Gå til innhold

Turbotrykk?

Ranger emnet


Mikaelbs

Anbefalte innlegg

Jeg har en vectra b 1.7 turbo diesel. Er det noen form for ladetrykk justering på denne? Eller må jeg kjøpe turbo kit(uten turbo i første omgang) for å kunne justere, eller er dette bare helt høl i hue med tanke på at dette er den minste turboen jeg har sett på bil og at turboen kanskje er tilpasset slik at den ikke yter for mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Har du sett gjennom det som var i den guiden jeg postet link til ?

Les gjennom der, ser ut som de klarer å få bra futt ut av motorene.

 

 

Den der er ikke til motoren min. Har ikke isuzu motor. Men subaru motor. En opel ekspert(sa iallefall at han var det) sa følgende: Motoren som er produsert av opel/isuzu er ikke bra i det hele tatt, så jeg håper for din del at du har svart topp deksel på din, da er det en subaru produsert motor. Han viste meg i et opel blad hvordan man kunne lese av chassi nummeret og finne ut hvilken motor produsent det er på bilen. Stemte godt med det han sa, og jeg nevnte denne nett siden med tuning av isuzu motor, og han fikk linken og sendte meg melding og sa: dette er galskap. Da bytter du motor heller sa han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Din såkalte ekspert går antakelig på sterke narkotiske stoffer. En Opel med Subaru-motor? Subaru produserer jo ikke dieselmotorer en gang!

 

Isuzu-motorene er knallbra. Holdbare til tusen. GM-dieselmotorene fra nittitallet har dårlig holdbarhet.

 

Har motoren din et svart deksel med TURBO i rød skrift på? I så fall har du godmotoren laget av Isuzu, og vi kan gå videre til neste steg.

 

Det som må gjøres, er å koble en trykkregulator mellom turboen og aktuatoren (wastegaten). Ved å senke trykket i aktuatoren later vi som om turbotrykket er lavere enn det egentlig er, og wastegaten holder stengt litt til.

 

I bildet under ser vi slangen som trykkregulatoren skal inn på. Det er den tynne slangen til høyre, med slangeklemma litt demontert. Slangen som kommer fra luftfilteret er demontert, for added visibility (hva blir dette på norsk ...).

 

dscn2826ue9.jpg

 

Trykkregulatoren (eng. boost valve) kan kjøpes på E-bay eller et annet sted. Slangen i bildet over kappes i to, og trykkregulatoren settes i midten. Eventuelt kjøper ny, litt lenger slange.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Nå er det lenge siden denne tråden vart skreven så det er kanskje dumt å rippe opp i den, men det norske fagordet for boost valve er trykkbegrensningsventil. Den holder stengt inntil innløpstrykket når innstilt trykk, da åpner den mot utløpet (som er koblet mot wastegateakkumulator i dette tilfellet). En trykkregulator føler på utløpstrykket og skal holde det oppe på innstilt nivå, noe som kun fører til begrenset åpning av wastegate og ikke til begrensing av trykk. Noe som kan gå fryktelig galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår