Gå til innhold

Rattet / Servoen lugger

Ranger emnet


Beinet1

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med styringen på bilen min. Når jeg kjører normalt med bilen igjennom en litt krapp sving som feks igjennom en rundkjøring eller en krapp sving i 60-70 hvor en har rotert rattet sånn ca 90 grader, så lugger det i rattet. Nesten som servoen skrur seg av og på. Dette skjer bare når jeg svinger til venstre, tror jeg. Merket av servoreima var ganske slakk, så jeg fikk strammet denne. Det ble noe bedre da. Det jeg lurer på nå, er om feilen ligger i servopumpa eller tannstanga? Kan det hjelpe å bytte servovæske? Kan ikke se noen sted i servicemanualen eller haynes boka at denne skal byttes ved jevne intervall, men den bør vel byttes likevel?

Bilen er en 94/95 passat 2.0l som har gått 260000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en vw. så er servoen følsom for hva slags væske du har på den! :) kjøp helt ny væske, tøm av den gamle

 

dette gjør du ved å skru av den nederste slangen på servo pumpa, den sitter kun med slange klemme, så lar du den gamle laken renne ut, mens du vrir rattet fra den ene til den andre siden et par ganger for å få ut alt

 

hekt på igjen slangen, fyll opp med ny væske, jekk opp bilen slik at framhjula står i friluft (OBS VIKTIG) start bilen og sving fra side til side en del ganger!

 

 

tøm så systemet igjen og gjenta.. bare denne siste gangen så etterfyller du væske og svinger mer fra side til side for å få ut all luft!

 

 

kontroller nivå helt tilslutt! da er servo'n god som gull! kan og hende du bør bytte servoreim!

 

 

men olje bør byttes! servo'n min var slik den og, samme servo som du har.. bytta olja i den, og da var den god som gull. (olja på bilen min var ikke bytta før)

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har en vw. så er servoen følsom for hva slags væske du har på den! :) kjøp helt ny væske, tøm av den gamle

 

dette gjør du ved å skru av den nederste slangen på servo pumpa, den sitter kun med slange klemme, så lar du den gamle laken renne ut, mens du vrir rattet fra den ene til den andre siden et par ganger for å få ut alt

 

hekt på igjen slangen, fyll opp med ny væske, jekk opp bilen slik at framhjula står i friluft (OBS VIKTIG) start bilen og sving fra side til side en del ganger!

 

 

tøm så systemet igjen og gjenta.. bare denne siste gangen så etterfyller du væske og svinger mer fra side til side for å få ut all luft!

 

 

kontroller nivå helt tilslutt! da er servo'n god som gull! kan og hende du bør bytte servoreim!

 

 

men olje bør byttes! servo'n min var slik den og, samme servo som du har.. bytta olja i den, og da var den god som gull. (olja på bilen min var ikke bytta før)

 

Høres rimelig ut :)

Den olja som ligger på beholderen ser ut som mudden de pumper opp i nordsjøen, så Jeg får gjøre et forsøk og bytte olja i helga. Satser på at det gjør nytten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår