Limit3d Skrevet September 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 12, 2006 Jeg tok av listene foran og bak på bilen min, og pusset de ned selv. Så maskerte jeg rundt listene på siden og pusset det lett med vannslipepapir. Lakkeren lakkerte bare de mens de satt på bilen. Ikke noe tegn til flassing ennå hvertfall :) Resultatet kan du se i tråden min. Jeg turte ikke begynne å rive de av.. hva slags vannslipepapir? hvor mye? hvordan tok du av listene foran og bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Tips: spør om dette under lakk & karosseri, da får du en million svar fra folk som virkelig kan dette. Jeg har gjort dette selv og ble ikke helt fornøyd med meg selv. Ting du må huske på, vask 10 ganger for mye med silikonfjerner så du er sikker på at du har fått vekk alt av gamle vaskeprodukter. Du må og selvfølgelig bruke plastprimer, dette er et gjennomsiktig stoff som skal smøres på før grunning. Og ikke misforstå, det er IKKE en grunning. Jeg hoppa over dette trinnet pga. de IDIOTENE hos Autospar.no sa at det over hodet ikke var nødvendig. Grunninga dems var god nok.. Dette er tull, du skal alltid bruke plastprimer før du lakkerer plast. Dette hindrer plasten i å "svette". Jeg ville tatt ett 240-papir å pussa ned konturene i listene, så ett 600-papir før du gjør som sagt over her. Jeg vil råde deg til å ta av listene.. Dette gjøres veldig enkelt egentlig. Vask bilen din, og ekstra nøye rundt listene. Dette for å unngå at det ligger småstein og dritt der som senere kan skrape opp bilen. Så tar du spruter på litt sitrus-rens så det renner bak lista og lar det virke i et par min. Nå tar du fram halv annen meter med fiskesnøre, ikke for tykt og ikke for tynt, det skjønner du selv. :) Dette bruker du til å skjære deg gjennom limet bak listene. Men du vil fort merke at tråden stopper i noe, da har du kommet fram til første plastplugg som går inn i døra. Da vipper du ut lista og stikker snøret inn bak pluggen og fortsetter. Alt dette er egentlig veldig enkelt.. Billakkerere jeg har snakket med sier at man absolutt bør ta av listene pga. du må få litt primer, grunning og lakk bak listene. Da vil lakken sitte mye bedre, så forsikrer du deg at ikke den vil flasse av i kantene. Må du ikke glemme klarlakk, og for guds skyld, i samme merke som grunninga og lakken så slipper du "oppkok". Til slutt, lykke til :) Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Tips: spør om dette under lakk & karosseri, da får du en million svar fra folk som virkelig kan dette. Jeg har gjort dette selv og ble ikke helt fornøyd med meg selv. Ting du må huske på, vask 10 ganger for mye med silikonfjerner så du er sikker på at du har fått vekk alt av gamle vaskeprodukter. Du må og selvfølgelig bruke plastprimer, dette er et gjennomsiktig stoff som skal smøres på før grunning. Og ikke misforstå, det er IKKE en grunning. Jeg hoppa over dette trinnet pga. de IDIOTENE hos Autospar.no sa at det over hodet ikke var nødvendig. Grunninga dems var god nok.. Dette er tull, du skal alltid bruke plastprimer før du lakkerer plast. Dette hindrer plasten i å "svette". Jeg ville tatt ett 240-papir å pussa ned konturene i listene, så ett 600-papir før du gjør som sagt over her. Jeg vil råde deg til å ta av listene.. Dette gjøres veldig enkelt egentlig. Vask bilen din, og ekstra nøye rundt listene. Dette for å unngå at det ligger småstein og dritt der som senere kan skrape opp bilen. Så tar du spruter på litt sitrus-rens så det renner bak lista og lar det virke i et par min. Nå tar du fram halv annen meter med fiskesnøre, ikke for tykt og ikke for tynt, det skjønner du selv. :) Dette bruker du til å skjære deg gjennom limet bak listene. Men du vil fort merke at tråden stopper i noe, da har du kommet fram til første plastplugg som går inn i døra. Da vipper du ut lista og stikker snøret inn bak pluggen og fortsetter. Alt dette er egentlig veldig enkelt.. Billakkerere jeg har snakket med sier at man absolutt bør ta av listene pga. du må få litt primer, grunning og lakk bak listene. Da vil lakken sitte mye bedre, så forsikrer du deg at ikke den vil flasse av i kantene. Må du ikke glemme klarlakk, og for guds skyld, i samme merke som grunninga og lakken så slipper du "oppkok". Til slutt, lykke til :) supert svar! men er autospar lakken bra nok? hvilket lim skal jeg bruke på lista for å få den på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Jeg vil ikke anbefale autospar-lakken. Nyansene og fargen ble egentlig veldig bra, men ser ut som at den har falmet litt på bare 6 mnd. Hehe.. Min erfaring: Jeg har kanskje kjøpt 2-3 lakkbokser fra autospar, og med et kjappt regnestykke finner jeg fort ut at det ville lønnt seg i lange baner å kjøpt inn en "ok" lakksprøyte på biltema eller clas ohlson for så å kjøpt ferdigblandet lakk fra billakkerere. Gjør dette! Resultatet blir langt bedre og mulighetene større. Om du bestemmer deg for at du skal aldri lakkere noe annet enn listene, noen sinne, så kan du vel kanskje gå for boks. Men erfaringsmessig så er vel dette skjelden tilfelle :) Du kan rett og slett bruke sikaflex. Men ikke bruk for mye, og ta en og en list! Få godt med press til sikaen har fått litt tak, så setter du lista midlertidig fast med litt scotch sølv-tape el. Viktig at lista blir presset inn mot døra. (Tenker det bør gå å legge noe oppå lista før du taper den fast, for å få mere press) Men lakken må være skikkelig herdet før du gjør noe som helst med tape på, hvis ikke så kan du risikere å rive av lakken og alt når tapen skal av igjen. :) Lista må være helt ren før du bruker sikaflex (tips: sitrus-rens og så silikonfjerner til slutt). Matt den gjerne med ett lite 40 pussepapir før du tar på limet. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 det at fargen har falmet kan vel ha no med grunninga å gjøre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Jo, kan vel egentlig det. Kan og ha noe med klarlakken å gjøre.. Men av prinsipp så vil jeg ikke anbefale autospar på noen måter. De var vanvittig lite imøtekommende når det gjaldt spørsmål om hvorfor det hadde blitt slik det hadde blitt. Saken er den at jeg har lakkert noe av metall med samme lakken, den og har sprukket. Her har det ingenting med plastprimer å gjøre, men lakken. Hadde gjort alt rett osv.. Du må forresten huske på at du BØR ha et rom med minst 20 grader i der du skal lakkere. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 mkay.. men hva tror du om å prøve biltema lakk? koster jo ikke ikke stort og er jo bare å fjerne om det ikke blir bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 Har hørt mye dritt om den lakken, så ville ikke gått for den nei. :) Beste du kan gjøre er å kjøpe lakksprøyte slik som jeg sa. Nest beste er å stikke til din nermeste bil-lakkerer å spørre om han kan blande på spraybokser. De fleste gjør det. Da har du noen du kan gå tilbake til, face to face, for å evt. klage. Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 mhm... men hvor er den nærmeste billakkereren i Drammen hehe. Kommer ikke på et sted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 http://go.kvasir.sol.no/nof/http://infoside.no/torosbillakk/ Toros Billakk Hotvetalleen 3, 3018 Drammen, Firmaet har mer enn 10 års erfaring med glasunitprodukter, polish, rubbing og lakkering. Kanskje dette er noe å sjekke? :) Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 EDIT: se her da: http://firmasok.eniro.no/c/biz/branch/motor/car/lack/NO006.html Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 EDIT: se her da: http://firmasok.eniro.no/c/biz/branch/motor/car/lack/NO006.html super side, takk ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Limit3d Skrevet September 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 http://go.kvasir.sol.no/nof/http://infoside.no/torosbillakk/ Toros Billakk Hotvetalleen 3, 3018 Drammen, Firmaet har mer enn 10 års erfaring med glasunitprodukter, polish, rubbing og lakkering. Kanskje dette er noe å sjekke? :) så litt på den ja, menh.. han har en hotmail adresse, lakkern.. ehh.... ;P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stingah Skrevet September 13, 2006 Rapporter Share Skrevet September 13, 2006 så det der.. lakkerern@hmail lol Siter Golf IV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finni84 Skrevet September 15, 2006 Rapporter Share Skrevet September 15, 2006 ble bra uten å ta av listene http://i74.photobucket.com/albums/i244/Finni84/DSCF1037.jpg[/img Siter Siddis Golften http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=121286 Bilder fra Gatebiltreff Egersund 06 http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=137712 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg