Gå til innhold

trim-kam, hvilken?

Ranger emnet


vwpower

Anbefalte innlegg

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Finnes det noe chip til disse motorene?

Må finne hester over alt. :)

 

Ja, finnes i alle fall til Digifant 2 , gir 10-15 hk på en bra trimmet motor (porting, kam osv) og 4-5 hk i original motor. Om det finnes chip til KE-Jetronic vet jeg ikke for å være ærlig...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ekeberg i helgen på skrotdagene. så kom jeg over et grenerør. jeg fikk det for 500 du nevte tidligere i tråden at 4 til 1, fra 4 til 2 til 1? hva er forskjelen hva er best? det er et 4 til 1 grenerør jeg har. har det noe med bondrag og sånn. eksosen må jo kansje komme letter ut med et 4 til 1 grenerør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to hovedmetoder for hvordan disse rørene kan møtes. Enten møtes alle rørene ved samme punkt, eller de kan bli et par som så møtes for å danne et enkelt rør mot eksosrøret og ut i friluft. Hver av disse metodene har forskjellig effekt på motorkarakteristikken.

 

Når de utgående eksosgassene treffer en forandring i systemet, som innebærer en ekspansjon, for eksempel at to rør møtes, blir en negativ trykkbølge reflektert tilbake mot eksosventilen. Hvis lengden på røret er korrekt vil pulsen komme frem akkurat i det eksosventilen åpner, og skape en enda større trykkforskjell mot ventilen. Dette vil så sørge for at gassene kommer ut av sylinderen enda raskere, og dermed ytterligere forbedre fordelen ved å sende mer luft/bensin inn i sylinderen. Det er riktignok verdt å merke seg at dette kun vil skje på et smalt turtallsbånd for hver forandring i eksosanlegget. Derfor vil en 4-1 manifold sende én puls på et turtall, og gir som regel fordeler høyere opp på turtallsskalaen.

 

Et manifold som først blir et par, som et 4-2-1, vil sende to pulser tilbake til eksosventilen på forskjellige turtall, og dermed vil ikke effekten bli like stor på ett enkelt turtall som et 4-1 manifold, men den vil derimot bli spredd utover et desto større område av turtallsskalaen. Dette er det mange som synes er en stor fordel, da man ikke er så avhengig av å operere i et bestemt turtallsområde.

 

Kilde: Max Power #12, Juni 2006

 

 

Dette bør vel ha besvart det du lurte på boole :)

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var ekeberg i helgen på skrotdagene. så kom jeg over et grenerør. jeg fikk det for 500 du nevte tidligere i tråden at 4 til 1, fra 4 til 2 til 1? hva er forskjelen hva er best? det er et 4 til 1 grenerør jeg har. har det noe med bondrag og sånn. eksosen må jo kansje komme letter ut med et 4 til 1 grenerør

 

4-1 grenrør er definitivt best med tanke på toppeffekt, og om det er riktig avstemt vil fyllingsgraden og dermed kompresjonen øke. Med avstemt mener jeg riktig lengde og diameter på hvert enkelt rør før kollektor, da sett i forhold til sylindervolum.

 

Edit.. Ser Vegard alt hadde svart nokså detaljert..

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår