Gå til innhold

Kobling av ekstra vifte til kaldluft

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har kjørt i nesten 2 år med luftfilteret delvis over panseret...om vinteren passa jeg på å skrape vekk snøen før start...

Må jo ikke skrape vekk snøen da, snø = ekstra kjøling til luften! :hammer

 

Men fra spøk til revolver, det går nok helt greit med den evt. fukten som måtte komme til filteret når jeg lager hull i panseret og ekstra luftinntak i fangeren... Følg med i prosjekttråden for å se løsningen på 'problemet' mitt.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tatt ut høgre frontlykt eller? :D

Hehe. Neeeeih, ikke fullt så ekstremt! Men det kommer nok et ekstra hull eller to i frontfangeren... :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har så mye penger til ting som ikke funker, kan du ikke bare sette inn penger på kontoen min :)

Hehe... vil nok heller bruke penger på ting som ikke funker på meg enn på ting som ikke funker til deg... :fatality:

 

Men spøk til side, uansett hvor mye folk sier at "sportsfilter" ikke funker, så merker jeg betydelig forskjell før og etter induction kittet, og vil nok merke ennå mer forskjell med varmeskjold og ekstra luftinntak i frontfangeren. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mordach: Det er en ting du glemmer, og det er placebo-effekten av et slikt filter! Følelsen av forandring har INGEN sammenheng med hva det faktisk utgjør på rulle - jo det kan jo godt hende at det faktisk var en STOR forandring, men var da det gamle filteret rent? :op:

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mordach: Det er en ting du glemmer, og det er placebo-effekten av et slikt filter! Følelsen av forandring har INGEN sammenheng med hva det faktisk utgjør på rulle - jo det kan jo godt hende at det faktisk var en STOR forandring, men var da det gamle filteret rent? :op:

Placebo effekten har ingenting med responsen fra motoren å gjøre. Det gamle filteret sto rett på innsuget og fikk kun luft fra motorrommet som holder rundt 80-100 grader, og forskjellen fra en motor som får varm og utvided luft og en motor som får kald og 'tett' luft er ikke bare teoretisk og praktisk bevist, men også reell i dette tilfellet. :fatality:

 

For å sitere en annen artikkel - for hver grad celcius man senker temperaturen på luften motoren henter, øker man effekten med ~0.16%. Hvis man kan senke innsugingsluftens temperatur fra 90 til 30 grader, så vil man altså teoretisk sett få 60*0.16 = 9.6% økt effekt i motoren. På en motor med 100 hk vil dette altså utgjøre 9.6 hk økt effekt i teorien. Om dette fungerer like effektivt i praksis er tvilsomt da motorens kraft også avhenger av andre ting som f.eks. eksosanlegg osv, men sikkert er det ihvertfall at jo kaldere (og dermed mer) luft motoren får, jo bedre trives den og lettere kan den jobbe. Hvordan tror du NOS fungerer? Kald luft er tettere enn varm luft, og dermed får motoren plass til mer luft til hver sylinder.

 

Hvis du tenner i ovnen og har problemer med å få ilden til å blusse, hva gjør du? Nettopp - du blåser på ilden. Luft fra lungene er varm og lite oksygenrik, men gir likevel bedre ild, men hvis du bruker f.eks. en blåsebelg vil ilden blusse enda bedre opp - kald og oksygenrik luft gir bedre grunnlag for flammene. Det samme gjelder i en motor. Mer flammer gir større eksplosjon, som igjen vil presse stemplene ned kraftigere enn en mindre eksplosjon.

Mer oksygen = større eksplosjonskraft = mer effekt. :thumb

 

Jeg skjønner at mange er skeptiske til hele 'sportsfilter' opplegget, og med rette - mange setter i et åpent filter og regner med å få 50 hk ekstra når det suger varm og ueffektiv luft. I motsetning: et riktig installert filter som er skjermet fra varmen fra motoren, og som får nok kaldluft utenfra, vil utvilsomt øke responsen fra motoren - ikke nødvendigvis med X antall ekstra hestekrefter, men med bedre/kjappere respons ved gasspådrag, da spesielt i det lavere registeret. Dette er ikke placebo, men reell effekt. I tillegg vil mange oppleve mindre bensinforbruk. :hello:

 

Mange unge (og eldre) bilførere merker riktignok 'STOR forskjell' i motorkraften bare ved å hive på et tøfft klistremerke og et stort bodykit, men selv er jeg forsiktig med slike uttalelser. Dermed kan du regne med at når jeg sier at jeg merker forskjell fra før og etter induction kit, så er effekten i motoren og ikke i hodet... kiddie

 

Mvh, Mordach :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh, så det er derfor lysgassen min har så fin effekt på bilen da :p

Når du tilfører lystgass til enten intercooler eller luftinntaket så superkjøles luften og blir dermed ekstra kompakt, hvilket resulterer i at 'eksplosjonene' i motoren får mye mer oksygen enn vanlig og dermed blir kraftigere - bilen får mer krefter så lenge lystgassen tilføres. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intro

I forbindelse med installasjon av kaldluft induction kit (K&N 57i) i Vectra'n min så har jeg tenkt å prøve å installere en ekstra vifte som trekker luft fra den 'originale' luftinntakslangen som normalt henter luft til luftfilterboksen.

 

Placebo effekten har ingenting med responsen fra motoren å gjøre. Det gamle filteret sto rett på innsuget og fikk kun luft fra motorrommet som holder rundt 80-100 grader, og forskjellen fra en motor som får varm og utvided luft og en motor som får kald og 'tett' luft er ikke bare teoretisk og praktisk bevist, men også reell i dette tilfellet. :fatality:

 

 

For å si det pent: Nå ma du faen meg se å bestemme deg...

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det pent: Nå ma du faen meg se å bestemme deg...

Hehe... Den originale luftfilterboksen sto fremdeles i motorrommet, men rett etter at jeg kjøpte bilen så fant jeg ut at slangen fra boks til innsug var morken, så jeg hev den ut og lånte et Green filter av en kompis, og satt det rett på innsuget som nødløsning - men da jeg installerte det induction kittet hev jeg ut både den originale luftfilterboksen og nødløsningen, nemlig Green filteret. :hello:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss det er same filter som 2.0i motoren er det slange frå plenum(?) til LMM og luftfilterboksen er skrudd på den. frå boksen går det en liten snorkel ned mot støtfangaren..

Helt riktig! :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår