Gå til innhold

Kobling av ekstra vifte til kaldluft

Ranger emnet


Mordach

Anbefalte innlegg

Motsi min påstand du!;)

Hvilket bein jeg har stått opp med spiller ingen rolle , her er

du igang med masse styr med luft som ikke vil gi bedre resultater på din motor !

Det var kun det jeg ville frem til , ikke trimming ! :D

Ser ikke helt hva 'masse styr' du sikter til, det eneste jeg har tenkt å gjøre inntil videre er å lage et ekstra luftinntak i frontfanger'n, og det vil helt klart gi bedre resultater... :tannløs:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser ikke helt hva 'masse styr' du sikter til, det eneste jeg har tenkt å gjøre inntil videre er å lage et ekstra luftinntak i frontfanger'n, og det vil helt klart gi bedre resultater... :tannløs:

 

På din std 1.8 ?

Uten tvil !!:oohh :D :D :D

98 BMW 520i E39

93 Ford Scorpio Doch

71 FORD ESCORT MK1

Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534

post-18-1175839904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din std 1.8 ?

Uten tvil !!:oohh :D :D :D

Jaja, du kan le så mye du gidder men forskjellen er merkbar. Sjøl om jeg ikke får 9000 hk ekstra så trives motoren tydelig bedre med kaldluft. Du kan jo selv prøve å ta en løpetur i 80 grader og se hvor lett det er å puste.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du kan le så mye du gidder men forskjellen er merkbar. Sjøl om jeg ikke får 9000 hk ekstra så trives motoren tydelig bedre med kaldluft. Du kan jo selv prøve å ta en løpetur i 80 grader og se hvor lett det er å puste.

 

Ja da så !

Alle vet at et KN filter har høyere flow enn et std filter , altså mere luft til motoren ved gitt turtall , temp etc.

Med det faktum at man her starter med et viftesystem på 230 Volt fra Claes Olson på en helt std motor gjør at jeg reagerer her.

På denne motoren jeg hadde ifjor ,2,1 liter med rpms over 7000 , med 4 trakter rett opp i panseret merket jeg litt forskjell med den sorte slangen du ser til høyre for gasserene, spesielt å meget varme sommerdager.Da kun i 2 og 3. gearet da bilen kom opp i fart og ga en viss extra mengde luft i motorrommet via slangen , men kun på høyt turtall.

 

gasservent1.JPG

 

Det var ikke min mening å være ufin , men det var du som startet med å beskylde meg for å ha stått opp med feil bein etc........

98 BMW 520i E39

93 Ford Scorpio Doch

71 FORD ESCORT MK1

Prosjekt tråd Mk1:http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=113534

post-18-1175839904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da så !

Alle vet at et KN filter har høyere flow enn et std filter , altså mere luft til motoren ved gitt turtall , temp etc.

Med det faktum at man her starter med et viftesystem på 230 Volt fra Claes Olson på en helt std motor gjør at jeg reagerer her.

På denne motoren jeg hadde ifjor ,2,1 liter med rpms over 7000 , med 4 trakter rett opp i panseret merket jeg litt forskjell med den sorte slangen du ser til høyre for gasserene, spesielt å meget varme sommerdager.Da kun i 2 og 3. gearet da bilen kom opp i fart og ga en viss extra mengde luft i motorrommet via slangen , men kun på høyt turtall.

Joda, skjønner at du reagerte på viftene - men det har jeg (som sagt) forlengst gått vekk ifra. En av forutsetningene for idéen med vifte var at isåfall måtte viften modifiseres til å fungere i en bil uten å trekke unødvendig kraft. I ettertid har jeg tenkt på om det kunne la seg gjøre å drive en slags overtrykkvifte a la turbo ved hjelp av f.eks. en reim til drivverket, men som sagt så har jeg gått vekk fra hele vifteopplegget.

 

Etter jeg installerte induction kittet så har motoren fått det bedre, selv om forskjellen er marginal sammelignet med f.eks. en turboinstallasjon, chipping eller ny kam. Men - forskjellen er der, og den er merkbar! Det var bare det som var poenget mitt.

 

Det var ikke min mening å være ufin , men det var du som startet med å beskylde meg for å ha stått opp med feil bein etc........

..Det var ikke min mening å virke ufin heller, men det var bare måten du sa det på i din første post jeg reagerte på - det virket på meg som du 'disset' alle med 'standard' motor og ga uttrykk for at en 1.8 liters motor ikke er noe poeng å bruke energi på. Det siste kan jeg forsåvidt være enig i til en viss grad, men det finnes da både store bilprodusenter, bedrifter og privatpersoner som trimmer mye rart, f.eks. den 1.3 liters turbomotoren i Toyota Starlet GLANZA Turbo som holder 167 hk fra fabrikk... ;)

 

Men da ser det jo ut som vi har ordnet opp i alle misforståelser, og ingen hard feelings fra min side ihvertfall. :thumb

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere en annen artikkel - for hver grad celcius man senker temperaturen på luften motoren henter, øker man effekten med ~0.16%. Hvis man kan senke innsugingsluftens temperatur fra 90 til 30 grader, så vil man altså teoretisk sett få 60*0.16 = 9.6% økt effekt i motoren. På en motor med 100 hk vil dette altså utgjøre 9.6 hk økt effekt i teorien.

Jeg tenker vi sier at du heller TAPER 9.6hk på å montere et åpent filter pga økt innsugstemperatur.

kunne no ha stappa en sensor til en digital temp.målar inn i røret etter luftfilter en plass å sjekka kor varm lufta er..

Hvorfor har ingen sagt dette til Mordach før nå? Dette må dokumenteres. Mordach: Kast filteret rett på innsuget igjen a og mål!

I ettertid har jeg tenkt på om det kunne la seg gjøre å drive en slags overtrykkvifte a la turbo ved hjelp av f.eks. en reim til drivverket, men som sagt så har jeg gått vekk fra hele vifteopplegget.

Been there, done that.

Honda (hva ellers?;-) Leaf Blower Bolt on Dyno pull. Det verste er at det funker! :fatality:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vi sier at du heller TAPER 9.6hk på å montere et åpent filter pga økt innsugstemperatur.

Skjønner ikke hvorfor du gidder å kommentere det i det hele tatt - når jeg tydelig merker bedre drag i motoren og filteret helt klart får kaldere luft nå enn før. :fatality:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda (hva ellers?;-) Leaf Blower Bolt on Dyno pull. Det verste er at det funker! :fatality:

Hæhæhæhæh!! Galne greier - fikk nesten lyst til å prøve å lage noe sånt... :wonder:

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår