Gå til innhold

Kobling av ekstra vifte til kaldluft

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Intro

I forbindelse med installasjon av kaldluft induction kit (K&N 57i) i Vectra'n min så har jeg tenkt å prøve å installere en ekstra vifte som trekker luft fra den 'originale' luftinntakslangen som normalt henter luft til luftfilterboksen.

 

Idéen

På et originalt luftfilter så suges kaldluft inn fra under frontfangeren (varmluft suges fra eksosmanifold) men sugekraften fra motoren suger ikke lenger luft derfra etter at et åpent filter er installert. Dette vil jeg motvirke ved å prøve å installere en (kraftig) vifte som suger kaldluft gjennom røret og blåser på det åpne luftfilteret slik at motoren får mer kaldluft og dermed mer kraft. Viften bør kunne frakte mest mulig luft til filteret.

 

Viftealternativ 1 - Info om viften

trommelviftepe1.png

 

Viftealternativ 2 - Info om viften

trommelvifte2vr4.png

 

 

Problemstilling

Problemet mitt er at jeg har heller lite erfaring med å koble elektrisk anlegg i bil og dermed har null peiling på hvordan jeg skal gjennomføre installasjonen. En tanke jeg har er om det lar seg gjøre å montere viften slik at den justerer hastigheten etter motorens omdreininger? Jo høyere RPM på motor, jo høyere RPM på viften. Hvordan kan jeg gjøre dette? Hvordan kan jeg koble viften i det hele tatt, evt. slik at den holder samme nivå hele tiden?

 

Noen som kan gi meg tips til hvordan dette kan gjøres? Hvilken av viftene ville passe best til formålet?

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal sette opp varmeskjold i tillegg, men ideen er å slippe å få vann/regn i filteret, derfor vil jeg lede mest mulig luft inn til filteret.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager et varmeskjold som henter luft på en måte hvor lufta foran bilen treffer inntaket når bilen kjører vil du ikke greie å finne noen vifte som greier å hjelpe på...
ett rør som leder "fartsvinden" fra fronten til luftfilteret ville gi litt mere kald luft?

Det vil være minst ett rør som blir installert (som følger med kittet) som leder fartsvind fra front til luftfilter, men litt av poenget er å utnytte det røret som allerede finnes originalt i tillegg. Dette røret (som henter luft fra undersiden av fronfangeren) får ingen fartsvind, og dermed blir minimalt med luft presset opp gjennom det røret. Med original luftfilter boks er det røret eneste luftvei inn til motoren, og dermed blir luften sugd opp fra undersiden av bilen og inn i motoren gjennom filterboksen.

 

Når jeg fjerner luftfilterboksen vil sugekraften fra motoren ikke suge luften opp gjennom dette røret, og dermed vil den muligheten for ekstra kaldluft ikke bli brukt etter at induction kittet kommer på - resultatet er at den originale "lufttunnelen" blir stående unyttig.

 

En vifte montert på 'slutten' av røret vil kunne suge luft fra undersiden av bilen der det ikke er tilstrekkelig fartsvind til å presse luft opp til det nye konfilteret, og dermed gjøre nytte av den originale lufttilførselen som ellers ville forblir relativt ubrukelig etter montasje av induction kit. Dermed får konfilteret en ekstra kaldluftkilde, som sammen med 'fartsvindtilførselen' vil sørge for tilstrekkelig kaldluft til motoren.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De viftene der er jo 230V..

ok.. dne nederste leverer 1,8 kubikk luft i minuttet.. 1800liter

 

ooog: vifta (og omformer) vil vel dra så mye strøm at den sikkrt bruker opp den effekten du tjener på det uansett

For meg ser det ut som om det allerede finnes en omformer på begge viftene. Hvis denne fjernes så kan det godt hende at viften vil gå fint på kraften et bilbatteri leverer. Det er tross alt 'bare' en vifte det er snakk om, og ikke rocket science... :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikkje nåke vits i ei vifte jaffal.. sats på skikkelig avskjerming av varme og nåken/ett rør til kaldluft.. og so laga du same greia en gong til å gjer det til meg :D

vekta av alt mikkmakke + strømforbruk vil berre få bilen til å gå dårligare. tippa eg...

Hehe. Kan godt hjelpe deg å custombygge og installere et induction kit til deg så lenge du betaler delene. Vi kan jo ta oss en tur på Autodeler en dag og se hva de har - et fint, stort K&N filter, litt rør og et par gode ideer gjør susen vettu. Skal tilogmed gjøre det heeeelt gratis! :hello: Du får holde utkikk i prosjekttråden min så kan du jo se om du blir fornøyd med mitt induction kit. :respect

 

Bare si ifra det, så skal eg gi deg en hånd. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kn filter + varmeskjold laga av ei plate, men fy so varmt det blir! filteret altso.. må legge opp en slange fram i grillen, då har eg "laga" et kn 57i induction kit å spart en tusenlapp :)

Hehe. Blir nok bra det skal du se. Men nå må jeg løpe så jeg rekker Autodeler før de stenger! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem viften og lag heller en boks med godt gjennomtrekk.

 

Brett deg en boks i 1mm plate eller noe, tett den med det du vil, stort rør med kon(en trakt eller whatever) ned i fanger og så har du boksen åpen opp mot panseret med noe gummi av et eller annet slag for å tette og så noen luftehull i panseret.

 

Du finner sikkert ut av noe...

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som om det allerede finnes en omformer på begge viftene. Hvis denne fjernes så kan det godt hende at viften vil gå fint på kraften et bilbatteri leverer. Det er tross alt 'bare' en vifte det er snakk om, og ikke rocket science... :thumb

 

Skal man kjøre de viftene må man ha vekslestrøm, bilbatteriet derimot leverer likestrøm så du er allerede ute og kjører her.

Tviler på at det er omformere på de viftene uansett, sikkert noe strøm stabiliserings eller avskjermings elektronikk isåfall.

 

Hvist du vil ha et tips så finner man motoromsvifter hos f.eks Watski som kan være fine for fomålet ditt. Denne som er på bildet leverer 2000l min og den er 12volt. Ergo trenger du ikke og modifisere noenting for og få viften til og fungere med ditt el anlegg.

 

f14452.jpg

 

http://www.watski.no/www/produkter_meny.asp?groupID=8&subGroupID=100100&parentGroupID=100&groupName=Motorromsventilator

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronisk lokk som lukkes igjen ved regn kanskje? :)

 

Til Axxept sin kommentar: Er snakk om å tilføye oksygenrik luft, ikke skape "overtrykk". Alt av kald luft hjelper på, selv om jeg ikke har så stor tro på et slikt vifteprosjekt. Sats heller på bra varmeskjold og lure veier for kald luft til å komme inn "naturlig".

To change is easy, to improve is hard.

Mitt galleri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare og borre et lite dreneringshull i bunnen av boksen som filteret vil ligge i. Et 5mm hull vil ikke føre til at så mye varmluft slipper til akkurat.

Så lenge vann/regn kommer inn til filteret så er det overhengende fare for at vannet blir sugd inn gjennom filteret og inn i motoren, før det blir liggende i 'bunnen av boksen'. Vann i motoren = f*cked. Har tenkt flere ganger på å lage hull i panseret med bakovervendte gjeller a la Cossie, men er litt bekymret for å kjøre rundt med hull i panseret i Bergen...

 

Men jeg har allerede funnet en ypperlig måte å få masse kaldluft til filteret på uten stor fare for vann i filteret og uten bruk av vifte. Varmluft fra motorrommet bør ikke bli noe stort problem, allerede med kun én lufttilførsel til filteret så holder filteret/røret lav temperatur selv med sterk varme i motorrommet fra lengre kjøring. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår