Gå til innhold

rør fra bensintank til innsug

Ranger emnet

Morgis

Anbefalte innlegg

Denne slangen som går fra toppen av bensintanken (røret opp til påfyllingshullet) og fram til motoren ved siden av radiator (filter?) og videre til en ventil som går inn i innsuget til bilen.

Leste litt i haynes om dette (tror jeg leste på riktig), og etter som jeg har forstått det så er det bensindamp eller noe som kjøres frem til ekspansjonstanken/filteret og videre inn i innsuget igjen.

Men så stod det også noe om vakum for at ikke bensinpumpe skulle kjøre seg varm, men for å få vakum må vel trykket gå motsatt vei i denne slangen som skulle samle opp gassen.

Vanskelig å forklare, men siden det stod noe om at det hadde miljøsparende effekt så tenkte jeg kanskje den ikke var fullt så nødvendig alikavel..

Noen formeninger?

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at det er vakuum i tanken, er jo litt rart.. Kan hende at avluftingen på tanken er tett, evt ikke funker som den skal? Når det gjelder det røret du nevner, har jeg ikke peiling, så det kan jeg ikke svare deg på. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det der er en EVAP ventil, ett kølfilter og noe skrot..

Ingen som vet hva den er god for sikkert? Jeg har sånn på 240n, satt originalt.. Ligger ann til å bli fyll i søpplekassa snart den.. stygg er den også..

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en EVAP ventil, ett kølfilter og noe skrot..

Ingen som vet hva den er god for sikkert? Jeg har sånn på 240n, satt originalt.. Ligger ann til å bli fyll i søpplekassa snart den.. stygg er den også..

tenkte det var noe slikt.

blir nok plassert på hylla den ja. godt å få bort noen unødvendige rør.

Noen somhar noen tips til hvordan jeg får renset bensinlokket?

Den vil ikke åpne for luft, noe som resulterer i vakum. Blir som å åpne ei brus når tanklokket åpnes :P

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider