Gå til innhold

Spesiell Subaru Wrx på Ikea, Bergen

Ranger emnet

le0n

Anbefalte innlegg

Det er lov det..Må bare være synlig ved fotoboks fotografi hehe ;)

I USA er det kun påbudt med skilt bak. Skulle tro det var sånn i Norge nå, da flere og flere biler i Norge har kun skilt bak.

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov det..Må bare være synlig ved fotoboks fotografi hehe ;)

I USA er det kun påbudt med skilt bak. Skulle tro det var sånn i Norge nå, da flere og flere biler i Norge har kun skilt bak.

Det er IKKE lov med liggende skilt. Ref. kjøretøyforskriften:

§ 39-1. Generelt om kjennemerke

1. Vegdirektoratet fastsetter platekvalitet, utforming av plate, utforming av tegn og plassering av tegn på de enkelte kjennemerker.

§ 39-2. Generelt om plassering og antall kjennemerker

1. Plass for og antall kjennemerker

1.1 Bil skal ha plass for kjennemerke foran og bak. Beltemotorsykkel skal ha plass for kjennemerke foran. Annet registreringspliktig kjøretøy skal ha plass for kjennemerke bak. Plassen skal ha tilstrekkelig størrelse og rimelig høyde over vegbanen.

2. Plassering

2.1 Midten av kjennemerket skal være plassert så nær kjøretøyets midtlinje som mulig og må for kjennemerke bak ikke komme til høyre for kjøretøyets midtlinje. Plassering av kjennemerke bak i forbindelse med venstre baklysenhet godtas imidlertid. Kjennemerke skal ikke stikke ut utenfor kjøretøyets sidebegrensning.

2.2. Kjennemerke skal være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 ° oppover og 15 ° nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik 15 ° nedover fra vertikalplanet.

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kopiert fra impreza forumet:

Da er det endeleg avklart med hensyn til skiltet, var som eg sa.. Ser du fra 8 meter så er det lov..

Fredags kvelden stod eg parkert på shell, politiet ruller opp på siden..

Ruller ned ruten og spør: "Det skiltet ditt, er det heilt lov det da?"

Eg svare:" Joda, så lenge du kan lese det fra 8 meter så "

Politi svare: " Joda, det veit du sikkert betre enn meg, siden du har lagt ut så mye peng. Så kan du vel ikkje risikere å bli avskiltet på grunn av eit lite skilt? "

Eg svare: "Joda, har brukt ein del peng ja "

Politi: "Flott bil, ha forsatt ein fin dag"

THE END

Seinere fekk eg vite at han her er vist ein ekspert på biler, så han veit kva som er lov eller ikkje..

67" Camaro ss cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kopiert fra forumet :

To veker siden på sandviks torget vart eg stoppet av purken, fekk pålegg på skiltet. Måtte flyttes, ny regler fra 2005 sa at skiltet måtte vere synleg fra 30 meter.

Så torsdagen gjekk eg inn å bestilte meg eit lite skilt på biltilsynet,

dette er også fra tre år tilbake ikkje lov å bestille så lenge bilen er godkjent med store skilt.

Men med litt godsnakking og overtalelse så er fra i dag av bilen godkjent med lite skilt framme

Så nå kan ikkje politiet eller biltilsynet andre plasser si noko på det.

Og reglene Dr.S viser til :

2.2. Kjennemerke skal være plassert vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse og slik at bokstaver og tall står vertikalt eller tilnærmet vertikalt og er lett leselige. Det tillates et avvik på 30 ° oppover og 15 ° nedover fra vertikalplanet. Såfremt kjennemerkets øverste kant er høyere enn 120 cm fra vegbanen, tillates et avvik 15 ° nedover fra vertikalplanet.

Han kjørte jo med skiltet horisontalt...

Tommy

1991 Mazda 323 GTX 4*4 Turbo

Prosjekt tråd : http://mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig mange biler i Skien som kjører med skiltet slikt, og det er mye politi her og ingen blir stoppa for det. Så om det er ulovlig, er det som å kjøre med mobilen oppe det, en lov politiet ikke bryr seg om.

Sviddgummi.no

1999 BMW E46 318i 

1999 Nissan 200sx S14a Racing Edition

1983 Golf MK1 Gti Cabriolet 112hk

x 1988 VW Golf MK1 GTi Cabriolet

x 1991 VW Golf MK1 GTI

x 1983 VW Golf MK1 1.6 Cabriolet

x 1977 VW Polo MK1 0.9

x 1982 Ford Taunus Bravo

x 1991 Nissan 200sx s13

x 1991 Honda Accord 2.0 CB3

Lenke til kommentar