Gå til innhold

Hvordan koble ?

Ranger emnet

banybakke

Anbefalte innlegg

Jeg har et 6,5 " front system med separat diskant og delefilter. Er det mulig og sette på 2 stk 4 ohm bassere istedenfor den ene som er i dag uten og sette inn flere dele filtere ? Må de i tilfelle serie kobles eller paralell kobles for å beholde 4 ohm ???

Hvis jeg skjønner deg rett, så er svaret nei.

Delefiltret på frontsettet deler diskanten nedover (ved ca 3,5 kHz tipper jeg) og mellomtonen oppover (trolig samme frekvens). En subwoofer må/bør deles oppover ved et sted mellom 80 og 120 hz, dvs delefiltret til frontsettet har ingen praktisk effekt på lydene fra subben, det blir som å koble subben utenom filtret.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om subben men bass/mellomtone høytalerne i front systemet. Jeg har ett toveis frontsystem med 2 delefiltere med separat utgang til diskant og bass/mellomtone høytalern. Det jeg lurer på er om jeg kan montere to høytaler elementer på mellomtone utgangen på filteret istedenfor det ene elementet jeg har nå ? Jeg vil altså splitte opp utgangen fra delefilteret til 2 elementer men fortsatt beholde 4 ohm motstant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om subben men bass/mellomtone høytalerne i front systemet. Jeg har ett toveis frontsystem med 2 delefiltere med separat utgang til diskant og bass/mellomtone høytalern. Det jeg lurer på er om jeg kan montere to høytaler elementer på mellomtone utgangen på filteret istedenfor det ene elementet jeg har nå ? Jeg vil altså splitte opp utgangen fra delefilteret til 2 elementer men fortsatt beholde 4 ohm motstant

Med 2stk 4 ohms ellementer er det ingen kobling som vil gi 4 ohm. Men du kan koble 2 stk ellementer på samme utgang fra filteret, da enten i 2 eller 8 ohm. Det som skjer da, er at delefrekvensen halveres eller dobbles (er jeg 99% sikker på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod da jeg aldri ville kalt en 6,5 tommer foran i bilen en basser, men det er nok best å sørge for egen deling av ennå en midbass ja.

Vennlig hilsen RK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjøper jeg meg en forsterker til og bygger meg 2 delefiltere med 100 hertz deling til de 2 ekstra elementene. Vil ha mere trykk i mid bassen foran i bilen

Du finner sikkert en forsterker som har delefilter som du kan bruke. Da slipper du å sulle med passive delefiltrer og kvaliteten på sluttresultatet blir mye bedre (så fremt forsterkeren og dens delefilter er av aksepabel kvalitet)

Lykke til med midbassløsningen din!

Det vil nok fungere utmerket!

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider