forskjell det var... fort at en har valgt litt for liten kabel :)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by famir

 

Ja det har du rett i. Glemte å nevne at batteriet og forsterkeren bør måles uten belastning for å få et inntrykk av det "naturlige" spenningsfallet.

 

Jau, er nok mange tufser der ute som har gått på den der, og betalt tusenlapper mer enn de hadde måttet.

 

Min egen tommelfingerregel er at du stort sett ikke trenger kondis eller batteri under 1kW RMS uteffekt...

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wibla

Min egen tommelfingerregel er at du stort sett ikke trenger kondis eller batteri under 1kW RMS uteffekt...

 

Kondensator er altid et pluss da den fungerer som en buffer som leverer strøm fra seg mye raskere enn hva bateriet klarer. Man kan oppnå en kjappere og mer presis bass når det trøkker som værst, samt man slipper uting som at at lys dimmer når bassen slår. :)

1993 BMW 318IS Coupe - Sort skinn - Alarm - Mille Miglia Evo 8x18" - Fulda Carat Extremo 225/40-18 - ca 50 mm senket - Supersprint effektanlegg - K&N 57i kit - Lumma CL1 fremfanger - Lumma Aerowing cupspoiler - Lumma sidewings - Rieger Infinity sideskjørt - Rieger Infinity bakfanger - Rieger bakrutespoiler - Hella hekkspoiler - Altezza style baklykter - Kamei lyktespoilere - M3 speil - Pioneer DEH-P7100R - Rockford Fosgate Power 1000.2 - Rockford Fosgate Punch 400a4 - 2 stk Rockford Fosgate Power DVC 12" - Rockford Fosgate FNQ2514 - 2 stk Stinger 1 fahrad kondensator - og mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tasse

 

Kondensator er altid et pluss da den fungerer som en buffer som leverer strøm fra seg mye raskere enn hva bateriet klarer. Man kan oppnå en kjappere og mer presis bass når det trøkker som værst, samt man slipper uting som at at lys dimmer når bassen slår. :)

 

Hvis lysa dimmer, så ville jeg sett på strømkabel og hvordan denne er koblet også, men kondis er greit for å få jevnt over strammere bass ;)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Wibla... Hjelper ikke med verdens råeste kabel, om ikke tilkoblingen er god. Mange som bare borrer et hull i chassis, og skrur fast ledningen. Da blir det garantert ikke god nok kontakt mot jord, og resultatet blir høyere motstand i overgangen, og dermed også lavere spenning på forsterker.

 

Men likevel... Kondensator hjelper bra på anlegg. Men ikke juks med tilkobling av powerkabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bass84

hva er det beste jordingspunktet da??

og hvordan får jeg koblet strømkabelen ordentlig?

er newbie:D

 

Finn en bolt som går igjennom karosseriet, bruk multimeter for å måle spenningen mellom uttaket på ledningen du legger fra batteri og den bolten, måler du mellom 12 og 14.4V ( ettersom bilen er igang eller ikke ), så må det sies å være ok.

 

kjøp i alle fall kabelsko , og bruk de når du kobler jordingskabelen både til karosseri og forsterker.

 

Det bør du bruke på alle kabler du kobler til, egentlig.. blir fort mye bedre kontakt :)

 

Kan også være en idè å få tak i bananplugger som du bruker på terminalene til subwoofer :D

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for tipsene!!

 

fant en stor bolt som går gjennom karosseriet, under der hvor setebeltet festes fast. er det god nok jording?

skjønte ikke helt hvordan man målte jordinga.

har en kondensator og der står det 11-12v når bilen ikke er igang,

og 14 når bilen er igang. har også en maxxima batteri.

dette er bra eller dårlig??

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kraft så det holder, ja...

 

Det du må passe på, er at kabelsko o.l. er klemt på skikkelig. Og at stedet der du skal skru fast jordingen din, er skrapet/pusset helt ned til metallet, slik at overgangen fra ledning til chassis får størst mulig kontaktflate.

Gjør du slik på alle koblinger, har du et godt utgangspunkt.

 

Når du kjører anlegget ditt hardt, og volten på kondensatoren ikke synker nevneverdig, har du gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK!

 

skal fikse alle kabler ogsånt imorra, så skal vi teste om alt funker bra.

 

men det som irriterer meg er en merkbar støy, når jeg gir gass så kommer det en "suse" lyd jo mer jeg gir gass desto mer støy kommer det. noen som har peil på hva som kan være galt?

TRU Technology SH1

Zapco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bass84

OK!

 

skal fikse alle kabler ogsånt imorra, så skal vi teste om alt funker bra.

 

men det som irriterer meg er en merkbar støy, når jeg gir gass så kommer det en "suse" lyd jo mer jeg gir gass desto mer støy kommer det. noen som har peil på hva som kan være galt?

 

typisk støy fra dynamo, hvis jeg ikke tar helt feil..

 

Har selv et lignende problem.. tror det er pga. tenninga, kneppende lyd når jeg gir skikkelig på.. irriterende :(

 

Tror det kan komme av at jeg slurva endel når jeg kobla til spillern.. får fikse det til helga, da har jeg uansett penger til å fikse ting skikkelig.. håper jeg :)

- 1988 Mazda 626 2.0i-16 4ws

x 1987 Mazda 626 GLX 2.0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår