Gå til innhold

Info om Bass Race og dB Drag Racing konkurransene på Gatebil.

Ranger emnet

Tor Steinar Aamodt

Anbefalte innlegg

er meldt sol og fint så vidt jeg kunne se.

jeg kommer i allefall. fremdeles usikker på klasse, ettersom jeg har skadet nok en sub, etter kun 1 ukes bruk. desverre en sub til 3600,- denne gangen, ikke 1500,-. blir dyrt om denne rutinen fortsetter som den har gjort de siste 2 årene... :D

Var på sånn amp jeg knerta min pioneer ts-w 5000 spl bass, så tror det er noe rart med di forsterkerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det Zapcon? og hvilken element?

:hello: -amatør...:iconsm :hello:

ellers er jo en god grunn til å beggyne å bruke en annen "løsning/merke"...:thumb

ellers "har jeg hørt" at det er "lett og fort gjørt" å skade elementer i bassreflkes port kasse om tunings frekvensn til porten er for lav i forhold til resonans frek til elementen...dessuten skal jo man bruke subsonisk filter på subb forsterkeren og spare elementen for unødvendig vandring som også bruker effekt.... -er det noe jeg har hørt feil tro??.... :wonder:

det hjelper lite om elementen tåler flere 1000watt om dette er tilfelle, eneste ting jeg kunne tenke meg er det faktum -kanskje?- at Zapco har en meget stor båndbredde og det vil gjerne si at den er frekvens linjært fra DC opptil 100Khz... og da er vi tilbake på hvor nødvendig en subbsonisk filter er "nødvendig" i en refleks kasse igjen... jeg undres litt på hvorfor dere ikke bruker noe som "The Cube" eller "The Epicenter" siden disse er skreddersyde til sånt bruk.

glemte det mest vesentlig egentlig :) muligens jeg drar ditt også men vet ikke om det blir lørdag eller søndag og om jeg har med "porscha" eller sitter jeg på med noen...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke zapo nei, det var en blaupunkt vpa 11500 forsterker, på en pioneer ts-w 5000 spl element.

Subsonicfiltret står på 25 hz.

Skal bytte forsterker, når jeg får solgt den ene vpa forsterkeren jeg har igjen

okei, uansett så synes jeg at 25Hz er altfor lav til en port refleks... da den subsonic filteren er på 12-18dB steilhet -eller? ville blitt imponert om den var på 24dB eller mer! :) hva er porten tunet til forresten? 45-50Hz? :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uenig matador. det SKAL være trykk og riste skikkelig ved 20-25Hz også, hehehehe... :D

det var nok pga slaglengden det Kanskje skjedde noe med den nye suben, ettersom jeg hørte på litt for høyt, på litt for lav frekvens. Kassen var dog tunet til litt under 30Hz, som er ganske lavt, så slaglengden var ikke veldig høy før den kom under dette.

men elementet fungerer helt fint fremdeles det, er bare en veldig svak tikkelyd i elementet (som ikke høres ved normalt bruk uansett).

var ikke zapco'en jeg brukte nei, den tar seg av frontsettet nå den. hehe. bare synd at det ikke er HP eller subsoniq filter på den.

men konklusjonen er: det er hverken forsterker eller sub sin feil at jeg presser det langt over det det er laget for over tid, så jeg har ingenting å klage på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thihi, jeg ER en skeptisk persjon.. :D

kan faktisk ikke huske jeg har skadet ett eneste element under en eneste db-drag måling. er kun i bass race at ting har skjedd, hvor jeg har kjørt med ganske høy klipping i 30 sekunder none-stop.

de fleste skadene har vel egentlig skjedd på fritiden over lengre tid med missbruk. og spolene har faktisk Aldri blitt svidd, så det er pga svakheter i spolen og elementet (pga slaglengde) at de har tatt kvelden, ikke pga klippingen alene.

men on topic: håper å se deg der matador. :)

skal ikke se bort ifra at det kan bli en del sagflis rundt bilen min da, ettersom jeg mest sannsynelig kommer med sponplater og sag i bilen, avhengi av hvor mye jeg får gjort i dag. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå begynner vi å bli klare for avreise her hvertfall, reiser nok i 18 tiden tenker jeg.

Og Jan Erik, den eneste grunnen til at subbene dine ryker da er at du ikke klarer å begrense deg selv, er ikke det ett litt dårlig trekk? ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Jan Erik, den eneste grunnen til at subbene dine ryker da er at du ikke klarer å begrense deg selv, er ikke det ett litt dårlig trekk? ;)

hehehe - jo... :D

men ordner seg nok snart bare jeg får montert det siste elementet også. blir ikke like brutalt for elementene da, ettersom de deler på julingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider